Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Externe HD aankoppelen en afkoppelen?  (gelezen 2330 keer)

Offline Harry

• Lid
Hoe Externe HD aankoppelen en afkoppelen?
« Gepost op: 2008/08/14, 21:10:19 »
Ik gebruik Ubuntu 8.04 al vanaf de start in april 2008 Een externe HD ,die ik startte, verscheen als pictogram op het bureaublad en ik kon het bestand zo openen en gebruiken.
Na gebruik en klikken met r.muistoets kon ik dan het volume weer ontkoppelen.

Als ik nu een ext.HD start krijg ik de melding:
Kan volume  niet aankoppelen.
Details mount: alleen root kan /dev/sdk1 aankoppelen op /media/LACIE.

Heb Forum bekeken en naar aanleiding daarvan Storage Device Manager geinstalleerd.
Hiermee kan ik de ext. HD's mounten en unmounten. (geldt ook voor USB-Sticks)
Ik vind dit omslachtig en mijn vraag is:
Hoe kan ik de werkwijze van vroeger weer terug krijgen?
Harry.
Harry
Maastricht

« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/14, 21:55:58 »
Heb je een dualboot met Windows? Als je niet netjes afkoppelt in Windows accepteert Ubuntu de schijf niet.
Lees deze ook even door http://forum.ubuntu-nl.org/topic/26599

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Harry

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/14, 22:03:35 »
Citaat van: Gijsbert
Heb je een dualboot met Windows? Als je niet netjes afkoppelt in Windows accepteert Ubuntu de schijf niet.
Lees deze ook even door http://forum.ubuntu-nl.org/topic/26599

Met vriendelijke groet,

Gijs
Heb 2 Interne HD's van 500 Gb. een alleen voor Vista en de andere alleen voor Ubuntu.
Heb HD's "veilig verwijderd" in Vista zoals vroeger toen ik Vista nog gebruikte.
Daarna is het in Ubuntu steeds goed gegaan.

M.v.g. Harry

Heb forumlink doorgelezen. Ik heb hetzelde probleem als daar vermeld.
Ik heb Vista ook nog eens opgestart en de ext. HD en ook de USB sticks laten zich normaal veilig verwijderen zoals vroeger. Begrijp het niet. Is allemaal zo gegaan nadat ik een keer vlug  de netstekker heb uitgetrokken bij een hevig onweer met Ubuntu nog draaiend.  (Zie ook mijn probleem van 12-08-08 in deze rubriek met de MP3-file op de LACIE HD).
M.v.g. Harry.
Harry
Maastricht

Offline joop905

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/14, 23:04:19 »
Lukt het misschien met pysdm , zit in Synaptic,
kan je grafisch mounten.

GrJ.

Offline Harry

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/14, 23:46:17 »
Citaat van: joop905
Lukt het misschien met pysdm , zit in Synaptic,
kan je grafisch mounten.

GrJ.
Gebruik ik al maar dit is me te bewerkelijk.
Ging voorheen sneller.
M.v.g. Harry.
Harry
Maastricht

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/14, 23:47:17 »
Citaat
Is allemaal zo gegaan nadat ik een keer vlug  de netstekker heb uitgetrokken bij een hevig onweer met Ubuntu nog draaiend.
Hier zit je probleem, zeker als je schijfje in FAT32 of NTFS geformateerd is. Het bestandssysteem kan dan (gedeeltelijk) corrupt zijn. Het beste wat je eigenlijk kan doen (jammer genoeg) is om een volledige schijfcontrole uit te voeren via een windows installatie op je schijfje. Nadien zal het dan vermoedelijk opgelost zijn. Misschien is er een alternatieve methode die je vanuit Ubuntu kan proberen, maar die ken ik helaas niet.
De netstekker uittrekken is trouwens hetzelfde effect als niet unmounten en uittrekken, met eventuele fouten in het bestandssysteem als gevolg.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Harry

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/14, 23:51:51 »
Citaat van: DarkStar
Citaat
Is allemaal zo gegaan nadat ik een keer vlug  de netstekker heb uitgetrokken bij een hevig onweer met Ubuntu nog draaiend.
Hier zit je probleem, zeker als je schijfje in FAT32 of NTFS geformateerd is. Het bestandssysteem kan dan (gedeeltelijk) corrupt zijn. Het beste wat je eigenlijk kan doen (jammer genoeg) is om een volledige schijfcontrole uit te voeren via een windows installatie op je schijfje. Nadien zal het dan vermoedelijk opgelost zijn. Misschien is er een alternatieve methode die je vanuit Ubuntu kan proberen, maar die ken ik helaas niet.
De netstekker uittrekken is trouwens hetzelfde effect als niet unmounten en uittrekken, met eventuele fouten in het bestandssysteem als gevolg.
Bedankt voor reactie. Ik heb Ubuntu op een 2e interne schijf, juist om het helemaal gescheiden te houden van Vista windows.
Er moet toch een oplossing zijn in Linux. M.v.g. Harry.
Bovendien werkt de ext. HD in Windows zonder problemen.

Om dit op te lossen lijkt het mij het beste om een 3e interne HD in te bouwen en daar Ubuntu op te installeren.
Zo kan ik dan helemaal opnieuw beginnen en kijken of het probleem is opgelost.

Ik kom dan later op e.e.a. terug.

Iedereen bedankt.
Groeten, Harry.
Harry
Maastricht

Offline Harry

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/16, 23:02:48 »
Heb op een nieuwe (3e) interne schijf van 320Gb. 8.04 geinstalleerd en er doen zich geen van genoemde problemen meer voor.

Alles werkt naar wens zoals voorheen.

Dank aan mijn helpers.

M.V.G. Harry.
Harry
Maastricht