Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uninstall Ubuntu, install xubuntu  (gelezen 3093 keer)

KOS

• Gast
uninstall Ubuntu, install xubuntu
« Gepost op: 2008/09/29, 22:41:03 »
Op een oude Dell Latitude C 600, Pentium III, 512 MB heb ik Ubuntu 8.04 geïnstalleerd. Omdat de laptop daarmee zeer traag opstart zit ik te denken aan installatie van Xubuntu.
Vraag 1. Is dat verstandig?
Vraag 2; kan ik met de CD van Xubuntu de oude Ubuntu overschrijven of moet ik Ubuntu op een andere wijze verwijderen.
Vraag 3: Onder systeem/ beheer zie ik in Ubuntu geen partitiebewerker. Bij de opdracht df -h zie ik een Filesysteem size 18 G, varrun 252M, varlock 252M, udev 252M, devshm 252M en lrm 252M. Availebel(beschikbaar) nog 15 G. Wat zijn de genoemde varrun, varlock, udev, devshm en lrm geheugenfragmenten? Zij gebruiken immers opslagcapaciteit.
p.s. ik ben een echte linux-beginner.

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/29, 23:05:23 »
Beste KOS, allereerst welkom op het forum!
@1 ja, voor oudere pc's is ubuntu vaak te zwaar, xubuntu is lichter, wellicht dat je zelfs beter een minimal ubuntu kunt installeren (http://idzme.wordpress.com)
@2volgens mij kun je xubuntu gewoon over ubuntu heen zetten
@3 kan ik je niet bij helpen sorry (antwoord komt vast wel :) )

succes
idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/29, 23:19:07 »
1. Ja. je zou zelfs KDE, Gnome en XFCE tegelijk kunnen installeren en met sessies switchen tussen de desktop-omgevingen.

2. Het verschil tussen Xubuntu en Ubuntu is naast de andere desktop-omgeving ook een andere combinatie van standaard geinstalleerde applicaties (b.v. Abiword en Gnumeric in plaats van OpenOffice bij XFCE). Om alles specifiek voor Ubuntu te de-installeren en te vervangen door hun XFCE tegenhangers kun je dat via apt-get/Synaptic doen maar als je alles in 1x naar 'standaard' Xubuntu wil omzetten kan dat ook met 'sudo tasksel' in het commandovenster. Daar vink je 'Gnome desktop' uit en 'XFCE desktop' aan.  
Ik heb dit zelf trouwens nog niet gebruikt. Maak voor de zekerheid een backup van je home folder en eigen configuratiebestanden.

3 Volgens mij staat cfdisk standaard geinstalleerd, anders is er nog parted en de gui front-end hiervoor, gparted. Wat dat df -h resultaat betekent... geen idee. udev zijn devices volgens mij, Dit is hoe het bij mijn Xubuntu er uit ziet:

user1@user1-laptop:~/documents/shellscripts$ df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda2              14G  3.0G   11G  23% /
varrun                505M  104K  505M   1% /var/run
varlock               505M     0  505M   0% /var/lock
udev                  505M   76K  505M   1% /dev
devshm                505M     0  505M   0% /dev/shm
lrm                   505M   39M  467M   8% /lib/modules/2.6.24-21-generic/volatile
/dev/sda3              30G  8.8G   20G  31% /home
/dev/sda1              65G  180M   61G   1% /media/sda1
/dev/sdb5             111G   43G   62G  42% /media/usb_harddisk_00

Offline Allcazar

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/30, 07:01:25 »
Xubuntu naast ubuntu installeren gaat via:

Citaat
sudo apt-get install xubuntu-desktop
En dan bij het opstarten de Xfce sessie kiezen....
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Tico

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/30, 08:47:56 »
1) Verstandig - Ik denk het wel
2) Werk zoals Allcazar hierboven zegt
3) Met $ df -Th  Zie je dat het tijdelijke bestanden/ruimten zijn (meestal de helft van je RAM, bij servers gebruiken ze deze supersnelle ruimte weleens)

Offline oemoeta

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/30, 09:56:02 »
Citaat van: KOS
Op een oude Dell Latitude C 600, Pentium III, 512 MB heb ik Ubuntu 8.04 geïnstalleerd. Omdat de laptop daarmee zeer traag opstart zit ik te denken aan installatie van Xubuntu.
Gaat het alleen om het traag opstarten? Met 512Mb geheugen zou je systeem normaal gezien vlot moeten werken, dus als de pc alleen langzaam opstart, is er misschien een ander probleem, en is het niet direct nodig om in Xubuntu te werken.

