Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: automatisch spatie na afbreek-komma vb komma's  (gelezen 1931 keer)

Pvh

• Gast
automatisch spatie na afbreek-komma vb komma's
« Gepost op: 2009/01/16, 11:16:59 »
Ik ben al een lange tijd een zeer tevreden Linux gebruiker, eerst Kubuntu en nu een maand ongeveer Ubuntu. Ub+Gno toch weer net iets sneller en gelikter dan Ub+Kde. Ik kan een bepaalde instelling niet vinden: wanneer ik een woord typ met afbreek-komma  bv komma's dan moet ik na het '-teken een spatie typen anders werkt het niet. tot mijn verbazing plaatste openoffice onder Kubuntu (Ub+Kde) deze spatie automatisch net als een spatie na elke andere letter/cijfer. waar/hoe kan ik dit aan/uit zetten.

Speciale tekens heb ik gewoon werkend met een "composetoets" ingesteld via systeem -> voorkeuren -> toetsenbord -> tab..indelingen -> knop...other options -> samensteltoets positie -> Left Winkey.

Ik wil dus gewoon op de toets ' drukken zonder daarna een spatie te moeten typen. Momenteel krijg ik zonder die "spatie" een pieptoon maar geen leesteken op het scherm.

hopende op een spoedige reactie
alvast bedankt

Offline vanadium

• Lid
Re: automatisch spatie na afbreek-komma vb komma's
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 11:59:35 »
Dat houdt verband met je toetsenbordinstelling. Als je een toetsenbord hebt met dode toetscombinaties, dan wordt het accent (wat jij een beetje verwarrend "comma" noemde) gebruikt om vreemde tekens te maken zoals é, á: Je typt het accent, er gebeurt niets, en de volgende toets wordt afgewacht. Als je dan e typt, krijg je é. Als je nog eens ' typt, verschijnt pas het accent. Dit werkt ook met ".

Die handige manier om vreemde tekens te maken verdwijnt als je de dode toetsen uitschakelt. Dan geeft één aanslag op ' dadelijk het teken. Handig voor programmeurs of in het engels, waar je geen accenten hebt.

Aan jou dus de keuze. Je maat de instelling onder Voorkeuren - Toetsenbord, tweede tab: "Indelingen". Met de "Add" toets kan je indelingen toevoegen. Je kan er zelfs twee op nahouden (vb. met en zonder dode toets) en dan met een toetsencombinatie wisselen tussen de layouts (vraag mij geen details, want zelf heb ik dat nog nooit gedaan).

Offline JvH

• Lid
Re: automatisch spatie na afbreek-komma vb komma's
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 12:29:11 »
Of je neemt US with AltGr dead keys.
Sowieso kun je de meest voorkomende tekens met ´ en ¨ dan met de rechter Alt-toets typen.
Wil je een dode toets gebruiken (bijv ', e => é) dan doe je dat met <Rechter Alt>+', e

Voordeel van deze layout:
Je kunt 'm net zo gebruiken als een US toetsenbord zonder dode toetsen. Moet je echter een speciaal teken typen, dan kun je dat alsnog snel en gemakkelijk doen.

Tip: voeg de applet Toetsenbordwisselaar toe aan een van je panels. Hiermee kun je op je scherm de gekozen toetesnbordindeling bekijken.