Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wink: schermgrootte. Testers gezocht !  (gelezen 1835 keer)

Wink: schermgrootte. Testers gezocht !
« Gepost op: 2008/04/10, 19:11:09 »
Ik heb gisteren Wink uitgeprobeerd.  Dat is een programma dat toelaat om bvb handleidingen te fabriceren door het op een rijtje zetten van schermafdrukken met een bewegende cursor tussen 2 foto's in.  Dat wordt dan gecompileerd (gerenderd, zeggen ze) naar een shockwave-video die je vervolgens afspeelt in je browser.  Werkt zoals aangekondigd, en wanneer ik er éénmaal de slag van weg zal hebben, zal het mij vele diensten bewijzen.

Mijn eerste poging, die je op de link onderaan kunt terugvinden is van een meetkundige constructie mbv Kig, dat ik full-screen draaide op m'n laptop in 1280x800.
Wanneer ik vervolgens, ofwel de file in mijn eigen directory, ofwel de file die ik nu op het internet heb staan, open in mijn Firefox, en die vervolgens full-screen zet, is de weergave perfect. (cirkels zijn bvb nog altijd cirkels, loodrecht is nog altijd loodrecht...) :)

Nu is het wel niet enkel de bedoeling om op mijn computerscherm zo'n filmpje weer te geven, maar ook in twee andere gevallen.

1. Via een beamer.
Dat heb ik vandaag getest en vermits de maximale resolutie van die beamer 1024x768 is, valt er dus een stuk naast.  Dat kan ik ten dele verhelpen door m'n laptopscherm ook op resolutie 1024x768 te zetten, waardoor "alles" binnen het geprojecteerde beeld blijft, maar wèl met scroll-balken... :(  Bovendien zijn cirkels dan niet meer rond, en is loodrecht ook niet meer loodrecht, vanaf het moment dat die niet meer strikt horizontaal en verticaal zijn.  Oplossing daarvoor zou kunnen zijn om tijdens het fabriceren van de wink-file m'n schermresolutie op die van de beamer te zetten.  Daardoor treedt tijdens het maken die fout op van hierboven, maar zou die tijdens het afspelen via de beamer moeten gecompenseerd zijn...  Om dat te testen, zal ik later (misschien vannacht nog) een tweede film fabriceren.  Ik zal die dan ook op het net zetten, want ik vermoed dat tijdens het browsen er ook geen probleem zou moeten zijn, net zomin als bij het afspelen op m'n eigen scherm wanneer ik de resolutie terug op 1280x800 zet, vermits er "gecentreerd" wordt afgespeeld, en niet "schermvullend".  Maar die test is dus voor later.

2. Via het internet,
dus via verschillende browsers (jawel, ook IE :( ) en op zeer verscheidene schermen met de meest uiteenlopende resoluties.  Om nu een idee te hebben, van wat dat allemaal oplevert aan problemen, wil ik hier aan iedereen vragen om even de link hieronder te volgen. Het onderwerp hoeft je niet te interesseren :cool: maar vertel me iets over de weergave.  Vermeld wel in je bijdrage welke browser je gebruikte, en vooral ook welke schermresolutie je hebt.

Alvast veel dank !

Voor de mensen die meer van HTML kennen dan ik: hieronder de inhoud van de sturende file voor die video.  Ik heb daaruit (enkel) begrepen dat het nuttige beeld altijd juist 1280x800 zal innemen, en dat als de resolutie van de kijkende browser (pleonasme ?) lager is, er scrollbalken zullen komen.
Citaat

Veel plezier met de constructie van de Goniometrische Cirkel.

PS: Denk eraan dat je full-screen modus kunt kiezen bij je browser...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline eendje

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/10, 19:57:30 »
Video is in verhouding ook als ik met F11 de boel op fullscreen zet (Firefox 1.5.0-12). Alleen valt er ongeveer 10% buiten beeld.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/10, 20:03:45 »
Dank.
Welke schermresolutie gebruik je ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline joop905

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/10, 20:08:53 »
ook hier het zelfde ongeveer 10% buiten beeld.    ( 1280 x 1024 pixels)

Offline eendje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/10, 20:25:48 »
Citaat van: Prosper
Dank.
Sorry vergeten :D 1024x768
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/10, 20:31:52 »
OK, van eendje snap ik het dat er 10 % buiten beeld ligt, want z'n scherm is kleiner.
Bij joop905 vind ik dat raar ...

