Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: remote login direct na opstarten  (gelezen 1270 keer)

Offline renewest

• Lid
remote login direct na opstarten
« Gepost op: 2008/09/25, 19:59:17 »
Ik zou graag na een reboot/start direct remote willen werken. Op dit moment moet ik eerst lokaal inloggen voordat een remote sessie wordt geaccepteerd. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/25, 20:06:47 »
als je remote met de desktop wilt werken dan zal de desktop ook inderdaad moeten draaien. Om dit mogelijk te maken kun je automatisch aanmelden gebruiken zodat de computer bij een reboot vanzelf doorstart naar de desktop.

Met ssh kun je volgens mij ook inloggen zonder dat je lokaal bent ingelogd.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline renewest

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/25, 20:17:58 »
Ik wilde net aanvullen dat het inderdaad om remote desktop gaat. Zal eens kijken of ik de instelling  automatisch aanmelden kan vinden. bedankt.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/26, 10:59:40 »
Ga naar: Systeem-->Beheer-->Aanmeldvenster.  Tabblad beveiliging.

Hier kun je automatische aanmelding activeren voor een gebruiker.
Succes.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline renewest

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/26, 12:24:17 »
Gelukt. Ubuntu is best makkelijk als je maar weet welke opties er zijn en/of met welke term je moet zoeken.

jonkerh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/12, 20:33:43 »
Beste mensen,

Is het ook mogelijk deze verandering van instelling te maken via ssh?

Ik heb namelijk geen scherm aan mijn ubuntu pc hangen en zou graag via ssh kunnen inloggen wat je normaal via het aanmeldvenster doet. Maar ik kan er niet achter komen hoe dat moet.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/13, 09:03:08 »
Als je Tightvnc gebruikt hoef je niet eerst ingelogd te zijn, je maakt dan vanaf de op afstand inloggende computer  vanzelf een nieuwe sessie aan. Je kunt met een bepaalde optie ook nog kiezen of deze sessie open blijft staan zodat je er bij een tweede keer inloggen mee verder kunt (de standaard instelling) of dat de sessie steeds verbroken wordt. Het is aan te raden om vnc via  ssh (tunneling) te gebruiken zodat het verkeer versleuteld is en je computer niet openstaat voor hackers. Op de engelstalige ubuntu documenatie/wiki site staat het vrij uitgebreid beschreven. Verder kun je de bandbreedte nog verlagen met de -C optie van ssh en de colordepth en geometry opties van tightvncserver.

Als je niet steeds je gebruikersnaam en wachtwoord wilt intypen dan kun je een sleutelpaar aanmaken voor ssh. hiermee log je dan automatisch in en is net zo veilig als handmatig inloggen.