Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tar.gz  (gelezen 5396 keer)

gerrit_v

• Gast
tar.gz
« Gepost op: 2008/05/20, 11:44:37 »
zou mij hier eens iemand in klare taal kunnen uitleggen hoe ik een programma (firefox 2) moet installeren? het is een tar.gz bestand. en moet ik hiervoor eerst firefox 3 beta verwijderen of kan ik ze alle twee op de pc laten staan?

alvast bedankt

marialice

• Gast
tar.gz
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/20, 11:54:39 »
Voor firefox 2 heb je geen tar.gz nodig. Bij Applications > Add/remove staat firefox 2 er gewoon tussen (of via sudo apt-get install firefox-2). Je kunt 2 en 3 beide op je pc laten staan, geen probleem.

gerrit_v

• Gast
tar.gz
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/20, 13:41:04 »
oke bedankt! maar nu zou ik toch graag eens willen hoe ik een tar.gz bestand moet installeren. voor moest ik het nog eens tegenkomen. sorry als ik moeilijk doe.

tar.gz
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/20, 13:57:27 »
Citaat van: gerrit_v
oke bedankt! maar nu zou ik toch graag eens willen hoe ik een tar.gz bestand moet installeren. voor moest ik het nog eens tegenkomen. sorry als ik moeilijk doe.
die tar.gz van firefox hoeft zelfs niet geinstalleerd te worden. gewoon uitpakken en firefox-2-bin (of iets in die aard) openen.

nuja, kijk eens in dit draadje van gisteren: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27062

tar.gz
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/20, 20:32:54 »
@ gerrit_v

Mijn advies: zorg dat je geen tar nodig hebt.
Bijna alles wat je voor een huis-tuin-keuken pc nodig hebt, kun je vinden in Synaptic. Dus waarschijnlijk ga je geen tarballs nodig hebben.

Mocht Synaptic echt niet hebben wat je zoekt, kijk dan eerst eens hier:
www.getdeb.net
Daar staan heel veel deb-pakketten (dat is voor Ubuntu, wat .exe is voor Win).

Als je dan nog steeds niet gevionden hebt, wat je nodig hebt, kun je altijd nog een tarball (tar bestandje) uitpakken en installeren.

Veel plezier met software zoeken  :-)

Offline siegi

• Lid
tar.gz
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/20, 20:53:17 »
Het installeren van tar.gz's is niet eenduidig.
In de basis is een tar.gz eigenlijk gewoon een gecomprimeerde map waar van alles kan inzitten.
Houd je dus maar gewoon aan de pakketbronnen :)
Dan krijg je ook ineens veiligheidsupdates, en worden ook heel eenvoudig alle afhankelijkheden van een pakket geinstalleerd.

Offline ivo

• Lid
tar.gz
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/20, 20:57:19 »
Citaat van: gerrit_v
zou mij hier eens iemand in klare taal kunnen uitleggen hoe ik een programma (firefox 2) moet installeren? het is een tar.gz bestand. en moet ik hiervoor eerst firefox 3 beta verwijderen of kan ik ze alle twee op de pc laten staan?

alvast bedankt
man tar
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

• Lid
tar.gz
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/20, 21:32:50 »
tar xzvf bestand.tar.gz

zal het archief decomprimeren. Meestal (behalve bij proprietaire software) krijg je dan een directory met daarin de archeieven van de bestanden. Dat kan broncode zijn die je moet compileren. Dat kan ook een binair installatiebestand zijn, dat je moet opstarten (zoals in Windows).

Even ter verklaring maar ... ik volg alle anderen hier: zie altijd eerst of het in synaptic zit.

Offline siegi

• Lid
tar.gz
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/20, 21:53:44 »
En waarom niet gewoon rechts klikken > uitpakken op die tar.gz :)

Offline ivo

• Lid
tar.gz
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/20, 22:56:05 »
Citaat van: siegi
En waarom niet gewoon rechts klikken > uitpakken op die tar.gz :)
In een terminal window kun je niet rechts klikken.
Althans, je kan die knop wel indrukken, maar er gebeurt verder niets.

OK, vanaf de bovenkant van de terminal wordt de tekst geselecteerd tot waar je muis-pointer op dat moment staat, maar dat is denk ik niet wat je bedoelt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline siegi

• Lid
tar.gz
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/20, 23:16:49 »
ivo, ik wil alleen zeggen maak het niet moeilijker dan mogelijk. Het ging hier bv over firefox een grafisch programma...
Dan zou je ineens geen grafische omgeving hebben en alles via terminal moeten doen.

Offline jan11000

• Lid
tar.gz
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/21, 00:15:28 »
sudo apt-get install build-essential checkinstall

tar -xvzf example.tar.gz                  uitpakken
ga naar map die uitgepakt is
./configure
make
sudo make install
sudo check install

---------------------------------------------------------------------

http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/#installing_a_package_manually

----------------------------------------------------------------------------

sudo alien gtk-splitter-2.0-1.i386.rpm
then you get deb package and install

---------------------------------------------------------------------------

6 java program
Install java server
start java program with:  java -jar /home/mzx47npi/hpt5/hjsplit/hjsplit_g.jar

How to Install Java Runtime Environment (JRE) in Ubuntu

Java is an object-oriented programming language developed by Sun Microsystems in the early 1990s. Java applications are compiled to bytecode, which at runtime is either interpreted or compiled to native machine code for execution.

