Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruiker rechten geven  (gelezen 613 keer)

Jensss

• Gast
Gebruiker rechten geven
« Gepost op: 2008/08/11, 19:10:33 »
Ik ben dus de admin op één van m'n Ubuntu-pc's.
Maar nu heb ik een account bijgemaakt en die account mag/moet ook één bepaalde Externe HD mounten.

/dev/ndas-13419893-0p1 /media/NetwerkExtern ntfs-3g defaults,user,noauto 0 0

Dit staat nu in m'n /etc/fstab.
Dus eigenlijk heb ik nu drie vragen:
1) Als de HD aanstaat als de computer wordt aangestoken, dan moet de HD zich automatisch mounten. Hoe doe ik dat? En als hij niet aanligt, komt er dan geen foutmelding?

2) Kan ik mijn gewone gebruiker zonder sudo recht, tóch het recht geven om enkel die HD te kunnen mounten door 'mount /media/NetwerkExtern' te typen?

3) Kan ik daar een scriptje voor schrijven (totaal geen ervaring) dat die gebruiker gewoon op het bureaublad een icoontje heeft om die HD te mounten?

Thanks!

Gebruiker rechten geven
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/12, 23:43:51 »
Misschien kan je het beste een groep van je HD maken en dan de groepsleden toevoegen, het is maar een idee. Misschien kan je er iets mee. Wellicht dat een van de andere forum leden een beter idee heeft.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.