Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw hier..  (gelezen 4317 keer)

SilverGun

• Gast
Nieuw hier..
« Gepost op: 2008/08/27, 17:45:08 »
Oke voor ik begin. Wil ik Ff zeggen dat ik hier nieuw ben en niet helemaal precies weet waar ik dit allemaal moet posten. Aloha dus. Heb wederom voor de zoveelste keer problemen met Windows XP (Home Edition) en heb er onderhand wel genoeg van. En kwam toevallig hier via Wiki nadat ik wat info zocht over Linux. Ik heb er niet veel verstand van en zoek dus nog wat antwoorden op m'n vragen..  En ben eventueel wel geintresseerd in een Linux besturingssysteem zoals (K)Ubuntu.

1. Zijn er grote verschillen tussen Ubuntu en Kubuntu of is alleen de vormgeving anders? En maakt het feitelijk uit welke je kiest? Aangezien ik de vormgeving van Kubuntu meer kan waarderen dan die van Ubuntu.
1b. Gaan eventuele updates automatisch zoals bij Windows?

2. Ik heb een Ati Radeon HD 2600 XT videokaart werkt deze ook onder (K)ubuntu en zijn de drivers gewoon via Ati.com te halen?

3. Is het mogelijk op Steam te installeren op een Linux systeem en vervolgens games als Counter-Strike, Source of Day of Defeat?

4. Aangezien ik alleen wat surf, muziek/films download, msn en wat game (voornamelijk MMO's & FPS) is het dan aantrekkelijk om een linux systeem te draaien ipv Windows.

Hopelijk kan iemand me wat verder helpen..

moderator edit: topic verplaatst

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuw hier..
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/27, 17:52:36 »
Voor spellen zul je waarschijnlijk Windows ernaast willen houden. Maak daarom je computer tweevoudig opstartbaar:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Offline siegi

• Lid
Nieuw hier..
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/27, 17:54:24 »
1) http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingKiezen > test beide even uit met de live cd en kijk wat je het beste bevalt. Weet wel dat de meeste mensen hier op het forum ubuntu gebruiken.  

1b) updates komen automatisch binnen. En zelfs niet alleen van het besturingssysteem maar ook alle software geïnstalleerd via de software bronnen.

2) download liefst niet de drivers van de ati website. Want er is een simpele oplossing voor systeem > beheer > hardware drivers . De driver die je van de site van de fabrikant download moet je steeds opnieuw installeren bij een kernel update. Dit wil je echt niet als beginner.

3) blijk wel via wine http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=1554  alleen moet je op diezelfde site eens zien of je spelletjes het ook doen.

4) alles behalve dat gamen werkt perfect.

Offline joop905

• Lid
Nieuw hier..
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/27, 17:56:24 »
Ubuntu gebruikt de Gnome omgeving
Xubuntu gebruikt de XFCE omgeving
en Kubuntu gebruikt de KDE omgeving

Offline Geitekont

• Lid
Nieuw hier..
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/27, 18:09:22 »
Heb ook tijdjes tussen KDE en Gnome getwijfeld, moet zeggen dat Gnome beter vind is overzichterlijk naar mijn mening. Ook vond ik KDE ietsje langzamer dan Gnome ( ligt miss aan de pc) Maar ja moet je idd ff wat uit proberen wat je zelf het lekkerst vind werken.

Voor de rest geven de boven staande mensen goede tips :)

chris

SilverGun

• Gast
Nieuw hier..
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/27, 18:22:17 »
Bedankt voor de snelle reacties..

1. Zal wel effe kijken, maar Kubuntu is qua vormgeving dus 'moderner' dan Ubuntu en levert wat programma's mee als ik het goed begrijp. En verder zijn ze identiek aan elkaar en maakt het dus niet uit wat je kiest, maar het is persoonlijke smaak en voorkeur. Ik hou persoonlijk wel van wat uitdaging om erachter te komen hoe alles werkt. Dus maakt het me niet uit dat het wat moeilijker zou zijn.
1b. Oké handig.

