Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf verkeerd gemount ;-)  (gelezen 662 keer)

r_heliman

• Gast
harde schijf verkeerd gemount ;-)
« Gepost op: 2008/09/01, 09:14:54 »
Hallo,

Nog een vraagje, omdat ik ubuntu 8.04 voor het eerst zelf geinstalleerd heb is er een kleine foutje ingeslopen.

- Mijn hardeschijf heb ik in tweeen gedeeld, 20 en 40 gig

Nu heb ik de oude D schijf gemount als /home. Kan ik dit nog veranderen zodat het gewoon een externe schijf wordt? Zonder dat ik de /home verlies en alle data behoud?

alvast bedankt
Roel

Offline vanadium

• Lid
harde schijf verkeerd gemount ;-)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/01, 09:43:14 »
Dat kan door de gegevens naar een nieuwe locatie te brengen mét behoud van permissies en eventuele hard- en softlinks. Daarna moet /etc/fstab aangepast worden om het koppelpunt van /home te wijzigen of te verwijderen indien /home op dezelfde partitie staat als /.

Het kopiëren van de gegevens is meest kritisch. Ik vermoed dat in vele gevallen een cp -a of een rsync -a zal volstaan, maar als je eens kijkt naar deze howto, (http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome) dan zie je dat ze home kopiëren met een heel speciaal commando (aan te passen aan je omstandigheden, natuurlijk):

find . -depth -print0 | sudo cpio --null --sparse -pvd /new/