Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux en mijn zusje  (gelezen 1163 keer)

Offline gijsisok

• Lid
Linux en mijn zusje
« Gepost op: 2008/05/26, 18:32:38 »
Mijn zusje van 10 krijgt mijn oude PC waar ik tijdenlang Ubuntu op het gedraaid, omdat ik een nieuwe PC heb gebouwd. Dat werkte goed, geen driverproblemen, ff nVidia driver halen en klaar. Maar ik wil er Linux op zetten, omdat dat voor mij beter is in onderhoud en geef ik het goede voorbeeld. En misschien dat ze later dan ook wel Linux en al gaat gebruiken, je weet maar nooit... Nu moet het natuurlijk wel zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn en ook zusjes-bestendig, zij is namelijk zo'n type dat overal maar op klikt als iets niet lukt, en dan van alles gaat doen wat niet hoort. Zelf denk ik dat Ubuntu het beste is van de Ubuntu familie, vanwege de mindere hoeveelheid knoppen en instellingen, want ze mag van mij de PC wel aanpassen, behalve dingen die het systeem kunnen slopen. Ik maak voor mijzelf een account met rootrechten voor beheer en voor haar gewoon een desktopgebruiker-account. Verder wil ik ook GNOME flink aanpassen, en de programma's ook zodat het lekker vriendelijk is. Welke programma's en manier van indelen van de PC raden jullie me aan? :) Voor mij maakt het niet veel uit, maar ik zou het niet weten wat het beste is...

(PS: Mijn nieuwe PC is 100% Ubuntu compatibel en 99% Vista compatibel :D )

Offline mcgyver

• Lid
Linux en mijn zusje
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 18:52:37 »
Edubuntu, en maak haar gebruiker met beperkte rechten.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Linux en mijn zusje
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 19:16:04 »
Installeer Xubuntu, dat vind ik een miskend kindje..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Linux en mijn zusje
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 19:39:07 »
Mijn dochter van 9 werkt met standaard Ubuntu, heb wat icoontjes op het bureaublad geplaatst en dat was het eigenlijk. Ze heeft geen enkel probleem in het gebruik of de bediening (moet sommige dingen 1 keer voordoen, vaak vogelt ze het zelf uit), denk dat GNOME van zichzelf al heel erg duidelijk en overzichtelijk is.

Offline gijsisok

• Lid
Linux en mijn zusje
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/26, 19:53:40 »
Oke, ik zet er gewoon Ubuntu met de Education Add-on CD op en dan pas ik het bureaublad en haar rechten iets aan. Gaat wel goedkomen! :)

Offline gijsisok

• Lid
Linux en mijn zusje
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/28, 17:45:08 »
Het is gelukt, heb gewoon Ubuntu geïnstalleerd, daarna updates, codecs en taalpakketen geinstalleerd, automatisch inloggen na 10 seconden aangezet, zodat ik met mijn beheerdersaccount nog kan inloggen om software o.i.d. kan installeren. Daarna account voor mijn zusje met een basic-wachtwoord mocht het automatisch inloggen een keer niet werken en desktoprechten, zodat ze alles kan doen behalve root-taken. gnome-games verwijderd en de rest wat niet nodig is verborgen in het menu, en een heleboel spelletjes geïnstalleerd, zoals de Tux-games en wat race en schietspellen. Ze is er helemaal tevreden mee, en ik ook, dat scheelt mij weer werk elke zaterdag! :)

Offline BMF

• Lid
    • The Rock Temple
Linux en mijn zusje
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/28, 18:29:59 »
Ben mijn dochter nu ook Ubuntu aan het aanleren, moet zeggen dat ze het al aardig goed in de gaten heeft hoe het eea werk.
Ze is tot nu toe ook windows gewend, kon het ook al alleen installeren, dat ga ik uitbreiden naar Linux installatie natuurlijk, zodat ze dat ook kent.
En natuurlijk wat Markba zegt, de kids vogelen het zich zelf wel uit.
Ubuntu user#: 24352

xubuntufan01

• Gast
Linux en mijn zusje
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/28, 20:58:50 »
Geweldig gedaan allemaal.
Ach meeste kids klikken er toch alleen maar op los, blijkt uit een onlangs gedaan onderzoek onder het surfgedrag onder kinderen.
Misschien, dat ze door weg wijs gemaakt te worden in Ubuntu, zich bewuster van worden, waar ze mee bezig zijn.
IK denk, dat dit nooit kwaad kan.

Vriendelijk groet,

Xubuntufan01

PS: Ik zou er persoonlijk Xubuntu op installeren!!!

tuxido_devito

• Gast
Linux en mijn zusje
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/28, 22:36:53 »
wat ik mooi vind aan ubuntu is dat je zonder wachtwoord niets kan verkloten tot zover ik weet. ga je suzje niet te veel beperken en later haar lekker gnome verkennen. vrijheid is de beste leerschool. zonder wachtwoord kan ze hoogstwaarschijnlijk geen schade aanrichten dus volgens mij zit je veilig ;)