Overigens gaat er bij mijzelf uiteindelijk zo'n smal stukje af, omwille van de scroll-balken.  Voornamelijk omwille van de te grote hoogte van het beeld in de browser:
1.  Bij FF blijft er altijd bovenaan toch nog de adresbalk, ook in full-screen
2.  Het interpretatie -programma van die live-swf-speler van Macromedia voegt er onderaan een groene tijdsbalk bij...

Voorlopige conclusie: ik moet al minstens m'n hoogte origineel kleiner nemen...

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/10, 20:38:57 »
Hier is de video ook netjes in verhouding ook bij F11 fulscreen.
Ook +/- 10% buiten beeld.-> klein beetje sideways en iets meer Up/down.
met firefox 2.0.0.13 en resolutie= 1280x800
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/10, 20:53:02 »
Andere laptop:
Resolutie 1400x1050
Browser Firefox 3.0b5
De Cirkel is rond en alles past royaal in het beeld.
Ook bij F11 fullscreen is de cirkel rond en heeft ie nog meer ruimte om zich heen :)

(sorry voor de dubbelpost)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline bwman

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/11, 00:49:08 »
op mijn bakske ook alles ok zelfs op f11 geen randen buiten beeld wel krijg ik aan de rechterkant je iconen extra bij die aan de linkerkant staan.
resolutie is 1280-1024
ff=2.0.0.13
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline rja

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/11, 01:11:54 »
Citaat van: eendje
Citaat van: Prosper
Dank.
Sorry vergeten :D 1024x768
Ik ook, ook een deel buiten het scherm als ik op f11 drukt in Firefox.

1024 X 768 is wel een van de laagste resoluties die gebruikt worden.

800 x 600 gebruikt bijna niemand meer, volgens mij, behalve op een echt oude computer.

Alleen jammer, dat er geen geluid bij is, dat moet je met een andere tool doen ?

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/11, 02:15:20 »
Hier op 21" monitor (zo'n grote ouwe bak) resolutie 1280x1024
ook horizontaal (zoals bij de rest) een klein stukje buiten beeld (stoort echter niet)

« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/11, 20:43:15 »
Citaat van: rja
Alleen jammer, dat er geen geluid bij is, dat moet je met een andere tool doen ?
Weet dat nog niet echt goed, ik denk dat dat ineens kan, zal er eens naar kijken.

Ik heb ondertussen een tweede file klaar, in een kleinere resolutie (1024x768), met de bedoeling die in de beamer te kunnen draaien.  Heb echter ondertussen door dat dien Macromedia-flashplayer daar een tijdsbalkske onderzet, waardoor het beeld weer hoger wordt, dus is er een verticale scroll-balk nodig, waardoor het beeld er horizontaal weer niet helemaal inkan en er een horizontale scrool-balk nodig is.  Daardoor vallen er een deel van die icoontjes aan de zijkanten af.  De oplossing voor de beamer zal er dus in bestaan om handmatig een deel van het fullscreen bij 1024x768 in te geven als "op te nemen rechthoek": zeg maar zo van (0,24) naar (1023,744)
Dan heb ik een beeld van 1024x720.

Voor te publiceren filmpjes kan ik ofwel gewoon die dan ook gebruiken ofwel die van 1280 breed, maar ietsje minder hoog.  Dat is dan wel dubbel werk...

Zogauw ik er nog eens één bijzet, laat ik het weten.
Alvast allemaal bedankt !

« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/15, 20:41:34 »
OK, ik heb ondertussen gevonden dat er een mogelijkheid is om in één keer alle screenshots te resizen.  Ik kan dus gewoon atijd opnemen in full-screen.  Als ik ze nadien op zowat 90 % zet, blijft hij met groen tijdsbalkje en smalle header van de browser (als je in full-screen draait) toch nog met alles op één blad en zitten er geen vervelende schuifbalken meer in de weg.  Dat is al één groot probleem opgelost. :P :)

Nu is het wel de uiteindelijke bedoeling op zeer korte termijn (anderhalve week) om zo een tiental van die filmpjes automatisch na elkaar te laten afspelen voor een stand op de opendeurdag, en dan nog liefst terug laten herbeginnen als ze allemaal teneinde zijn.
Zie de uitdraai van dat HTML-fileke enige posten hierboven.
Gewoon de waarde van loop veranderen in "true" is niet voldoende :( , dat heb ik al geprobeerd

Daarom mijn vraag om hulp: wat verander ik waar ???.