2. Ook dit vindt ik persoonlijk wel een pluspunt aangezien ik nu al soms moeite heb met de juiste drivers installeren. Maar vindt Ubuntu ook automatisch de juiste drivers van de onderdelen die ik in me pc heb zitten?

3. Steam zou volgens de link van Siegi dus gewoon moeten werken ook de spellen die ik speel zouden het gewoon moeten doen. Hoef ik dus eigenlijk Windows en Ubuntu te laten draaien..? Maar kan ik gewoon alleen Ubuntu erop zetten?

4. Gamen zou het eigenlijk gewoon moeten doen mits ik wat tijd steek in het ontdekken ervan en verder zou het idd wat makkelijker zijn..

Oke weet wat meer.. En zal Ff kijken voor een live-cd.

Nieuw hier..
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/27, 18:26:43 »
Wat dat gamen betreft: met WINE (soort van windows emulator) kan je een hoop games draaien waaronder: GTA San Andreas, World Of Warcraft, Warcraft 3, Counterstrike, Call of Duty 4, en Source of day doet het ook...
(voor informatie over andere progamma's kijk rechtsonderin bij search: http://appdb.winehq.org/)

MAAR een hoop games doen het ook niet!
(Zoals Black And White (1 en 2), Sims 2, Microsoft Flight Simulator X en nog meer)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline siegi

• Lid
Nieuw hier..
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/27, 18:33:27 »
Citaat van: SilverGun
Bedankt voor de snelle reacties..

1. Zal wel effe kijken, maar Kubuntu is qua vormgeving dus 'moderner' dan Ubuntu en levert wat programma's mee als ik het goed begrijp. En verder zijn ze identiek aan elkaar en maakt het dus niet uit wat je kiest, maar het is persoonlijke smaak en voorkeur. Ik hou persoonlijk wel van wat uitdaging om erachter te komen hoe alles werkt. Dus maakt het me niet uit dat het wat moeilijker zou zijn.
1b. Oké handig.
.
Elk programma dat in kubuntu kan geisntalleerd worden kan ook in ubuntu geinstalleerd worden.
Want in de basis is het gewoon dezelfde distributies. De standaard geinstalleerde software is alleen anders.

Offline Geitekont

• Lid
Nieuw hier..
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/27, 18:33:55 »
ik zou in jou geval wat ik ook heb gedaan, gewoon een dual boot maken. Kun je altijd nog even terug naar windows als het moet en de boel rustig verkennen in Kubuntu of ubuntu.

Chris

SilverGun

• Gast
Nieuw hier..
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/27, 18:38:46 »
Oke, oke het is weer wat duidelijker, maar nu rest me de vraag. Moet je elke keer dat je Steam start Wine ook starten of is het alleen nodig om programma's te installeren? Dus Steam geinstalleerd daarna Counter-Strike en dan Day of Defeat en dan klaar..?

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Nieuw hier..
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/27, 18:47:12 »
al iets is geinstalleerd in wine, kun je er bv een desktop icoon van maken. Dan start het gewoon in wine. Je hoeft Wine niet te starten, je kiest gewoon: programma's-wine en dan zie je welke programma's er geinstalleerd zijn, aanklikken en klaar! Je merkt niet eens dat het onder winde is geinstalleerd :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline siegi

• Lid
Nieuw hier..
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/27, 18:49:19 »
wine is eigenlijk een soort tussenlaag om windows programma's de kunnen draaien.

Windows programma's en linux prrogramma's zijn namelijk fundamenteel anders.

Uiteindelijk zal je de programma's gewoon in het menu hebben staan, en starten ze ook gewoon door een klik.

Voor het gamen is het nog altijd beter om windows te gebruiken. wine is niet perfect, maar is een wonder van een pakket.

SilverGun

• Gast
Nieuw hier..
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/27, 19:02:58 »
Oke duidelijk. De link van Pjotr heeft ook wel wat duidelijk gemaakt.. http://computertip.googlepages.com/directdoen. Ben wel nieuwschierig ernaar. En mocht het gamen uiteindelijk niet werken kan ik altijd nog gaan Dual Booten..

