Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SW installen met .bin extensie probleem  (gelezen 1177 keer)

Alex123

• Gast
SW installen met .bin extensie probleem
« Gepost op: 2008/05/01, 20:14:53 »
Ik heb een probleem met een mindmapping programma dat ik wil installeren en heb geen idee hoe verder op dit moment. Ik gebruik ubuntu nu pas sinds een paar uurtjes dus ben er nog niet zo bedreven in. Het gaat om "IMHC Cmap Tools" v4.16. In het synaptic pakketbeheer progrmamma, en bij toepassingen installeren/verwijderen heb ik naar alternatieven gezocht, maar ze kunnen mij niet zo bekoren. Dit programma werkt voor mij intuitief en zonder poespas vandaar dat ik het graag aan het lopen wil hebben.

Het programma komt in een .bin formaat, na wat gegoogle moet men dit dus via de terminal installeren. Ok, dus alles ingetikt bij de terminal en mijn usernaam de rechten gegeven(denk ik) het bestand uit te voeren. Programma begint met uitpakken, maar bij het opstarten van de installer gaat er iets mis.

Het komt er op neer dat hij een bestand niet kan vinden, dat er wel degelijk is met de fout exec: 2481.

uitvoer:

alex@alex-desktop:~$ /home/alex/LCMap.bin
Preparing to install...
Extracting the JRE from the installer archive...
Unpacking the JRE...
Extracting the installation resources from the installer archive...
Configuring the installer for this system's environment...

Launching installer...

exec: 2481: /tmp/install.dir.15131/Linux/resource/jre/bin/java: not found
alex@alex-desktop:~$
alex@alex-desktop:~$ java -version
java version "1.6.0"
OpenJDK Runtime Environment (build 1.6.0-b09)
OpenJDK 64-Bit Server VM (build 1.6.0-b09, mixed mode)

« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 20:18:36 »
java is niet geinstalleerd.

damn, toch te snel gelezen precies.
volg dit eens: http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux  (leve pjotr zijn webstek ;))
misschien dat er toch iets met jave niet in orde is.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/01, 20:20:49 »
Yeah! post maar :P

het kan zijn omdat het openJDK is en niet java.

Alex123

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/01, 21:50:36 »
Oke zal ik eens onderzoeken wat voor Java's er zijn en die link doorspitten. Dan moet ik denk ik een Java van Sun zelf hebben? Aangezien dit programma wel loopt op mijn XP installatie (64 bit). Is dat trouwens relevant, ik heb namelijk de 64-bit Desktop CD geinstalleerd op een 64 bit VM in VMware. Maakt dat misschien het verschil met 32-bit versies?

Edit, het werkt nu. Ik heb de instructies op de aangegeven site gevolgd en daarbij dus ook Sun-Java geinstalleerd. Nu werkt het afgezien van wat kleine probleempjes.

Probleempjes zijn een opstart splashscreen dat blijft hangen over een venster waar men info moet invullen bij gebruik voor de eerste keer. Daarnaast, wat ik wel vervelend vind is dat dubbelklikken niet werkt. In de windows versie kan men gewoon op een lege plaats ergens op het werkblad klikken om een nieuw concept te maken, dat werkt op dit moment onder Ubuntu met Sun-Java nog niet. Is dit allicht een configuratieprobleem ergens? Aangezien het scrollwiel van mijn muis ook niet functioneert (Logitech Cordless Click! Plus)

Voor de rest lijkt het gewoon zo te werken als bij de Windows versie.

Nog een kleine opmerking over de instructies bij de site, daar staat bij punt 7:

vink aan: sun-java6-jre en sun-java6-plugin

Echter is het sun-java6-plugin pakket niet te vinden bij het synaptic programma.

Offline ptb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/01, 22:55:18 »
Bij synaptic >instellingen>pakketbronnen multiverse aanvinken, herladen en zoeken=vinden

« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/01, 23:13:46 »
Citaat van: ptb
Bij synaptic >instellingen>pakketbronnen multiverse aanvinken, herladen en zoeken=vinden
jup, en de restricted ook, dat kan ook soms zijn dat die uitegvinkt staat.
dus eigenlijk gewoon de eerste vier opties aanvinken, broncode en cd-rom hoeven niet.

Alex123

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/02, 00:10:01 »
Die zijn al allemaal aangevinkt (main, universe, restricted, multiverse) en ook na extra herladen is het pakket niet te vinden. Ook niet met verschillende zoektermen zoals, sun, java, plugin, sun java. Totaal aantal paketten in mijn synaptic lijst is 24555. Misschien dat het sun-java6-plugin pakket niet beschikbaar is voor 64-bit installaties?