Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenOffice.org: Afbeeldingen binnen frames  (gelezen 1247 keer)

Offline woteb

• Lid
OpenOffice.org: Afbeeldingen binnen frames
« Gepost op: 2008/10/15, 19:29:32 »
Ik ben bezig mij te oriënteren op een goede vervanging voor een Windows DTP programma. Ik heb er intussen twee nieuwsbrieven gemaakt met Scribus, maar dat vind ik op de een of andere manier behoorlijk log werken.

Intussen heb ik een identieke nieuwsbrief gemaakt met OpenOffice.org (2.4.1) en dat ziet er ook veelbelovend uit. Alleen loop ik tegen het volgende probleem aan:

Wanneer ik een afbeelding over een frame heen leg, wordt de tekst eromheen niet omgelopen. Het plaatje ligt er dus gewoon overheen, en de tekst eronder. Hoe kan ik de tekst van een frame om de afbeelding heen laten lopen?

Ik heb intussen al een aantal mogelijkheden voor tekst-omloop geprobeerd, maar tot nu toe werkt het niet.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/15, 21:30:51 »
Scribus is een krachtige, maar ook zware kluiver, die bij mij de grenzen van mij behoorlijk snelle bakje laat voelen, hoewel het zeer behoorlijk werkbaar blijft.

Voor meer eenvoudige desktop publishing heeft Writer verrassend veel in huis, al zolang ik met het programma werk (en dat is reeds van versie 0.99!). Toch blijven de mogelijkheden toch een stuk onder die van een echt DTP. In Writer zal enkel de tekst van het element (de hoofdtekst, kop/voetteksten, een frame, ...) waar de figuur is ingevoegd omlopen. Binnenin één frame kan je natuurlijk wel kolommen hebben, waartussen dan een figuur kan waarrond de tekst zal lopen (Format - Columns).

Maar geloof me, voor het iets serieuzere werk wil je wel degelijk verder met Scribus (en OOo om de teksten voor te bereiden).

Offline woteb

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/15, 21:47:18 »
Ik ben ook goed te spreken over Scribus hoor. Vooral het omgaan met teksten vind ik heel krachtig. Maar je zegt zelf al dat het de grenzen van jouw systeem al snel laat zien, bij mij dus ook.
Je kunt ook merken dat het een echt dtp programma is, en een een tekstverwerker met dtp mogelijkheden. Alleen voor het werk wat ik ermee moet doen (een A5 boekje, nieuwsbrief maken) vind ik het té zwaar worden. Zeker als ik snel iets moet veranderen. Dat heb ik met OOo writer niet. dat loopt soepel. Een ander iets is dat iemand anders daar ook mee kan werken, ook als ik niet in de gelegenheid ben.

Intussen ben ik erachter gekomen dat je een afbeelding ook kunt verankeren aan een frame, en dat dan die omloop wel werkt. Misschien toch nuttig om dat te melden, zodat iemand anders daar ook zijn nut van kan hebben.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/16, 09:35:10 »
Citaat
Intussen ben ik erachter gekomen dat je een afbeelding ook kunt verankeren aan een frame
Dat was wat ik bedoelde met mijn ietwat ingewikkelde uitleg (je ziet dat zelf experimenteren de beste leerschool blijft). Nu zal echter alleen tekst in die frame waarin je de figuur hebt verankerd omlopen. echter, eens je dat allemaal doorhebt blijven er nog heel wat mogelijkheden om een gesofisticeerde layout in elkaar te knutselen.

Voor figuren ben je niet beperkt tot techthoekige omloop: als je een transparante figuur hebt (png of gif) dan kan je definieren hoe de tekst om de figuur moet lopen (vb. cirkelvorm). Dat vind ik al een vergaande mogelijkheid voor een tekstverwerkingsprogramma, en al die mogelijkheden zijn al "zo oud als de straat" (stammen nog uit het Staroffice tijdperk).