Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [8.10] vraag m.b.t. permissies  (gelezen 578 keer)

Bluze

• Gast
[8.10] vraag m.b.t. permissies
« Gepost op: 2008/11/07, 12:21:20 »
Ik heb hier op mijn laptop een dual boot Windows XP - Ubuntu 8.10. Een derde partitie wil ik graag gebruiken om bestanden uit te wisselen tussen Windows en Ubuntu. Nu zit ik met het probleem dat ik geen permissie heb om te schrijven naar deze partitie. De partitie is geformatteerd als ext3 en wordt gemount naar media/sda3.

Wat ik doe in Terminal is het volgende: Ik typ "gksudo nautilus" en geef netjes mijn wachtwoord op. Dan wil ik naar "Computer" gaan om de permissies voor de betreffende partitie in de stellen maar dan krijg ik de volgende foutmelding:

Could not display "computer:".

Nautilus cannot handle "computer" locations.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar om de permissies in te stellen?

Bluze

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/07, 12:50:19 »
Ik heb nu zelf uitgevonden dat het ook via Terminal met: "sudo chmod" kan.

Echter, als ik intyp: "sudo chmod 775 -R /media/sda3" dan kan ik geen documenten gemaakt in OpenOffice of GIMP opslaan op de schijf.

Als ik dit wijzig naar: "sudo chmod 777 -R /media/sda3" dan lukt het wel, maar dit is wel gelijk een stuk onveiliger, nietwaar?

EDIT:

Ik vermoed dat ik ownership moet wijzigen?

Dit werkt, maar is het ook veilig om mijzelf ownership te geven van de hele partitie: "sudo chown -R [username] /media/sda3"?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/07, 14:49:27 »
Als er alleen jouw persoonlijke bestanden op die partitie staan, dan is het geen probleem.