Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie verkleinen Ubuntu en vergroten  (gelezen 4018 keer)

Offline WardB

• Lid
Partitie verkleinen Ubuntu en vergroten
« Gepost op: 2008/08/13, 14:57:01 »
Beste iedereen,

Aangezien ik nog steeds behoorlijk wat games op mijn laptop speel onder windows heb ik wat extra ruimte nodig van mijn ubuntu partitie.

Destijds heeft iemand Ubuntu voor me erop gezet dus ik heb geen enkel idee hoe ik aan deze partities kan sleutelen.

Ik heb dus 2 vragen:

1: Kan ik via Ubuntu ook mijn Windows partitie bewerken (ik kan namelijk ook mijn data zien via Ubuntu)?
2: Met wat voor programma kan ik mijn data partitie in Ubuntu  verkleinen en mijn partitie in Windows vergroten?

Alvast bedankt.

Gr. Ward

« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/13, 15:04:01 »
Met Gpart(Gnome partitiebewerker) kun je partities vergroten en verkleinen(te installeren via synaptic)
De schijfen moet je wel eerst umounten...
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline WardB

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/13, 15:07:02 »
Zou je me eens kunnen uitleggen wat umounten betekent. (ik ben een echte nit)..

« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/13, 15:15:00 »
Even gparted binnenhalen via Synaptic, deze komt dan te staan bij systeem=>beheer=>partitiebewerker.
Als er een partitie is die ge wilt bewerken, maar er staat een sleuteltje voor, moet ge deze eerst unmounten door er met de rechtse muisknop op te klikken en kiezen voor "ontgrendelen" als ik mij goed herinner.

Denk er wel aan dat ge geen Ubuntu partities gaat wijzigen zo, daarvoor moet ge gparted downloaden, op cd branden, en hierme de pc opstarten.

Ook een tip: zorg dat ge niet teveel met partities gaat schuiven, als ge deze verplaatst gaat hij ook alle data mee verplaatsen en dit kan soms heel lang duren. Ook kan dit voor corrupte partities zorgen. Altijd een backup maken voor ermee te rommelen.

Offline WardB

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/13, 15:23:25 »
Thanks. Ik zal er eens mee aan de gang gaan.