The language itself derives much of its syntax from C and C++ but has a simpler object model and fewer low-levelfacilities. JavaScript, a scripting language, shares a similar name and has similar syntax, but is not directly related to Java.

Currently Ubuntu has the following Java packages

sun-java5-bin - Contains the binaries

sun-java5-demo - Contains demos and examples

sun-java5-doc - Contains the documentation

sun-java5-fonts - Contains the Lucida TrueType fonts from the JRE

sun-java5-jdk - Contains the metapackage for the JDK

sun-java5-jre - Contains the metapackage for the JRE

sun-java5-plugin - Contains the plug-in for Mozilla-based browsers

sun-java5-source - Contains source files for the JDK

Installing the Java Runtime Environment

First you need to check multiverse repository enabled or not after that open a terminal window. Since you are going to be installing the JRE and the web browser plug-in, you'll be using the following command from a terminal

sudo apt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin sun-java5-fonts

Once it downloads the packages and begins the installation, you'll get a screen that contains the Sun Operating System Distributor License for Java and hit Enter to continue. You'll see a dialog that asks you if you agree with the DLJ license terms. Select Yes, and hit Enter; the JRE will finish installing.

Testing Java Runtime Environment

You'll want to confirm that your system is configured properly for Sun's JRE. This is a two-step process.

First, check that the JRE is properly installed by running the following command from a terminal.

java -version

You should get similar output

java version "1.5.0_08"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_08-b03)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_08-b03, mixed mode, sharing)

Testing Java Plugin for Firefox

open Firefox and typing about:plugins in the address bar and check for java plugin

---------------------------------------------------------------------------------------

How to install Katalog

If you can find a package for your distribution in the download section, you can try to install Katalog from sources, it's not so difficult:

To compile the application use the standard sequence:

tar xzf katalog-xx.tar.gz
            cd katalog-xx
            ./configure
            make
            make install (you must be root here)

----------------------------------------------------------------------------------------------

ftd
volgende files zijn nodig om de files te herschrijven nar ubuntu:(kan verschillend zijn)
sudo apt-get install build-essential pkg-config \
                    libsqlite3-dev libsexy-dev \
                    libgtkspell-dev libgtkhtml3.8-dev \
                    libglib2.0-dev libdbus-glib-1-dev \
                    libcurl3-dev libpcre3-dev \
                    libxslt1-dev libnotify-dev libtool \
                    automake1.9 autoconf firefox-dev
cd /tmp
wget http://ftd4linux.nl/releases/openftd-1.0.1.tar.bz2
tar -xvjf openftd-1.0.1.tar.bz2
cd openftd-1.0.1
./configure
make
sudo make install

-------------------------------------------------------------------------

Ik mis er nog 1, met een script installeren, dit heeft als nadeel , je kunt hem niet weghalen zoals een deb file.

------------------------------------------------------------------------------

Denk eraan alles wat op ubuntu server staat is getest, virusvrij, spywarevrij.
Indien je van andere plaatsen installeerd is dus onveilig/onveiliger.

Offline WillemII

• Lid
tar.gz
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/28, 18:44:13 »
Citaat van: sisosteven
@ gerrit_v

Bijna alles wat je voor een huis-tuin-keuken pc nodig hebt, kun je vinden in Synaptic. Dus waarschijnlijk ga je geen tarballs nodig hebben.

www.getdeb.net

Als je dan nog steeds niet gevionden hebt, wat je nodig hebt, kun je altijd nog een tarball (tar bestandje) uitpakken en installeren.

Alleen jammer dat firefox om de haverklap venieuwd, en dan moet je wel een tar openen.

Offline Typhoner

• Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
tar.gz
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/28, 19:33:22 »
Citaat van: WillemII
Alleen jammer dat firefox om de haverklap venieuwd, en dan moet je wel een tar openen.
Hoe bedoel je? Apt zorgt wel voor noodzakelijke updates.

Offline siegi

• Lid
tar.gz
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/28, 19:39:13 »
Let ook even op hoe oud het topic is waarop je reageert.

tar.gz
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/29, 15:47:13 »
Citaat van: sisosteven
@ gerrit_v

www.getdeb.net

Echt niet  :-)
- Firefox vernieuwd helemaal niet om de haverklap. Ik heb een eeuwigheid op versie 3 zitten wachten.
- Zodra de vernieuwingen stabiel zijn, komen ze ook in de paketbronnen en wordt Firefox netjes geupdate.

Dus.

In plaats van eigenwijs te willen zijn, kun je ook gewoon het advies eens opvolgen - of het anders niet ter sprake brengen, als je geen advies wil.....  :-(((