Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Energiebeheer ubuntu 8.10  (gelezen 2353 keer)

jimjay

• Gast
Energiebeheer ubuntu 8.10
« Gepost op: 2008/12/01, 13:33:26 »
Ik heb dus op mijn laptop ( asus F3SC) ubuntu 8.10 en win vista staan.

als ik in ubuntu opstart kan ik max 1.5 uur werken met mijn batterij, in windows vista kan ik als ik de brightness en het energiebeheer schema op low zet het ongeveer 2.5 uur uithouden.

nu dacht ik dus dat linix bekend was om zuiniger om te gaan met bronnen, en zeker 8.10! als ik de brightness op het laagste zet in ubuntu kan mijn laptop het ongeveer 15 min langer volhouden wat dus niet echt formidabel is.

iemand een idee wat er mis kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Energiebeheer ubuntu 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/01, 15:15:47 »
Zet de processorsnelheid eens wat lager, met behulp van een werkbalk-hulpprogrammaatje:

Rechtsklik muis op lege plek werkbalk - Nieuw item toevoegen - voeg de processorsnelheid-regelaar toe (in Xubuntu heet die Governor-plugin, mogelijk anders in Ubuntu). Daarna: klik erop en zet de processorsnelheid lager.

mickvdv

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/01, 17:15:38 »
Er was ook iets met je hdd's;

in noatime ofzo zetten in fstab, dan zouden de hdds minder aangesproken worden (wat ook weer energie scheelt)

Offline shappie

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/01, 17:40:55 »
Ik heb hier net ook ubuntu op mijn samsung NC10 netbook geïnstalleerd (8.10). Ben er erg tevreden over hoor want echt bijna alles werkte uit of the box. Alleen atheros wifi kaartje niet maar dat was zo opgelost. Nu moet ik alleen de nieuwste alsa versie compilen om wat andere bugs te voorkomen. Zelfs dingen zoals bluetooth werken.

Alleen wat ik ook opmerk is de extreem lage baterij tijd. Onder XP is 6 uur met brightness op de helft en wifi aan goed haalbaar. Onder ubuntu zit hij bij volle accu volgens de batterij applet met nog 3/4 uur te gaan. Ik hoop dat hier iets tegen te doen is.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Tralapo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/01, 18:22:19 »
Het was mij inderdaad ook al opgevallen dat Ubuntu maar krap aan een uurtje mee gaat terwijl XP het makkelijk twee uur kan.
Je kunt ook bar weinig instellen bij energiebeheer moet ik zeggen. Je kunt wel instellen dat hij moet dimmen, maar niet hoeveel..
Dat soort dingetjes mis ik toch wel.

jimjay

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/01, 20:05:34 »
Heb de processor snelheid verlaagd en dit helpt wel maar nu niet om te zeggen heel veel. nu kan ik ongeveer 1u50 doen met mijn batterij! het is al beter maar het moet nog beter kunnen. ik kan hem downscalen naar 1.1 ghz of 800 mhz , maar dan wordt mijn laptop veel te traag bij de laatste, duurt dan 30 + seconden om een pagina in firefox te refreshen.

de brightness haalt bij mij niet echt veel uit, 15 min extra terwijl in andere OS'n de brightness of zelfs de backlight van de lcd volledig afzetten in een goed verlichte ruimte toch wel makkelijk een uurtje extra batterij betekend

Offline Moob

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/01, 20:30:30 »
Typisch, ik gebruik zelf een Toshiba Tecra A9 met een standaard geinstalleerde Ubuntu 8.10 en kan hiermee makelijk 2.5uur op de accu werken, zelfs met wireless. De enige energie instellingen die ik gewijzigd heb zijn de backlight brightness en dim display, op 15 minuten gezet. Hiervoor Ubuntu 8.04 en hiermee was 2,5uur ook geen enkel probleem.

Moob

jimjay

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/01, 22:19:58 »
Typisch, ik gebruik zelf een Toshiba Tecra A9 met een standaard geinstalleerde Ubuntu 8.10 en kan hiermee makelijk 2.5uur op de accu werken, zelfs met wireless. De enige energie instellingen die ik gewijzigd heb zijn de backlight brightness en dim display, op 15 minuten gezet. Hiervoor Ubuntu 8.04 en hiermee was 2,5uur ook geen enkel probleem.

Moob

Wat is hier dan typisch aan? ik snap niet goed waarom bij mij hij dan mijn batterij leegzuipt? terwijl hij ook standaard geinstalleerd is en dezelfde settings heb als u?

Offline Bitbuntu

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/01, 22:50:37 »
Ik heb een Acer Aspire 7110. hierop een dualboot met Ubuntu en Vista. Met Ubuntu 8.04 deed hij maar de helft van de accuduur dan met Vista. Nu 8.10 draaien en kan tot 35% langer doen met de accu. Dus nu ongeveer even lang als met vista. In Vista heb ik dan wel het energiebeheer gemod. en onder Ubuntu niet. Het jammer is dat ik op deze laptop de processorspeed niet kan lager zetten, in tegenstelling met de desktop waar ik het niet op nodig heb :(

Offline Moob

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/02, 20:42:35 »
Wat is hier dan typisch aan? ik snap niet goed waarom bij mij hij dan mijn batterij leegzuipt? terwijl hij ook standaard geinstalleerd is en dezelfde settings heb als u?

Typisch in de trant van dat dezelfde software op verschillende notebook hardware toch andere resultaten laat zien m.b.t. gebruik van de accu.

Moob

Offline rja

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/02, 21:09:23 »
Ik heb Ubuntu 8.10 gedraaid op een Asus eee.

De batterij meter klopte niet, ik kon 1 1/2 uur werken, ondank dat hij aangeefte dat hij leeg was.

De laatste waarschuwing, had ik weinig aan, hij was daarna bijna direct uit