Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Standaard 8.04 zetten na upgrade van 7.10 naar 8.04  (gelezen 1372 keer)

Offline Jenske

• Lid
Standaard 8.04 zetten na upgrade van 7.10 naar 8.04
« Gepost op: 2008/04/27, 14:56:51 »
Ik heb (tot mijn grote tevredenheid) recent geupgrade --wat een woord-- naar 8.04.

In 7.10 draaiden echter een aantal programma's en aanverwanten, die kennelijk (nog) niet in 8.04 willen of kunnen draaien. Da's vervelend, maar ik ga ervan uit dat die programma's wel op het juiste moment zullen worden aangepast voor Hardy Heron.

Voorts zaten er in mijn 7.10 instellingen, die braafjes zijn overgenomen in 8.04 (wat dus zeker goed is!), maar die ik toch effe ge-reset zou willen zien.

Het gaat onder meer om volgende programma's en aanverwanten:
- Zotero (werkt wel onder Firefox 2, maar nog niet onder FF 3)
- Qgis (er zijn wat afhankelijkheden nog niet in orde)
- Beagle draaide, maar ik wil heel het boeltje naar Tracker laten gaan; bij de upgrade heeft 8.04 echter beide systemen--Tracker en Beagle--laten staan, wat overbodig is

Nu wil ik ervoor zorgen dat 8.04 effe alle programma's en instellingen eruit gooit die toch niet onder het systeem draaien. Ik wil, met andere woorden, 8.04 op z'n standaard-instellingen zetten (ZONDER natuurlijk mijn /home gegevens er ook af te zien vliegen!).

Ik weet dat ik in principe een ISO zou kunnen branden van 8.04 en dan heel de boel opnieuw installeren, maar daar heb ik nu net even geen zin in.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 15:45:16 »
Maak een lijstje van alle programma's die niet werken of die je om een andere reden weg wil (op papier dus) en ga dan naar Synaptic.  Zoek en kies elk van die programma's en markeer ze voor verwijdering.  (Mijn idee is om ze niet te markeren voor "volledige verwijdering" omdat je teveel riskeert dat hij er een deel te veel afhankelijkheden afgooit..., maar ik kan me vergissen ...) Let in ek geval goed op, want soms zegt hij dat dit of dat programma ook moet verwijderd worden, en misschien wil je dat niet kwijt.

Nadien, als je al die programma's heb aangevinkt: toepassen.

Vervolgens synaptic sluiten, naar Nautilus en "verborgen bestanden tonen": van al die programma's de ".ditproggie" mapjes uit je /home/jouwnaam directory kieperen.  Daarmee verwijder je ook alle instellingen van die programma's...

Enfin, dit verhaal is de manier dat ik het zou proberen. :)
Je mag op een tweede mening wachten. :lol:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 15:59:39 »
Citaat
Mijn idee is om ze niet te markeren voor "volledige verwijdering" omdat je teveel riskeert dat hij er een deel te veel afhankelijkheden afgooit..., maar ik kan me vergissen ...)
Geen probleem: synaptic nooit dingen weggooien die ook door andere programmas worden gebruikt.

Als je sterk nood hebt aan zotero (lijkt mij waarschijnlijk) dan kan je voorlopig ook Firefox 2 installeren: die zit nog steeds in synaptic. Dan kan je verder tot wanneer er een Zotero versie voor Firefox 3 verschijnt.

Wat Qgis betreft, lukt het niet van hun gutsy repository te gebruiken?

Beagle/tracker: verwijder inderdaad maar Beagle via synaptec.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 00:39:46 »
Citaat van: vanadium
Citaat
Mijn idee (...)
Geen probleem: (...)
Wat Qgis betreft, lukt het niet van hun gutsy repository te gebruiken?
Als ik Qgis wil installeren, moet ik één of andere afhankelijkheid ook installeren, die (blijkens sommige forums) inmiddels in 8.04 is ge-upgrade naar een recentere versie die nogal verschilt van de vorige.
Ik zal kijken hoe ik Qgis kan installeren, want da's nu net een programma dat ik echt wel goed vind en regelmatig gebruik.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/12, 20:32:15 »
Citaat van: vanadium
Citaat
Mijn idee is om ze niet te markeren voor "volledige verwijdering" omdat je teveel riskeert dat hij er een deel te veel afhankelijkheden afgooit..., maar ik kan me vergissen ...)
Geen probleem: synaptic nooit dingen weggooien die ook door andere programmas worden gebruikt.
Klopt niet helemaal.
Ik heb al bij meerdere Ubuntu-versies meegemaakt dat ik per ongeluk onderdelen van GNOME of nautilus heb ge-deïnstalleerd terwijl ik eigenlijk alleen maar een ander programma er wou af gooien.
Wat dat betreft is er echt een minpunt aan Ubuntu; je kan er zonder het te beseffen via synaptic een onderdeel af kieperen dat echt wel nodig is om het scherm zichtbaar te houden.

