Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foutje gemaakt, alles kapot  (gelezen 915 keer)

Offline putor

• Lid
    • barbellphysics
foutje gemaakt, alles kapot
« Gepost op: 2008/10/03, 11:52:24 »
Gisteren tijdens de installatie van een spelletje een bestand toegevoegd aan /usr/lib

in plaats van sudo copy... heb ik dat gedaan met eerst sudo chmod om in die map te kunnen schrijven om dan in de grafische omgeving het kopieerwerk te doen.

sindsdien krijg ik in plaats van letters alleen maar vierkantjes en rechthoekjes in alle vensters en geen enkel programma wil starten.

recovery mode gestart, lukt niet

Ik kan wel in mijn root shell starten, maar heb geen idee waar te beginnen.

nu heb ik twee vragen:

herstellen of even wachten op 8.10?
Als herstellen, hoe dan? Waar te beginnen?

in ieder geval kan ik opstarten in Debian en Sabayon om alle data eerst veilig te stellen op een andere partitie.

alvast bedankt
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/03, 11:59:50 »
Welke commando's heb je precies gebruikt?

Dit kun je trouwens terugzien in /root/.bash_history en /home//.bash_history , bijvoorbeeld door te doen: 'more   /root/.bash_history', of 'nano   /root/.bash_history'

Offline putor

• Lid
    • barbellphysics
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/03, 13:19:40 »
ik heb sudo chmod a-rwx lib gedaan.

misschien was die x er teveel aan? Ik ken de terminal nog niet zo goed. Maar nu wel overtuigd van zijn kracht.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/03, 13:48:58 »
Je hebt op die manier  lees-schrijf en uitvoerrechten op lib uitgezet (door die '-' ) voor alle gebruikers. Je zet het weer naar de standaard rechten met:

sudo chmod 755 /usr/lib

Met sudo en de commandline kun je je systeem inderdaad goed in de soep draaien, maar laat het je er niet van weerhouden om er mee te experimenteren. Zolang je maar backups maakt van je home map (of eigenlijk beter, backups van home die je een apart partitie hebt gegeven).

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/03, 18:04:06 »
Dit wordt hier wellicht een nieuwe installatie. Het "blind" aanpassen van permissies van systeembestanden is soms fataal. De volgende keer gebruik je "gksudo nautilus" om een bepaald bestand naar een systeemdirectory toe te kunnen kopiƫren.