Ik heb gisteren
Wink uitgeprobeerd. Dat is een programma dat toelaat om bvb handleidingen te fabriceren door het op een rijtje zetten van schermafdrukken met een bewegende cursor tussen 2 foto's in. Dat wordt dan gecompileerd (gerenderd, zeggen ze) naar een shockwave-video die je vervolgens afspeelt in je browser. Werkt zoals aangekondigd, en wanneer ik er éénmaal de slag van weg zal hebben, zal het mij vele diensten bewijzen.
Mijn eerste poging, die je op de link onderaan kunt terugvinden is van een meetkundige constructie mbv Kig, dat ik full-screen draaide op m'n laptop in 1280x800.
Wanneer ik vervolgens, ofwel de file in mijn eigen directory, ofwel de file die ik nu op het internet heb staan, open in mijn Firefox, en die vervolgens full-screen zet, is de weergave perfect. (cirkels zijn bvb nog altijd cirkels, loodrecht is nog altijd loodrecht...)

Nu is het wel niet enkel de bedoeling om op mijn computerscherm zo'n filmpje weer te geven, maar ook in twee andere gevallen.
1. Via een beamer.
Dat heb ik vandaag getest en vermits de maximale resolutie van die beamer 1024x768 is, valt er dus een stuk naast. Dat kan ik ten dele verhelpen door m'n laptopscherm ook op resolutie 1024x768 te zetten, waardoor "alles" binnen het geprojecteerde beeld blijft, maar wèl met scroll-balken...

Bovendien zijn cirkels dan niet meer rond, en is loodrecht ook niet meer loodrecht, vanaf het moment dat die niet meer strikt horizontaal en verticaal zijn. Oplossing daarvoor zou kunnen zijn om tijdens het fabriceren van de wink-file m'n schermresolutie op die van de beamer te zetten. Daardoor treedt tijdens het maken die fout op van hierboven, maar zou die tijdens het afspelen via de beamer moeten gecompenseerd zijn... Om dat te testen, zal ik later (misschien vannacht nog) een tweede film fabriceren. Ik zal die dan ook op het net zetten, want ik vermoed dat tijdens het browsen er ook geen probleem zou moeten zijn, net zomin als bij het afspelen op m'n eigen scherm wanneer ik de resolutie terug op 1280x800 zet, vermits er "gecentreerd" wordt afgespeeld, en niet "schermvullend". Maar die test is dus voor later.
2. Via het internet,
dus via verschillende browsers (jawel, ook IE

) en op zeer verscheidene schermen met de meest uiteenlopende resoluties. Om nu een idee te hebben, van wat dat allemaal oplevert aan problemen, wil ik hier
aan iedereen vragen om even de link hieronder te volgen. Het onderwerp hoeft je niet te interesseren

maar vertel me iets over de weergave. Vermeld wel in je bijdrage welke browser je gebruikte, en vooral ook welke schermresolutie je hebt.
Alvast veel dank !
Voor de mensen die meer van HTML kennen dan ik: hieronder de inhoud van de sturende file voor die video. Ik heb daaruit (enkel) begrepen dat het nuttige beeld altijd juist 1280x800 zal innemen, en dat als de resolutie van de kijkende browser (pleonasme ?) lager is, er scrollbalken zullen komen.
Veel plezier met
de constructie van de Goniometrische Cirkel.
PS: Denk eraan dat je full-screen modus kunt kiezen bij je browser...