Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestandssysteem controleren  (gelezen 1168 keer)

Offline gercokees

• Lid
Bestandssysteem controleren
« Gepost op: 2006/09/15, 20:51:15 »
Hoi, hoe ik een ext3 of ext2 systeem periodiek kan laten controleren, daar ben ik inmiddels achter. Gewoon: tune2fs -C 20 en dan controleert ie elke 20 keer dat de partitie werd gemount. Maar hoe doe ik dat met fat32 partities?

En nog iets anders: Op mijn buroblad staan icoontjes naar de hda1 en hda2 partitie. Die zijn echter weer gemount onder /media... Hoe krijg ik die icoontjes daar nu weg? (Ik wil graag een leeg scherm...)

gercokees@Laptop:/media/hda2$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda5       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda6       /home           ext3    defaults        0       2
/dev/hda1       /media/hda1     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       0/dev/hda2       /media/hda2     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       0/dev/hda7       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
Groet,
Gerco-Kees
<><

Saamelainen

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/15, 21:20:54 »
Iconen van partities van bureaublad verwijderen:

Type in het terminalvenster: gconf-editor
Ga vervolgens naar apps - nautilus - desktop - haal vinkje weg bij "volumes_visible".

Je kunt er vervolgens gewoon bij met bestandsbeheer, want ze blijven aangekoppeld.

Als je met Alacarte ook Systeemgereedschap toevoegt aan je menu zit daar de Configuratie-editor bij die je aan kunt vinken. Daar kun je nog veel meer mee configureren. :)

Offline gercokees

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/16, 09:55:39 »
Hoi Saamelainen
Dankje voor de tips
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline gercokees

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/17, 16:45:26 »
De eerste vraag in dit topic (over het controleren van bestandssystemen) is helaas nog niet beantwoord... Misschien verloren gegaan?
Groet,
Gerco-Kees
<><