Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nog wat warnings na de installatie/full-update/software installatie  (gelezen 1337 keer)

Erwin_001

• Gast
Beste mensen,

Ik heb Ubuntu 8.04 vanaf de volledige i386 CD geïnstalleerd op m'n laptop (zie signature). Geen problemen verder tegengekomen.
Na de installatie netjes verbinding gemaakt met m'n draadloze router (zie nogmaals signature :)) via WPA2 Personal beveiliging. Daarna de volgende stappen uitgevoerd:

Chronologische uitvoering
1.)
• Netjes alles ge-update met de Update Manager
2.)
• Na een reboot Nederlands onder Language Support toegevoegd
• Onder Softwarebronnen Software van Derden geactiveerd (broncode niet), ingesteld updates zonder notificatie te installeren en statische informatie te verzenden
• Tijd en datum-instellingen ingesteld op de synchronisatieserver (NTP support geïnstalleerd)
• Hardware Drivers geïnstalleerd voor ATI videokaart
• Na de reboot blijft het beeld zwart na de aflopende progressiebalk van Ubuntu. De laptop reageerde op geen enkele toetsen combinatie. Na 10 minuten wachten de laptop met de powerknop uit en aangezet
• Bij de 3e reboot krijg ik de melding dat X-server niet kan starten vanwege een interne fout
• Nogmaals opnieuw opgestart in Recovery Mode en een xfix uitgevoerd
• Bij de volgende reboot start Ubuntu wel weer op in GDM zonder een foutmelding (blijkbaar werkte de standaard driver niet?)
• Nogmaals geprobeerd de drivers opnieuw te activeren via Hardware Drivers
• Na een reboot werkte het miraculeus ineens wel
3.)
• Vervolgens de Installeren/Verwijderen geopend vanuit het programmamenu en wat gewenste programma's geïnstalleerd:
          • 7Zip
          • Bluefish Editor
          • Frozen-Bubble
          • gFTP
          • gPHPEdit
          • GStreamer (alle pakketen)
          • Gweled
          • gxine
          • Inkscape SVG vector illustrator
          • Macromedia Flash plugin
          • MySQL Query Browser
          • MySQL Administrator
          • OpenJDK Java Runtime
          • OpenOffice.org Office Suite (om alles te krijgen)
          • Screem HTMLXML Editor
          • Sun Java 6.0 Plugin
          • Sun Java 6 Runtime
          • VLC media player
          • Ubuntu Restricted Extra's
          • Wine Windows Emulator

Nu is alles klaar voor het gebruik van m'n laptop. Echter krijg ik nu nog deze warnings:

(de warnings heb ik overgetypt, vandaar als iemand misschien afvraagt waarom het er zo uit ziet :) )

• dmesg in de terminal gaf deze warnings:
          • ACPI: Looking for DSDT in initramfs... error, file /DSDT.aml not found.
          • Failure registering capatablities with primary security module.
          • ACPI Error (dswload-0664): [\___?] Namespace lookup failure, AE_NOT_FOUND
          • ACPI Exception (psloop-0225): AE_NOT_FOUND, During name lookup/catalog [20070126]
          • ACPI Error (psparse-0537): Method parse/execution failed [\_SB_.PCI0._INI] (Node f7c47948), AE_NOT_FOUND

• grep warm /var/log/* in de terminal gaf deze warnings:
          • /var/log/bootstrap.log:dpkg: warning - ignoring pre-dependency problem! (stuk of 15 keer nu al)
          • /var/log/scrollkeeperlog:Apr 22 17:54:57 (parse_omf_dir): scrollkeeper-update: warning: /usr/share/omf/workspace-switcher-de.omf overrides /usr/share/omf/gnome-panel/workspace-switcher-de.omf (stuk of 5 keer met een kleine afwisseling in de warning)
          • /var/log/Xorg.0.log: (WW) warning, (EE) error, (NI) not implented, (??) unkown.

• /var/log/debug in Systeemlogboek gaf deze warnings:
          • Aug 5 12:14:08 Ubuntu kernel: [   23.608506] PM: Resume from disk failed.

