Vanuit een virtuele windows krijg je normaal gezien ubuntu niet kappot, na de herinstallatie van de virtuele windows is alles terug in orde.
Dat hoeft niet! Wat je beter kunt doen is een Windows XP installatie uitvoeren binnen Virtualbox, en de virtuele harde schijf (is niets anders dan een bestand) kopiëren naar een andere plek. Je gaat dan gewoon werken met je geïnstalleerde Windows XP. MAAR..... als die onverhoopt in de soep loopt..... gewoon dat bestand weggooien en de kopie terugzetten. Kun je weer lekker verder gaan.
Je moet dan wel rekening houden dat je je 'mijn documenten' niet op de 'virtuele c:\' hebt staan, maar op een 'shared folder' wat dan gewoon een Ubuntu directory is, bijv. in je eigen /home directory.
Schematisch:
Ubuntu ==> /home/NAAM/directory ==>
shared folder <== mijn documenten <== Virtuele Windows XP
Wanneer dus die Virtuele Windows XP onderuit gaat, hoef je dus alleen de backup terug te zetten, want de data staat toch in 'mijn documenten' is gelijk aan 'shared dolder'is gelijk aan een subdirectory van je eigen /home partitie.
Feitelijk behandel je de virtuele Windows XP op dezelfde manier als een Ubuntu installatie met de /home op een eigen partitie.
En als je op deze manier werkt heb je eigenlijk nog nooit zo snel een Windows XP 'opnieuw' erop gezet.