Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: het kopieren byte voor byte van een harde schijf met ubuntu  (gelezen 825 keer)

adendulk

• Gast
het kopieren byte voor byte van een harde schijf met ubuntu
« Gepost op: 2008/08/14, 22:47:31 »
Ik zou graag een identieke kopie  van een harde schijf maken naar en andere harde schijf met de commando regel van Ubuntu.

Hoe kom ik op de commando regel en welke commandos en parameters moet ik dan invoeren?

met vriendelijke groeten

Arie den Dulk

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/14, 23:05:11 »
Zoek op backup onder mijn naam. Dit is een methode met behulp van een diskette. Is niet in Ubuntu maar voordeel van deze methode is dat hij zelfs een dualboot (dus ook met windows kloont. Haal liever je mailadres uit je post. (spam)

« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/14, 23:07:14 »
Stel dat /dev/sda de drive is die je wil clonen, en /dev/sdb is een lege drive is waar je naartoe wil kopieƫren, dan kan je het doen met het commando:

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/15, 00:25:42 »
Citaat van: mcgyver
Zoek op backup onder mijn naam. Dit is een methode met behulp van een diskette. Is niet in Ubuntu maar voordeel van deze methode is dat hij zelfs een dualboot (dus ook met windows kloont.
Je bedoelt waarschijnlijk deze post
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/15, 14:22:41 »
Een echt exacte kopie lukt trouwens alleen als de harde schijf die je kopieeert niet in gebruik is, want tijdens het kopieeren kan de inhoud van de schijf wijzigen. Maar dat is eigenlijk alleen een probleem als je een database op die schijf hebt draaien.

Als je niet een hele harde schijf wilt kopieeren maar alleen bepaalde partities, dan moet je ook ook de Master Boot Record en partitietabel meenemen. Meer info hier

Is dit bedoeld als backup? Zo ja dan zou ik eerder denken aan alleen backupen van de home partitie met rdiff, of 'snapshot' stijl backups met rsnapshot of een van de gui backup tools.