• /var/log/kern.log in Systeemlogboek gaf deze warnings:
          • gdm[5347]: segfault at 10c05150 eip b780f635 esp bfale440 error 4
          • ****** Meerdere ACPI Looking for DSDT in initramfs. fouten ******
          • Ook meerdere PM: Resume from disk failed. fouten

De andere logs geven ook allemaal als errorlog's ACPI Errors (vrijwel bijna allemaal hetzelfde). Heb nu nog geen last van de errors, misschien zullen sommigen zelfs nooit enig kwaads aanrichten. Mochten er voor de hand liggende oplossingen zijn dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank

Nog wat warnings na de installatie/full-update/software installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/05, 13:27:48 »
Weet niets van je foutmeldingen, maar vraag me af waarom je eerst OpenJDK runtime installeert en dan ubuntu-restricted-extras... In dat laatste pakket zit namelijk Sun Java 6 JRE (je hebt waarschijnlijk een licentieovereenkomst moeten accepteen).  Ik vrees dat die gaan conflicteren...
Speel eens wat Flash-spelletjes.  Als je problemen ondervindt, moet je eerste actie zijn om openjdk er terug af te smijten ("markeren voor volledige verwijdering")
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/05, 13:43:09 »
Waarschijnlijk is je BIOS niet helemaal comptabel met Linux ACPI.
Probeer dit eens dit kun je in de grub configuratie doen:
/boot/grub/menu.lst
acpi=off aan het eind van zo'n kernel regeltje toevoegen.
Maak wel een reserve kopie van je menu.lst En helpt het?
Met dank aan Geurt en Cumulus007

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Erwin_001

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/06, 10:26:32 »
Bedankt voor je reactie Gijsbert. Helaas werkte het niet. De boot duurde heel lang en resulteerde in een vreemde console met (initramfs). Later startte het systeem wel een stukje door maar toen kwamen DRVY errors. Die kreeg ik vorige week ook, en toen was een dag later m'n HDD kaduuk :(. Dus ik heb het eerst maar geannuleerd toen. Volgensmij zag ik in een flits ook wat soort van self-fix  regels. Net of het een onbedoelde instelling was en het wou herstellen.

Is er ook ergens een mogelijkheid om de fouten specifiek aan te passen? Misschien een pakket aanpassen en eventueel opnieuw compilen?

« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/21, 18:33:42 »
Soory voor de late reactie, misschien inmiddels niet meer nodig.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de PC/Ubuntu in recovery mode is opgestart en de fix misschien iets van de Xserver (voor het grafische scherm).
Bij het opstarten een oudere kernel kiezen, meestal is de eerste kernelregel de nieuwste, de tweede regel is de recoverymode van die regel en de derde de memtest, soms staat deze er niet, dan de derde regel en anders de vierde regel.
Het lijkt namelijk op een kernelfout van de nieuwe kernel.
Alleen een stukkende HDD door een foutje van een OS? Wissen of formateren kan ik me voorstellen, misschien zie ik het verkeerd?

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/21, 18:48:56 »
Dag Gijs. Je zou eens kunnen googlen naar die foutmeldingen, vooral in combinatie met de kernelversie. die '/DSDT.aml not found' had ik ook eens naar gezocht en is volgens mij een onschuldig probleem. Had je op dezelfde computer eerder Ubuntu draaien zonder die foutmeldingen? ACPI is volgens mij een nieuwere vorm powermanagement die APM opvolgt dus wellicht is je pc te oud voor ACPI? Het is maar een idee ik weet er niet veel vanaf.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/22, 00:14:06 »
Citaat van: AptlyNamed
Dag Gijs. Je zou eens kunnen googlen naar die foutmeldingen, vooral in combinatie met de kernelversie. die '/DSDT.aml not found' had ik ook eens naar gezocht en is volgens mij een onschuldig probleem. Had je op dezelfde computer eerder Ubuntu draaien zonder die foutmeldingen? ACPI is volgens mij een nieuwere vorm powermanagement die APM opvolgt dus wellicht is je pc te oud voor ACPI? Het is maar een idee ik weet er niet veel vanaf.
Ik denk dat je Erwin_001 bedoelt, maar dat tezijde. Erwin_001 het probleem met ACPI heb ik ook gehad met mijn vorige PC, was voor mij helaas niet op te lossen.
Als je op het forum zoekt naar ACPI is er een schat aan info te vinden die bij jou misschien wel helpen.
Nog even gezocht op initramfs van de Ubuntu site in het engels:
Tools for generating an initramfs
This package contains tools to create and boot an initramfs for packaged 2.6 Linux kernel. The initramfs is a gzipped cpio archive. At boot time, the kernel unpacks that archive into RAM, mounts and uses it as initial root file system. The mounting of the real root file system occurs in early user space. klibc provides utilities to setup root. Having the root on EVMS, MD, LVM2, LUKS or NFS is also supported. Any boot loader with initrd support is able to load an initramfs archive.
Probeer eerst eens wat ik in mijn vorige post heb geschreven.

Met vriendelijke groet,

Gijs