Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hda/sda swap sinds Gutsy en UUID-perikelen  (gelezen 591 keer)

erics

• Gast
hda/sda swap sinds Gutsy en UUID-perikelen
« Gepost op: 2008/05/01, 19:26:45 »
Sinds de intro van Gutsy 7.10 is de naamgeving van de disk-partities veranderd van hd?  naar sd? en wordt er in de /etc/fstab file gebruikt gemaakt van UUID-nummers i.p.v de vroegere /dev/hda?   /hdb?  ....     aanduiding voor de partities .
Op mijn multi-boot systeem met partities voor Win-XP , feisty , gutsy en Hardy-Heron en een gemeenschappelijke Home partitie  zjn die UUID-nummers (36 cijfers/letters per stuk ) een miskleun en oorzaak van mogelijk gevaarlijke vergissingen bij backups & restores .
Wat gebeurde er met de short and sweet labels van DOS  eertijds ?
Gelukkig kan je ook in Ubuntu labels geven aan uw ext3-partities met bv : sudo  e2label   /dev/sda5  HARDY_HERON  als je van plan bent Hardy_Heron in sda5 te parkeren .
In de fstab-file vervang je dan bv de entry UUID=3ebd5636-4bfd-4cf1-a124-778059801539   /     ext3 relatime, etc ..........
   door het  heldere  LABEL=HARDY_HERON     /     ext3 relatime, etc ..........
  In gparted zijn die labels eveneens zichtbaar en je kan ze ook listen door : ls  -l   /dev/disk/by-label
----------------------
PS: waarom ik nog steeds zit te klooien met XP zal voor een andere keer zijn.

Overigens blijf ik met Cato van mening dat Microsoft    verwoest moet worden !

groetjes.
erics

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hda/sda swap sinds Gutsy en UUID-perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 19:30:15 »
Goede tip.

Ter aanvulling: ik heb zelf ook wat daarover geschreven:
http://computertip.googlepages.com/meervoudigopstartbaar

Groet, Pjotr.