Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Klok synchroniseren  (gelezen 740 keer)

Offline Dorst

• Lid
Klok synchroniseren
« Gepost op: 2008/05/24, 21:52:27 »
Mijn klok staat ingesteld op "gesynchroniseerd blijven met tijdservers". Ubuntu probeert dit echter te doen tijdens opstarten op een moment dat mijn wifi nog geen verbinding heeft, met als gevolg foutmeldingen in syslog:
ntpd_initres[5491]: host name not found: ntp0.nl.net
ntpd_initres[5491]: couldn't resolve `ntp0.nl.net', giving up on it
Kan ik ergens instellen dat synchronisatie pas later mag plaatsvinden? Overigens heb ik ook niet het idee dat er later gedurende een sessie nog een poging wordt gewaagd om te synchroniseren.

Klok synchroniseren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/24, 21:58:03 »
Ik heb mijn klok gewoon op Europa/Amsterdam staan en handmatig. Werkt goed verder. Waarom wil jij je klok "gesynchroniseerd blijven met tijdservers" heb je daar een reden voor?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ivo

• Lid
Klok synchroniseren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/24, 22:00:53 »
Je zou kunnen overwegen om die automatische (bij opstarten) eruit te halen en de opdracht in het bestand /etc/rc.local op te nemen.

/usr/sbin/ntpdate ntp0.nl.net | logger

De toevoeging "| logger" zorgt ervoor dat je de melding in /var/log/messages krijgt te zien.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Dorst

• Lid
Klok synchroniseren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/25, 14:51:50 »
@ ivo: Ik kom geen melding in /var/log/messages tegen. Misschien omdat ntpdate in de terminal met sudo moet worden uitgevoerd?
Overigens mooi dat het zo ook moet kunnen, maar dat neemt niet weg dat ik het vreemd vind dat de ingebouwde mogelijkheid van Ubuntu het ook gewoon zou moeten doen. Ben ik de enige bij wie de klok niet automatisch kan worden gesynchroniseerd?

@ Gijsbert: Ik draai je vraag om: waarom zou ik het handmatig willen doen als het ook automatisch kan?!

Klok synchroniseren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/25, 15:14:38 »
Dorst, ik heb ook problemen gehad met de automatische instelling, vandaar dat ik handmatig heb gekozen, het is even meer werk,als je daar al van spreken.
Met automatische instelling kan ik je niet helpen, ik zou niet weten waar je daarvoor aanpassingen moet doen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.