In de beroemde lijst van Pjotr staat een tip ivm traag opstarten die op mijn laptop wonderen deed; ik weet niet of je daar al eens gekeken hebt? (ik heb het juiste adres niet direct, maar Pjotr post  hier zoveel, dat ik zijn website gewoon altijd opzoek via één van zijn berichten :P)

Offline Idzme

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/30, 14:00:15 »
Citaat van: Allcazar

Citaat
ik denk dat wanneer je xubuntu ernaast zet, je pc niet echt sneller gaat worden, toch??
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
www.twitter.com/basidz

Offline lordnoid

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/30, 16:45:36 »
Citaat van: Idzme

Citaat
ik denk dat wanneer je xubuntu ernaast zet, je pc niet echt sneller gaat worden, toch??
Jawel, GNOME wordt niet geladen, dus verbruikt ook geen resources.

Offline Idzme

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/30, 18:50:20 »
Citaat van: lordnoid
Citaat van: Idzme

Jawel, GNOME wordt niet geladen, dus verbruikt ook geen resources.
ok, wist ik niet :)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
www.twitter.com/basidz

Offline Allcazar

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/30, 18:54:48 »
Jawel, het kan verwarrend zijn voor een beginner, maar door de Xubuntu-desktop naast de Gnome (= Ubuntu) - desktop te zetten wordt hij rapper.   In de opstartsessie laadt hij enkel Xfce als window-manager en niet de ganse Gnome-omgeving.  

Ik heb wel een boontje voor Xfce, ik vind het lekker licht en duidelijk.  Nadeel is dat Xfce bv. bij een map "desktop" heeft aangemaakt, terwijl Gnome het op "Bureaublad" houdt.    

Als je vééél meer wil weten over lichte installaties, zoek eens op dit forum op "blokkendoos".  Je zal zien...
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

KOS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/02, 12:05:41 »
Hoi Allemaal.
Bedankt voor jullie snelle, af en toe uiteenlopende reacties. het geeft hoop voor de toekomst. Met de oude Dell wil ik Linux leren doorgronden. Gelukkig heb ik ook een snelle laptop, waar ik deze reactie op zet, want...de aansluiting op het draadloos netwerk is mijn volgende probleem. Elk nadeel heb zijn voordeel.  Problemen oplossen is de beste basis voor een leerschool. Ik had altijd gedacht, dat Linux een licht, erg snel bestuuringsprogramma was. Maar met al die toepassingen zit het best dicht bij XP.
KOS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/02, 13:03:28 »
Omdat het nog niet gemeld is, meld ik het eens: je kan de ganse xubuntu (en kubuntu) eenvoudig installeren door in Synaptic xubuntu-desktop te installeren. Commandolijn: "sudo apt-get install xubuntu-desktop". Je Ubuntu blijft dan ook staan en blijft beschikbaar, met als enig effect dat die wat schijfruimte blijft gebruiken.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/02, 18:43:20 »
en wat meer keuze in je menu :-)

« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/02, 18:50:37 »
Met "sudo apt-get install xubuntu-desktop" installeer je de inderdaad de xfce desktop, maar als je de tasksel methode gebruikt krijg je ook in 1x  Abiword en andere applicaties die het systeem minder belasten dan de 'Ubuntu' tegenhangers, oftewel wat je zou krijgen als je Xubuntu vanaf een cd zou installeren. Maar je bent natuurlijk vrij om die applicaties zelf stuk voor stuk te kiezen via apt-get/syanptic.

KOS

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/03, 11:33:05 »
Hallo allemaal.
Met dank voor alle reacties. Ik heb Ubuntu verwijderd en Xubuntu erop gezet. De pc start een stuk sneller, hoewel ik nog niet in een hoerastemming verkeer. Ik krijg de indruk dat  Xubuntu bij de opstart ook alle applicaties in de opstart meeneemt en activeert.  Jammer is, dat ik in Xubuntu niet het helpbestand zit zoals bij Ubuntu. Volgende probleem: (draadloos)Internet. Best leuk eigenlijk.

Offline ohjajoh

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/03, 11:56:15 »
Xubuntu installeren wil nog niet zeggen dat je Gnome of Kde niet meer gebruikt, Gedit en amaroK kun je probleemloos installeren maar om ze te draaien worden respectievelijk Gnome of Kde onderdelen wel geladen! Dan wordt het pas echt traag, als je lichtgewicht wil blijven zul je bij ieder programma dat je installeert toch moeten kijken voor welke desktopomgeving dat programma gemaakt is.

Als je echt lichtgewicht linux wilt draaien en een hoop wilt leren dan vind ik het toch leuker om helemaal geen X te gaan draaien maar eerst een tijd in bash te blijven. de leercurve is een stuk stijler maar het levert wel een hoop kennis op.