Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu gebruiken als wekker  (gelezen 4845 keer)

Daimanta

• Gast
Ubuntu gebruiken als wekker
« Gepost op: 2008/06/07, 17:23:33 »
Ik heb 8.04 zojuist geïnstalleerd op een computertje die ik op mijn kamer heb staan. Nu wil ik hem gebruiken als wekker die muziek draait als ik wakker moet worden.

Ik heb het liefste dat de computer op een zo laag mogelijk pitje draait 's nachts (standby/uit mogelijk?) en op een gezette tijd aan gaat waarna ik met een van te voren gekozen programma (mplayer/totem?) een willekeurig nummer uit een van te voren opgezette playlist draait.

Ik zat te denken aan cron of een cronscriptje maar ik weet nog niet helemaal zeker hoe ik het allemaal kan aanpakken en of het
überhaput mogelijk is. Kan iemand mij hier helpen?

Offline djypsi

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/07, 17:32:52 »
Leuk idee!
Dan zou ik eens alle dagen op tijd op school zijn =D
Ik hoop dat iemand iets vind!
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

Daimanta

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/07, 17:44:13 »
Ik weet zeker dat je iets in de buurt kan vinden met een crontab, maar ik wil graag dat de computer 's nachts op standby staat omdat ik niet hou van nutteloos stroomgebruik en geluid 's nachts. Het moet namelijk niet al te moeilijk worden. Dus wat me handig lijkt:

Een scriptje waar je kan invoeren

wekkerscript 9:15 7 6 2008 ~/playlist.pl

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/07, 18:44:01 »
Tijdens standby kunnen geen processen uitgevoerd worden. Indien je de computer op laat staan kan je het natuurlijk wel in een cronjob gooien.

Als je de computer toch in standby wil houden, dan kan je vaak WOL gebruiken. De meeste computers ondersteunen dit wel. Controleer dit met "sudo ifconfig eth0 | grep -i wake" Als je dan zoiets ziet:

Supports Wake-on: umbg <-- de letter g is belangrijk

Kijk ook of WOL al is geactiveerd..

Wake-on: g <-- g is goed

dan wordt WOL ondersteund. WOL is Wake-On-Lan en daarmee kan je via een andere computer een request sturen om de computer wakker te maken. Dus iemand anders die zijn computer wel 24/7 heeft opstaan ofzo moet dan in zijn cronjob zetten om jouw computer een 'magic request' te sturen om hem wakker te maken. Zorg er ook voor dat wanner de computer wakker gemaakt wordt het nodige scriptje wordt uitgevoerd (bv. door met acpi scripts te prullen ofzo :P)

Succes..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline 3rwin

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/07, 18:44:34 »
Automatic Power Up (BIOS) en cron?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/07, 18:45:55 »
Citaat van: 3rwin
Automatic Power Up (BIOS) en cron?
Ohja, als je BIOS dat ondersteunt i.c.m. standby is het nog makkelijker :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Daimanta

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/08, 18:43:17 »
Ok, ik heb het met een beetje klooien redelijk voor elkaar gekregen. Ik heb kalarm geïnstalleerd omdat die vele malen gebruiksvriendelijker is. Vervolgens heb een automatische wekroutine voor de pc aangemaakt in de BIOS. Als Ubuntu opstart dan start kalarm eveneens op en op het juiste moment speelt hij een willekeurig nummer van een playlist met mplayer. Iemand die geïnteresseert is mag gerust om instructies hiervoor vragen. Dank voor de hulp die hier geboden is.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/08, 18:55:42 »
Dure wekker zeg... :D
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline siegi

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/08, 18:57:11 »
Denk eraan dat ubuntu om de 30 keren mounten een schijfcontrole doet.

Dan zou je wel eens een paar minuten later kunnen wakker worden :P

Is natuurlijk op te lossen :)

Daimanta

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/08, 18:59:59 »
Citaat van: crashit
Dure wekker zeg... :D
Ach, ik noem het een personal media centre met wekkerfunctie ;)

« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/08, 19:15:34 »
Je kan misschien die instructies op de pagina van de ontwerpdocumentatie zetten ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Daimanta

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/08, 19:20:14 »
Citaat van: Prosper
Je kan misschien die instructies op de pagina van de ontwerpdocumentatie zetten ?
Ik zal het proberen. En dan maar hopen dat ze het accepteren.