Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 obstakels tot een perfecte ubuntu-installatie, help!  (gelezen 1736 keer)

hypertonic

• Gast
2 obstakels tot een perfecte ubuntu-installatie, help!
« Gepost op: 2008/05/30, 08:26:21 »
Ik heb nog twee eigenlijk echt hinderlijke problemen met mijn hardy-installatie, die me bijna terug duwen naar xp (al geef ik nog lang niet op). Ik heb al overal gezocht en al alles wat ik vond geprobeerd, maar ik krijg ze niet weg. Als je een oplossing hebt voor al is het maar 1 ervan, geef hem asjeblieft

1. Ik kan niet afsluiten, noch afmelden, noch van gebruiker wisselen
Wanneer ik 1 van die drie wil doen, begint ubuntu eraan, maar bevriest hij op een scherm met mijn bureaubladachtergrond en mijn muis, die ik niet meer kan bewegen. Nu, het is geen vertraagde afmelding, want dat probleem is reeds gekend in ubuntu, maar een echte blokkering (het langste dat ik al gewacht heb is 8 uren). Om mijn pc te laten verder werken, moet ik gewoon manueel afsluiten (de aanknop induwen), wat allesbehalve goed is voor mijn, reeds substantieel versleten, computer.
In het begin kreeg ik die hele network-manager rompslomp. Ik heb dan network-manager vervangen door wicd, zodat die weg was. Nu krijg ik na het induwen van mijn aanknop nog vier lijnen console-output, eindigend met "executing /etc/rc.local", gevolgd door het einde van de afsluit-voortgangbalk.

2. Flash (youtube e.d.) werken nog steeds niet behoorlijk
Ik had eerste de officiƫle adobe flash (nonfree-flashplugin), welke firefox om het youtubufilmpje gewoon deed afsluiten. Daarna heb ik gNash geprobeerd, werkt goed, maar de helft van de functies in een flash-filmpje werkt nu niet meer (ik kan bijvoorbeeld het volume bij youtube niet meer aanpassen). Iemand een idee van hoe ik filmpjes kan draaien zonder er echt voor te moeten werken?

Mightya

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/30, 08:36:27 »
Vraag 1 ... Te ingewikkeld voor mij :P

Vraag 2 :  http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux   99% van de Multimedia doet het dan.

Dit werkt echt super, als je stap voor stap hulp wil bij die 1% voor gevorderden.
Geen probleem,

Groetjes Mightya

« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/30, 08:36:34 »
2) flash
Ik heb bij mij de desktop effecten zoals compiz uitgezet.
Dat komt de werking van flash ten goede, het proberen waard als je die nu wel aan hebt staan.

Monk.

Mightya

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/30, 08:39:36 »
Citaat van: Monkwarrior
2) flash
Ik heb bij mij de desktop effecten zoals compiz uitgezet.
Dat komt de werking van flash ten goede, het proberen waard als je die nu wel aan hebt staan.

Monk.
Zonder Compiz uit te zetten zou het ook moeten werken,
ik heb een mooi Kubus effect als ik hem draai terwijl ik filmpje op youtube kijk.
Gaar het filmpje fijnloos door.

Groetjes Mightya

Jean_

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/30, 11:44:43 »
Kun je wel afsluiten door dit in de konsole in te tikken:
sudo shutdown -P now

Zo ja, zijn er wel truuks zodat je dit in je menu kan zetten of onder een hotkey, bij mij sluit windowkey-x de boel netjes af.

hypertonic

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/30, 22:55:09 »
Citaat van: Jean_
Kun je wel afsluiten door dit in de konsole in te tikken:
sudo shutdown -P now

Zo ja, zijn er wel truuks zodat je dit in je menu kan zetten of onder een hotkey, bij mij sluit windowkey-x de boel netjes af.
Ik heb er een bureaublad-snelkoppeling van gemaakt, werkt perfect.

Zeer erg bedankt, ook voor de antwoorden van de anderen. Ik heb nochtans al alles geprobeerd wat er op die website staat, maar misschien probeer ik het na mijn examens nog eens opnieuw met een volledig verse installatie. Alleszinds, nogmaals bedankt.

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/20, 17:49:32 »
ik heb dit bevries probleem ook maar hoe maak je die snelkoppeling?

dit omdat je ook je root WW moet invoeren.

of kan dit wel automatisch?

hypertonic

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/20, 19:17:52 »
Citaat van: sjonn
ik heb dit bevries probleem ook maar hoe maak je die snelkoppeling?

dit omdat je ook je root WW moet invoeren.

of kan dit wel automatisch?
Een nieuwe starter op je bureaublad zetten, die laten uitvoeren in terminal en bij opdrachtregel die "sudo shutdown -P now" zetten.

Je moet dan wel telkens root-paswoord invullen om af te sluiten.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/20, 20:28:28 »
okay tanx :)

dat deed ik dus [ met pass] maar een eenvoudige fix is er dus niet voor het bevriezen denk ik.

nouja,,
ubuntu bavalt me zowiezo al beter dan de schemerlamp die ik windows noem,,,

ik ga deze methode aanhouden en genieten van mn ububakkie :)

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/20, 20:52:39 »
nog even over dat bevriezen en het uitzetten van de power om hem tot zwijgen te brengen: in energiebeheer kun je de boel zo instellen dat ubuntu afsluit als je kort op de powerknop drukt. Als dat gewoon werkt (de kans daarop is groot, aangezien [sudo shutdown] in jouw geval dus gewoon werkt), scheelt dit wat gedoe.

@ Sjonn: ik neem aan dat jij hier ook mee geholpen bent?

Offline chris.

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/20, 21:16:54 »
ja idd dit is een super tip :)

een tikje aan de knop en Ubuntu  wordt netjes afgesloten op de goede manier [niet cold tien tellen de knop induwen en geforceerd afsluiten].

nog makkelijker dan een snelkoppeling etc.

ik ben blij :D

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/20, 21:56:15 »
Citaat van: sjonn
ja idd dit is een super tip :)

een tikje aan de knop en Ubuntu  wordt netjes afgesloten op de goede manier [niet cold tien tellen de knop induwen en geforceerd afsluiten].

nog makkelijker dan een snelkoppeling etc.

ik ben blij :D
Ik ook, want ik maak weer eens iemand gelukkig ;)