Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help schuifruimte weg - gparted maar hoe?  (gelezen 1450 keer)

elisabeth

• Gast
help schuifruimte weg - gparted maar hoe?
« Gepost op: 2008/10/26, 13:59:23 »
Dag,
Ik heb een paar dagen geleden ubuntu eee op mijn net aangeschafte asus eee 900 gezet.
Werkt fantastisch! Ben er erg blij mee.
Ik ging wat uitproberen hier en daar omdat ik een ouderwets bureau-blad zocht. Ik had iets verwijderd waardoor ik helemaal niets meer kon uitvoeren (althans niet uit te voeren door een beginner). Ik had een leeg bureaublad met alleen nog bovenin een balk waar ik weinig mee kon.
Dus ik heb uiteindelijk ubuntu opnieuw geinstalleerd. Tijdens de installatie is de vorige installatie kennelijk bewaard want ik heb nu een schijf van 15 gig met daarop de oude installatie. Nu wil ik deze schijf gewoon gebruiken. Ik heb de schijf geformateerd met gparted maar eigenlijk doe ik maar wat. Ik weet niet precies hoe dat werkt qua partities. Ik heb nu het volgende:
/dev/sda 3,75 gig:
sda1 ext
sda2 extended
sda5 linux-swap

/dev/sdb 15,03 gig:
sdb1 extended
sdb5 fat32

Mijn vraag is: hoe krijg ik gewoon weer 1 schijf van 20 gig? Moet ik dan weer alles opnieuw installeren of kan dat ingesteld worden. Alvast heel erg dank. Groet, Elisasbeth

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/26, 14:22:16 »
/dev/sda en /dev/sdb houdt in dat je twee schijven in de eee hebt. Van de Asus site:
{20GB (4GB ingebouwd +16GB flash) SSD (GNU Linux OS Versie)}
Hier kun je dus moeilijk één partitie van maken, of misschien kan er iets met LVM gedaan worden maar daar heb ik geen goede ervaringen mee.
Ik zou zelf de 4GB gebruiken voor je root partitie (/) en die 16 voor je persoonlijke gegevens/bestanden (/home).
Het makkelijkste om dat te doen is denk ik een nieuwe installatie.

elisabeth

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/26, 14:45:42 »
De sda is in totaal 3.75 groot. Ik denk dat de schijf per ongeluk opgedeeld is in twee schijven.
De andere schijf vind ik nergens terug behalve dan in gparted.

Al s ik ubuntu opnieuw installeer moet ik dan ergens aangeven dat de hele schijf gebruikt mag worden of wijst dat zich vanzelf?

Dank en groet, elisabeth

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/26, 15:05:15 »
Citaat
Ik denk dat de schijf per ongeluk opgedeeld is in twee schijven.
Kan niet. De schijf kan wel ingedeeld zijn in twee partities. Bij een normale Ubuntu installatie gebeurt dat ook: er wordt een root partitie ("/") en een swap partitie aangemaakt. Je kan het doen zoals Duckie zegt: je root houden op de 4 GB schijf, en je home op de aparte schijf. Nu is dat een verwijderbare schijf, en om die reden zou ik mijn /home daar niet zetten: ik zou op die verwijderbare schijf enkel mijn documenten plaatsen, en daar naartoe linken vanuit de home. Op die manier blijft het PC'tje operationeel (om te browsen of the mailen, bijvoorbeeld) ook zonder die verwijderbare schijf.

elisabeth

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/26, 15:19:18 »
aha, maar de andere schijf is geen verwijderbare schijf. Ik heb een schijf van 20 gig in totaal.
Ik zal eens kijken wat ik krijg als ik ubuntu toch maar weer opnieuw installeer. Dat is waarschijnlijk het eenvoudigste. Groet, elisabeth

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/26, 15:53:59 »
Kijk anders hier nog even over meer informatie over een aparte home:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAparteHome
Gaat in dit geval wel over Gutsy, maar het principe is hetzelfde.

elisabeth

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/26, 16:27:54 »
De nieuwe installatie heeft niet geholpen althans dat denk ik.
Als ik naar 'disk usage analyzer'  ga dan staat er:

total filesystem 54,4%
3,5 GB (1,9 used+1,6 free)

over de andere schijf staat er niets.
Deze vind ik wel rechts op mijn bureau-blad onder een nieuwe naam ' media'. Deze is helemaal leeg.
Ik vind deze schijf wel terug in de ' partition editor' als sdb

Mijn vraag is nu of dit wel correct is.
Ik heb in 'mijn documenten' een aantal bestanden gezet. Daarna ben ik weer gaan kijken in ' disk usage analyzer' . Tot mijn verbazing staat daar nu:

total filesystem 18,5 GB (1,9 gebruikt+16,6 vrij)

Als ik naar file browser ga dan is de media-schijf leeg.
eh, is dit normaal?
Het lijkt erop dat de herinstall toch effect heeft gehad en dat bij mij het kwartje niet valt over de werking van de door de installatie aangemaakte ' media-schijf'.
Mmm, moet nog veel leren.
Groet, Elisabeth

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/26, 16:59:18 »
Je hebt nog steeds geen aparte home partitie. de "disk usage analizer" telt gewoon alle ruimte bij elkaar op.
Bij het installeren had je (voor het gebruik van een aparte home) niet voor automatisch moeten kiezen bij het partitioneren.
Ik denk dat het wel mogelijk is om achteraf een aparte home partitie in te stellen maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
Ikzelf heb (nog) geen eeepc dus weet ook niet precies wat het verschil is bij het installeren van Ubuntu en Ubuntu eee, maar er dwalen nog best wat mensen rond met zo'n apparaat die (mag ik toch aannemen) ook Ubuntu eee hebben geïnstalleerd.

elisabeth

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/26, 21:47:52 »
Dank je Duckie voor al je antwoorden en tips. Ik denk dat ik het voorlopig even hierbij laat. Eerst eens even verder ontdekken hoe ubuntu eee werkt. Ik zal wel nog eens de informatie bestuderen over de aparte home. Groet, Elisabeth

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/26, 22:14:40 »
Graag gedaan hoor, en veel plezier met Ubuntu.