Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Custom sneltoetsen  (gelezen 3323 keer)

Ailurus

• Gast
Custom sneltoetsen
« Gepost op: 2008/09/19, 00:27:39 »
Het is vast mogelijk om sneltoetsen te definiëren voor processen die NIET in de lijst staan bij Systeem>Voorkeuren>Sneltoetsen. Maar hoe? Via zoeken kwam ik uit op iets met keybindings: dat verwees naar /apps, maar die map heb ik niet, dus ik vermoed dat dat over een andere versie gaat.

Ik zou graag sneltoetsen voor "Vorige" en "Volgende" willen instellen voor Firefox, deze toetsen zitten op mijn toetsenbord (Thinkpad T60). Helemaal mooi zou zijn dat hij het toepast op Firefox als dit op de voorgrond staat, en anders op het programma wat de mappeninhoud weergeeft (da's Nautilus geloof ik?) - maar dit zal wel een stuk moeilijker zijn.

Daarnaast de vraag waarom ik bijvoorbeeld niet Fn + (letter uit het alfabet) kan gebruiken als sneltoets. Ubuntu pakt dan alleen de Fn toets, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Ook heb ik eens van iemand gehoord dat je met een instelling meerdere snelkoppelingen kan maken voor Windowstoets + (klinker), dat je dan klinkers met accenten zelf kan intypen (zonder numpad).

Veel vragen, maar allemaal sneltoets-gerelateerd. Ik hoop dat jullie er een paar voor me kunnen beantwoorden :).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Custom sneltoetsen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/19, 00:33:30 »
Klinkers met accenten is héèl mákkëlijk, hóör.... als je de juiste toetsenborddefinitie hebt. Geen numpad voor nodig...  :-)  Zelfs śommige medeklinkerś kun je met twee toetstikken van acceńten voorzień.

Werkt dan bijna hetzelfde als in Windows, als ik me goed herinner hoe dat toen ging.

Wat voor toetsenbord heb je: Qwerty  of Azerty?

Ailurus

• Gast
Custom sneltoetsen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/19, 00:37:03 »
Ah, ik ben benieuwd! Ik heb een Qwerty toetsenbord.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Custom sneltoetsen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/19, 00:39:12 »
Je toetsenbord zou moeten staan op V.S. Internationaal (met dode toetsen). Trema: tik op aanhalingsteken en daarna op e , dan krijg je ë. Met accenten idem dito.

Custom sneltoetsen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/19, 01:00:32 »
Nadeel is dat het programmeren een stuk lastiger gaat als je steeds een spatie moet typen na een quote, en sommige programma's zoals bijvoorbeeld de commodore 64 emulator kan er al helemaal niet mee omgaan. Met als gevolg dat ik vaak moet switchen - daar heb je dan weer een applet voor. ;)

Custom sneltoetsen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/19, 01:02:23 »
Ja, en zeker als je op school op een windows pc werkt. Ik ben zo gewend om na een aanhalingsteken een spatie te doen. En op te slaan met escape -> :wq, maar dat is een ander verhaal:P

Custom sneltoetsen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/19, 10:37:54 »
Je kunt sneltoetsen ook instellen met Compiz (als je dat hebt draaien) of met het progje xbindkeys.
Het is misschien ook nog een optie een third level chooser in te stellen, bijv. de Windows toets, om gemakkelijk tekens als € ß ® te maken.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Custom sneltoetsen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/19, 11:04:49 »
Citaat van: Kelderkeuken
Nadeel is dat het programmeren een stuk lastiger gaat als je steeds een spatie moet typen na een quote, en sommige programma's zoals bijvoorbeeld de commodore 64 emulator kan er al helemaal niet mee omgaan. Met als gevolg dat ik vaak moet switchen - daar heb je dan weer een applet voor. ;)
Misschien een idee: de toetsenbordindeling is slechts een gebruikersvoorkeur (Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord)....

Je kunt dus een extra gebruikersaccount aanmaken en die een eigen toetsenbordindeling geven. Dat kan voor een programmeur handig zijn.

Custom sneltoetsen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/19, 12:29:52 »
Ik heb het zo ingesteld dat als ik op de rechter 'windows'-toets druk, de toetsenbord instelling van USA naar USA International (met dode toetsen) gaat. Lijkt me makkelijker dan van account wisselen :)

[Edit:] Dat zit onder System > Preferences > Keyboard > Layout > Layout Options... > Layout Switching

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Custom sneltoetsen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/19, 13:49:49 »
Citaat van: Kelderkeuken
Ik heb het zo ingesteld dat als ik op de rechter 'windows'-toets druk, de toetsenbord instelling van USA naar USA International (met dode toetsen) gaat. Lijkt me makkelijker dan van account wisselen :)

[Edit:] Dat zit onder System > Preferences > Keyboard > Layout > Layout Options... > Layout Switching
Slim gevonden! Mooie tip.  :-)