Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: paswoord voor root, su en systeembeheermodus  (gelezen 5237 keer)

Paretje

• Gast
paswoord voor root, su en systeembeheermodus
« Reactie #25 Gepost op: 2006/09/13, 14:14:59 »
Is het een Windows formaat?

Systeem -> Beheer -> Gnome partitie bewerker (of dergelijk in Kubuntu) -> Rechtsklikken op de partitie van uw externe en klik bij formateren op ext3 of zo. Nu, denk ik, kan je op uw harde schijf.

osc4r

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2006/09/13, 14:19:57 »
Nou, het probleem zit hem in dat ik de schijf niet KAN en MAG formateren vanwege de grote hoeveelheden GB's foto's die erop staan van vervelende, windows gebruikende familieleden.. Zit nu aan te klooien met Krusader maar ook daar mag ik geen wijzigingen aanbrengen in de rechten of zelfs ergens naartoe kopieren...

« Reactie #27 Gepost op: 2006/09/13, 14:30:41 »
Heb je die schijf als NTFS geformateerd? Volgens mij kan je dan vanuit linux enkel lezen en niet schrijven. Dat zou kunnen verklaren waarom alles als "alleen lezen" wordt weergegeven. Je kan dan ook geen mappen hernoemen e.d.

Als je schijf in FAT of FAT32 geformateerd is, zijn er geen security settings en heeft elke linuxgebruiker volledige toegang tot alle bestanden.

osc4r

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2006/09/13, 14:32:22 »
Dan zal dat dus het probleem zijn, want hij is inderdaad in NTFS geformateerd, iets wat ik natuurlijk als nieuwe Ubuntu gebruiker nog niet wist :(. Kan ik nu dan eigenlijk wel alle bestanden van de externe hardeschijf naar de HDD kopieren, dan de schijf opnieuw formateren als FAT32 en er opnieuw opzetten?

En zo ja, hoe formateer ik de harde schijf :D?

« Reactie #29 Gepost op: 2006/09/13, 15:13:09 »
Dat kan je inderdaad. Ik ben zelf nog maar pas overgestapt van Mandriva naar Ubuntu en waar je precies partities of schijven formatteert weet ik niet. Ik zit nu op een windows-machine. Zit vermoedelijke ergens bij de system settings. Succes

osc4r

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2006/09/13, 15:15:17 »
Ah, heb het al gevonden... Systeem -> Beheer -> Schijven ; dan de schijf uitzetten en formateren maar! Nu een stuk of 30000 foto's van ~3 mb elk kopieren en formateren maar!