Ik geef toe dat ik misschien wat snel had beslist om er een bepaald onderdeel af te gooien, maar een waarschuwing bij het verwijderen van belangrijke onderdelen die van belang zijn om je scherm en teksten te zien, is me dunkt wel een minimum.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/12, 21:40:32 »
Je moet inderdaad wel altijd weten wat je weggooit. Als je de x-server weggooit, dan is het normaal dat je niet te veel grafische dingen meer zal zien (nu overdrijf ik een beetje ;) )

Offline ivo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/12, 21:57:10 »
Je zou ook even moeten kijken of er in je home directory ook nog persoonlijke instellingen staan. Zoals bijvoorbeeld (ik gebruik firefox als voorbeeld)

inaninck@renault:~$ ls .mozilla
.mozilla/             .mozilla-thunderbird/
appreg  default  extensions  firefox  mozver.dat  pluginreg.dat  plugins
inaninck@renault:~$

Stel dat je de software met synaptec of dpkg -r weggooit, en je installeert het dan later weer, of een nieuwere versie, dan pikt ie toch weer die instellingen uit je home directory mee.
Synaptec gooit dit soort dingen nl NIET weg.
Je moet dan met de hand die (in dit voorbeeld) .mozilla wegmikken

Zou zou er bij jou dus een directory .qgis, of .zotero kunnen bestaan.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/12, 23:42:12 »
wanneer je zaken uit de basis verwijderd kan dat wel gebeuren ja, zoals met evolution.
kun je net zo goed de hele gnome desktop weg mikken :-)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/13, 11:39:21 »
Citaat van: Dave
wanneer je zaken uit de basis verwijderd kan dat wel gebeuren ja, zoals met evolution.
kun je net zo goed de hele gnome desktop weg mikken :-)
Als U zo moet oppassen en foemelen om het één en ander goed te krijgen met alle risico , kunt U beter en sneller een clean installatie doen.
Bent U ook zeker dat er niks verkeert gebeurt is , of gebeuren kan.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/13, 12:58:03 »
En de clean instal volgens een beschrijving van Pjotr:
Opwaarderen (overstappen naar een nieuwe versie)
http://computertip.googlepages.com/opwaarderen
dan blijft er ook geen oude bestandjes staan die foutmeldingen kunnen geven

gr

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/17, 13:18:44 »
Citaat van: ivo
Je zou ook even moeten kijken of er in je home directory ook nog persoonlijke instellingen staan. Zoals bijvoorbeeld (ik gebruik firefox als voorbeeld)

.mozilla/             .mozilla-thunderbird/
appreg  default  extensions  firefox  mozver.dat  pluginreg.dat  plugins
inaninck@renault:~$

Stel dat je de software met synaptec of dpkg -r weggooit, en je installeert het dan later weer, of een nieuwere versie, dan pikt ie toch weer die instellingen uit je home directory mee.
Synaptec gooit dit soort dingen nl NIET weg.
Je moet dan met de hand die (in dit voorbeeld) .mozilla wegmikken

Zou zou er bij jou dus een directory .qgis, of .zotero kunnen bestaan.
Dat klopt inderdaad. Misschien moeten de ontwikkelaars van Ubuntu in Synaptic dan maar even "waarschuwen" dat "alles verwijderen" eigenlijk niet echt alles verwijdert?

In feite zou Synaptic misschien toch ook de mogelijkheid moeten voorzien om echt alles te verwijderen, inclusief persoonlijke informatie. Stel nl. dat ik een programma, OpenOffice, er echt af wil gooien en dat ik niet meer wil dat er ook nog maar een verwijzing naar dat programma bestaat; dan zou het wel nuttig zijn als Synaptic (of een ander Ubuntu-onderdeel) ALLE programma-restanten eraf kiepert (behalve de eigenlijke gegevensbestanden (teksten, spreadsheets, ...).

Ik merk bovendien ook op dat sommige programma's erin slagen om persoonlijke informatie ergens te parkeren in een map waarvan de naam nu niet direct overeenkomt met het programma. Denk maar aan de vreemdsoortige map-aanduiding van Thunderbird, die er een bijzonder ingewikkelde code aan geeft.

(Maar ook hier merk ik weer op dat Ubuntu lichtjaren voorloopt op het verfoeide MS, dat erin slaagt om zo goed als in elke directory wel files achter te laten van zo goed als elk draaiend programma. Of anders gezegd: probeer maar eens een MS Windows-programma en al zijn instellingen ECHT te verwijderen)