Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar staat mijn getrainde configfile van Spamassasin?.  (gelezen 1123 keer)

Offline merijn

• Lid
Waar staat mijn getrainde configfile van Spamassasin?.
« Gepost op: 2008/10/17, 21:21:30 »
Hoi,ik heb de volgende vraag.
Gewoon iets om te willen weten hoor,niet dat ik het op het moment broodnodig heb.
Stel ik moet ooit eens Ubuntu opnieuw installeren,ik gebruik dus Thunderbird als mail programma.
Maar ja ik heb dus geen zin om iedere keer dus,mijn spamfilters opnieuw te moeten trainen op ongewenste mail.
Ik gebruik dus als Spamfilter bogofilter en spamassasin,die werken geloof ik samen.
Mijn vraag is dus waar staat de getrainde database van deze mailfilters?.
Dan kan ik hiervan een backup maken,en kan ik wanneer ik ooit eens Ubuntu opnieuw moet installeren gewoon deze weer terug zetten op de juiste plaats,zodat ik dan alles al getraint heb op ongewenste mail.
Alvast bedankt voor de uitleg.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/17, 22:28:12 »
Al gezocht bij Locaties - bestanden zoeken.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/17, 22:41:59 »
Dan kopieer je de volledige verborgen map .spamassassin in je eigen gebruikersmap: de bestandjes die daarin staan zijn degene die je wil hebben.
Doe maar eens in de terminal, achtereenvolgens
cd .spamassassin
ls -al
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/17, 22:48:25 »
Waarom backup je niet meteen je hele home map, dus /home/jegebruikersnaam/ ? Daar staan al je persoonlijke instellingen en bestanden in.

Offline merijn

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/19, 23:05:58 »
Citaat van: AptlyNamed
Waarom backup je niet meteen je hele home map, dus /home/jegebruikersnaam/ ? Daar staan al je persoonlijke instellingen en bestanden in.
O ja dat is veel handiger bedankt,die kan ik dan gewoon backuppen op mijn usb-stick,maar ja werkt dit ook vlekkeloos,als ik ooit eens naar een nieuwe versie van Ubuntu wil upgraden?.
Ik bedoel dat ik ze na een upgrade dan gewoon van mijn usb-stick weer terug naar mijn home zet?.
Of heb ik dan het risico omdat de versie van Ubuntu dan is bijgewerkt dat er dan wat verkeerd kan gaan met een configuratiebestand?.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/19, 23:35:52 »
Dat laatste heb je goed gezien... Velen onder ons, Pjotr op kop, raden aan om alle confiuratiebestanden te wissen in je /home BEHALVE bvb die van evolution omwille van die emails...
De nieuwe programma's maken allemaal een nieuwe standaardconfiguratiefile aan, dus daar hoef je je niet druk om te maken.  Als je dan toch iets behorlijk getweakt hebt, kan je altijd nog overwegen om het niet te wissen...
Al raad ik dan zelf (ten persoonlijke titel) aan om die gewoon te hernoemen en eerst eens te zien of de nieuwe configfile het niet gewoon zo doet.  Indien niet kan je de oude weer hernoemen om hem terug te zetten.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/20, 11:13:15 »
Het is een beetje een afweging die je zelf moet maken denk ik: het gemak van meenemen van instellingen tegenover mogelijk problemen met niet compatibel zijn met nieuwe versies van programma's. Maar het is in het ergste geval een kwestie van de bijbehorende submap in de homefolder hernoemen/verwijderen en het programma zelf een nieuwe map met standaardinstellingen aan laten maken.

Als je een backup maakt dan kun je het beste naar een partitie met ext-3 bestandssysteem kopieeren zodat je de rechten, lange bestandsnamen, symlinks etc. behouden blijven. Volgens mij kun je op USB-sticks alleen FAT32 gebruiken maar dat weet ik niet zeker.