Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Kubuntu Hardy] Laatst gebruikte programma's worden bij KDE gestart...  (gelezen 1537 keer)

Ik ben al jaren een tevreden Ubuntu gebruiker, en heb op m'n juist binnengekregen laptop Kubuntu Hardy gezet.
Het betreft hier een Fujitsu Siemens Amilo a1640, waarvan ik de processor heb vervangen door een AthlonXP-M 2800+

In jaren geen enkel probleem gehad, en als ik er had, wist ik ze wel weer op te lossen.

Nu krijg ik echter een vreemd, maar redelijk irritant probleempje:

Elke keer als ik Kubuntu start, worden nadat ik ben ingelogd en KDE geladen is, de laatste programma's die ik heb gebruikt automatisch mee opgestart. Het zijn er telkens twee.

Dus als ik bij het afsluiten Firefox en een terminal (Konsole) heb open staan, dan worden deze bij de volgende keer opstarten, automatisch terug mee gestart. Dit gebeurt ook wanneer ik FF en de terminal heb afgesloten voor ik een shutdown doe.

Verder draait alles redelijk goed.

Heeft er iemand ideƫen ?

[Kubuntu Hardy] Laatst gebruikte programma's worden bij KDE gestart...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/06, 23:01:14 »
Verdorie, dit is echt irritant !
Heeft er niemand een idee ?

Moet ik nu een complete herinstallatie doen, en alle updates opnieuw gaan downloaden op m'n trage internetverbinding ?

Heeft er echt NIEMAND een idee ?
Moet ik meer uitleg geven ?

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/06, 23:06:09 »
Zeer vreemd. Heb er zelf nooit van gehoord. Maar voordat je een herinstallatie doet, eerst zorgen dat je documenten zijn opgeslagen, en dan je home directory geheel legen. Daar staan de configuraties. En waarschijnlijk staat daar ergens dit vreemde gedrag ingesteld.

Maar ik ben er niet zeker van, beter wacht je nog op andere reacties.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/06, 23:15:41 »
Dat is in ieder geval een goed idee !
Documenten had ik er nog niet opgezet, zoals je kan lezen in de topicstart, heb ik de laptop juist van familie gekregen, die er niets meer mee konden doen.

Dus zal dat straks, als er andere commentaar is gekomen, proberen.
En als er geen andere commentaar komt, zal ik dat als eerste proberen.

In elk geval bedankt.

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/07, 00:04:01 »
Overigens, weet niet of je dat begreep - hele home directory legen - hierbij bedoel ik ook de verborgen mappen, voorafgaand door een . (punt).

Verborgen mappen tevoorschijn tonen?
- control h
of
- beeld - verborgen bestanden weergeven.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/07, 09:28:33 »
Dit kan je bij systeeminstelleingen/advanced/sessiebeheer uitschakelen

« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/07, 09:57:51 »
Meer uitleg bij de raad van velthuizen:

Je hebt blijkbaar ooit een sessie opgeslagen waarin FF en de terminal openstonden.  Je moet dus eerst een volledig lege sessie instellen = alle programma's afsluiten tot je enkel nog het bureaublad en het paneel hebt.  Dan ga je naar Systeem-->Voorkeuren-->Sessies
Kies daar voor het derde tabblad "Sessie-opties"
Zorg dat het vinkje uitstaat bij "Onthouden welke programma's opgestart zijn als ik uitlog"
Dan klik op je de knop "Actiee toepassingen onthouden"
Afsluiten en het is in orde.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/07, 10:52:41 »
Citaat van: Prosper

Je hebt blijkbaar ooit een sessie opgeslagen waarin FF en de terminal openstonden.  Je moet dus eerst een volledig lege sessie instellen = alle programma's afsluiten tot je enkel nog het bureaublad en het paneel hebt.  Dan ga je naar Systeem-->Voorkeuren-->Sessies
Zorg dat het vinkje uitstaat bij "Onthouden welke programma's opgestart zijn als ik uitlog"
Het ging om KDE ;)

« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/07, 11:41:22 »
Citaat
Overigens, weet niet of je dat begreep - hele home directory legen - hierbij bedoel ik ook de verborgen mappen, voorafgaand door een . (punt).

Verborgen mappen tevoorschijn tonen?
- control h
of
- beeld - verborgen bestanden weergeven.
Ja, nauurlijk, er zit niet veel anders in dan verborgen bestanden.

Citaat
Dit kan je bij systeeminstelleingen/advanced/sessiebeheer uitschakelen
Citaat

Nu weet ik aan wat alles ligt, bedankt !
Maar ik had inmidels gewoon een nieuw profiel aangemaakt, en m'n oude verwijderen, inclusief mijn home directory. Dat loste natuurlijk het probleem op.
Ik moest daarna enkel nog adobe flash herinstalleren, en wat persoonlijke settings instellen.

Iedereen toch erg bedankt !

« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/07, 12:03:31 »
@Peter

Mooi dat het opgelost is. En ook mooi dat je m'n uitleg snapte, ook al verwees ik naar de plaats in Gnome waar je dat kon vinden.

@Kiwinote

Zie hierboven...  'k Zat er natuurlijk naast, maar het idee blijft hetzelfde en gelukkig heeft ie het ook gesnapt. ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/07, 12:51:12 »
Het had dus makkelijker gekund, maar toch mooi dat het nu opgelost is.

« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/07, 14:06:55 »
Citaat
@Peter

Mooi dat het opgelost is. En ook mooi dat je m'n uitleg snapte, ook al verwees ik naar de plaats in Gnome waar je dat kon vinden.

@Kiwinote

Zie hierboven...  'k Zat er natuurlijk naast, maar het idee blijft hetzelfde en gelukkig heeft ie het ook gesnapt. ;)
Ja, maar ik was al wat aan het experimenteren met settings, en zag daar toevallig iets van sessiebeheer staan. Ik heb er toen niets aan verandert, maar jullie raad heeft wel degelijk zin gehad:

Toen ik het nieuwe profiel had gemaakt, had ik geen problemen meer, maar na een reboot of drie, was het probleem er weer ! Dan jullie raad opgevolgd, en automatisch een nieuwe sessie laten starten na een reboot. Dat werkte, en heb nu, na weeral een stuk of 5 reboots, geen last meer !

Bedankt !!