Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printen naar netwerkprinter die gebruikersnaam en paswoord vraagt  (gelezen 3418 keer)

Offline vanadium

• Lid
Vandaag werd hier een kopieermachine geïnstalleerd. Om erop te printen, moet je op de printer een gebruikersnaam en een paswoord hebben. Met de Windowsmachientjes uiteraard geen probleem.

Op Ubuntu gaat het installeren van de printerdriver vlug en probleemloos. Echter, er lijkt geen enkele mogelijkheid te zijn een gebruikersnaam en paswoord mee te geven bij de printopdracht. Bij het indrukken van "Print test page" in Printer configuratie verschijnt doodleuk "Submitted Test page submitted as job 286" maar verder gebeurt er niets: er wordt geen paswoord gevraagd, er is geen mogelijkheid aan te geven dat er toegangcontrole is.

Is dat weer iets waar linux gebruikers het nakijken bij hebben of mis ik iets?

Offline rja

• Lid
Printen naar netwerkprinter die gebruikersnaam en paswoord vraagt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/30, 17:23:01 »
Wat voor printer is het ?

Wordt er speciale drivers geïnstalleerd onder Windows ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/30, 18:56:08 »
Het is een fotokopieermachine (Ricoh Kyocera KM-350) die via het netwerk ook als printer kan dienen. Op de CD van de machine staan onder een "linux" directory ppd files, die zeer vlot geïnstalleerd kunnen worden. Uiteraard worden de Windows drivers ook vanaf de CD geïnstalleerd. De ondersteuning van username en paswoord op een netwerkprinter lijkt me triviaal, maar is het blijkbaar niet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/31, 08:30:59 »
Als een linuxsysteem geen paswoorden op netwerkprinters ondersteunt, hoe gaat dan normaal de beveiliging van netwerkprinters in zijn werk? Dit is echt een algemene vraag, hoor!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/31, 11:40:22 »
Via system>administration>printing kan je verbinden met een andere printserver of netwerkprinter.
Als je in dat venster "show printers shared by other systems" aanvinkt, kan je met de knop "Goto server" verbinding maken. Hier kan je gewoon een username en evt, wachtwoord invoeren als het goed is.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/31, 16:02:25 »
Beste Johan

Kan je dat eens nader toelichten? In "Printer configuration" is er inderdaad links een "server settings", maar "show printers shared by other systems" toont geen extra printers. Ik vermoed trouwens dat de knop "go to server" bedoeld is om een andere cups server op een andere computer aan te spreken, en niet zozeer om een netwerkprinter aan te spreken.

De netwerkprinter wordt opgelijst onder "local printers" en heeft een "Device URI" als socket://111.111.11.111:9100 Onder windows heb je bij de configuratieopties mogelijkheid een username paswoord in te geven. In cups ontbreekt die optie en blijkt het dus niet mogelijk te printen op een netwerkpritner die met gebruikersnamen/paswoorden beveiligd is. Gezien het veiligheidsmodel van Linux zou het me zeer verwonderen dat dit niet kan.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/31, 16:16:46 »
Probeer het eens via deze link, daar heb ik in vorige versie van Ubuntu goede ervaringen mee, omdat je overzichtelijker meer instellingen aan kan passen.
http://localhost:631/admin

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/31, 18:40:27 »
Bedankt, Johan, maar daar was ik ook al gepasseerd. Ik begin te vermoeden dat dergelijke ondersteuning door de fabrikant in het ppd configuratiebestand moet opgenomen zijn: de mogelijke configuratieinstellingen worden namelijk daaruit gelezen. Het is al mooi dat de fabrikant een "linux driver" meelevert.

Nu blijken er maar heel weinig mensen te maken te hebben met een netwerkprinter met paswoordbeveiliging: ik vind niets op het internet. Ook voor Apple gebruikers blijkt deze printer niet toegankelijk (Apple gebruikt ook cups!).

Offline rja

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/31, 22:26:50 »
Citaat van: vanadium
Bedankt, Johan, maar daar was ik ook al gepasseerd. Ik begin te vermoeden dat dergelijke ondersteuning door de fabrikant in het ppd configuratiebestand moet opgenomen zijn: de mogelijke configuratieinstellingen worden namelijk daaruit gelezen. Het is al mooi dat de fabrikant een "linux driver" meelevert.

Nu blijken er maar heel weinig mensen te maken te hebben met een netwerkprinter met paswoordbeveiliging: ik vind niets op het internet. Ook voor Apple gebruikers blijkt deze printer niet toegankelijk (Apple gebruikt ook cups!).
PPD is niet compleet, heb ik  een paar jaar geleden ook gehad.

Ik miste een papier bak die ik nodig had, de details weet ik zo niet meer.

Ik heb toen de PPD aangepast volgens mij en die papierbak toegevoegd denk ik, zou ik na moeten kijken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/01, 16:52:10 »
Bedankt om je ervaring mee te delen. Ik zou ook niet liever dan de PPD aanpassen en de username/paswoord toevoegen, maar dat gaat natuurlijk zomaar niet. Wellicht is het inderdaad daar dat het schoentje knelt.