Bedankt voor de reacties.. En als ik hulp nodig heb plemp ik het wel neer..

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuw hier..
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/27, 19:16:30 »
Succes!

Tip: doe de installatie terwijl je computer aan de netwerkkabel hangt: tijdelijk bedraad internet dus, ook al heeft-ie normaal gesproken internet via een draadloze kaart. Dat scheelt het nodige werk achteraf.

SilverGun

• Gast
Nieuw hier..
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/28, 12:13:22 »
Inmiddels zo'n 18 uur verder en heb Ubuntu en Kubuntu bekeken. En ben uiteindelijk toch voor Ubuntu gegaan. Geinstalleerd zonder problemen. Ook het begin proces ging vrij makkelijk de link van Pjotr heeft aardig geholpen. Al is het toch nog wel wat wennen, maar dat komt wel goed.

Ook heb ik geen problemen met Steam en kan ik vlekkeloos counter-strike spelen zonder problemen.. =D Het is allemaal wel duidelijk. Al vraag ik me af of je het boot gebeuren en inlogscherm kan veranderen (Look) en ook of je skins kan d ownloaden voor het algeheel..

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuw hier..
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/28, 12:17:48 »
Citaat van: SilverGun
Inmiddels zo'n 18 uur verder en heb Ubuntu en Kubuntu bekeken. En ben uiteindelijk toch voor Ubuntu gegaan. Geinstalleerd zonder problemen. Ook het begin proces ging vrij makkelijk de link van Pjotr heeft aardig geholpen. Al is het toch nog wel wat wennen, maar dat komt wel goed.

Ook heb ik geen problemen met Steam en kan ik vlekkeloos counter-strike spelen zonder problemen.. =D Het is allemaal wel duidelijk. Al vraag ik me af of je het boot gebeuren en inlogscherm kan veranderen (Look) en ook of je skins kan d ownloaden voor het algeheel..
Mooi zo!  :-)

Je kunt alles veranderen wat je maar wil. Dat is het voordeel van open-bron-software.... *Jij* bent de baas.

Inlogscherm veranderen:
Systeem - Beheer - Aanmeldvenster - tabblad Lokaal

Probeer bij "Stijl" (bovenaan) eens "Normaal met gezichtenlijst". Die vind ik zelf het prettigste.

Offline 3rwin

• Lid
Nieuw hier..
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/28, 12:22:10 »
Andere skins zijn ook mogelijk en via de volgende site te downloaden: http://www.gnome-look.org/

SilverGun

• Gast
Nieuw hier..
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/28, 16:51:38 »
Inmiddels gekeken en zit wel wat leuks tussen, maar niet waarvan ik zeg WOW. Heb btw wel al gemerkt dat zodra ik Steam start geen enkele media speler wil werken en zodra ik hem start hij meteen vastloopt..

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuw hier..
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/28, 17:44:07 »
Tja, zware 3D-spellen speel je meestal het best op Windows. Nog wel, in ieder geval.

Probeer eens, of het uitschakelen van de driedimensionale visuele effecten helpt:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 7)

SilverGun

• Gast
Nieuw hier..
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/28, 19:05:06 »
Had ik ook al gedaan achteraf. Maar het is geen big deal. Kan niet gamen en muziek luisteren, maar Steam was Counter-Strike updaten en had wat muziek gedownload met Transmission Bit Torrent Client en keek of het werkte en wat het beste werkte (Overigens is dat voor mij Audacious).. En kwam er zo achter. =D

Nieuw hier..
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/29, 18:44:20 »
Voor gamen kun je ook Cedega proberen: http://www.cedega.com/start/
En CrossOver Office kan ook wat games aan: www.codeweavers.com

Voor je geluidsprobleem: Ga naar Systeem>>>Vookeuren>>>Geluid en stel alles voor het afspelen in op ALSA.