Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwsgierig naar het waarom.  (gelezen 683 keer)

Offline Tom

• Lid
Nieuwsgierig naar het waarom.
« Gepost op: 2008/08/10, 18:27:13 »
Als ik libdvdcss2 en w32codec inclusief de updates installeer , staan er in synaptic drie zaken.
En wel ...Alles - geinstalleerd - niet geinstalleerd.
Als ik die updates niet installeer , en free nonfree uitvink , dan de pakketten herlaad om van die update melding af te zijn staat er >
Alles - geinstalleerd - verouderd of handmatig geinstalleerd en niet geinstalleerd.
Bij verouderd of handmatig geinstalleerd staan dan libdvdcss2 en w32codec.
Dat is niet erg hoofdzaak ze staan er op.
Mij gaat het erom waarom is dat?.
Groetjes Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/10, 19:19:49 »
Als je achteraf Medibuntu uitschakelt als pakketbron, dan ziet Ubuntu dat die pakketten niet zijn gekoppeld aan een actieve pakketbron. En dus denkt-ie dan, dat die beide pakketten handmatig zijn geïnstalleerd.  :-)

« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/10, 20:15:30 »
Wel, Pjotr, dat zijn ze ook: handmatig geïnstalleerd.  Tom heeft ze immers gevraagd met sudo apt-get install.
Als er een derde pakketje geïnstalleerd wordt met één van die twee andere (weet zo direct niet of dat in dit specifiek geval zo is, maar voor veel programma's is dat zo: de zogenaamde "afhankelijkheden"), zal gemarkeerd staan als "automatisch" geïnstalleerd.
Het belang van dat verschil is dat, als één van die handmatig geïnstalleerde pakketjes "overbodig" zou worden , het niet verwijderd wordt door sudo apt-get autoremove, maar een automatisch geïnstalleerd pakket dat overbodig wordt ("verweesd"), zal verwijderd worden door autoremove (let wel, de computer beslist dat niet zelf, je moet nog wel zelf dat commando invoeren).
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/10, 20:57:09 »
Beide heren mijn grote dank , weer iets bijgeleerd en zo gaat dat bijna elke dag.
Prachtig spul  , dat ubuntu kan echt mijn lol niet op.
En dat is positief gemeent.
Prettige avond nog groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.