Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LottaNZB probleempje/deinstallatie ect.  (gelezen 3143 keer)

xesisoj

• Gast
LottaNZB probleempje/deinstallatie ect.
« Gepost op: 2008/03/28, 16:26:21 »
Hey,

Ik had een vraagje (ben een aardige leek op Linux gebied, pas 2 maanden op UB)

Ik had dus net LottaNZB geinstalleerd via de terminal (werd op de site gezegd hoe het moest) http://www.lottanzb.org/
Alles gedaan en het werkte perfect, alleen was ik vergeten dat de map waar je je source in uitpakte tevens de installatie map werd, dat was bij mij namelijk mijn standaard downloads map en ik vond het niet handig om het daar geinstalleerd te hebben. Nou weet ik niet hoe ik de installatie ongedaan moet maken? Ik had de map verwijders in de prullenbak maar toen kreeg ik natuurlijk een foutmelding toen ik lottanzb weer wilde starten, dus heb ik de map uit de prullenbak gehaald en weer op dezelfde plek neergezet. Alleen nu als ik het progje opstart krijg ik een foutmelding over HellaNZB en kan ik alleen geforceerd sluiten. Mijn vraag is hoe kan ik de installatie ongedaan maken (van hellaNZB kan ik met pakketbeheer doen maar LottaNZB zie ik nergens tussenstaan)?? Ik ben daarna weer van plan het opnieuw te installeren.

Voor het makkelijke, zo heb ik hem geinstalleerd: http://www.lottanzb.org/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=11

edit: Ik had nog een vraagje, is het mogelijk een programma automatich op te laten starten als UB start (bijv cairo-clock) ??? En hoe moet dat dan?

xesisoj

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 18:11:13 »
?

Offline kihid

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/28, 19:09:24 »
Alles wat je van Lottanzb installeerd staat in de map /home/jouw naam/lottanzb en in de verborgen map /home/jouw naam/.lottanzb.

Je gooit gewoon alles van lottanzb weg en installeerd het opnieuw>> klaar.

Suc6
OS: Lubuntu 25.04 64 bit  Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

xesisoj

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/29, 01:09:54 »
Citaat van: kihid
Alles wat je van Lottanzb installeerd staat in de map /home/jouw naam/lottanzb en in de verborgen map /home/jouw naam/.lottanzb.

Je gooit gewoon alles van lottanzb weg en installeerd het opnieuw>> klaar.

Suc6
Dank u zeer :)

Ik ben niet niet zo goed met al die mappen en waar alles precies staat :)
En dat andere probleem heb ik al opgelost dmv screenlets :D

« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/29, 03:43:06 »
@kihid
Je gooit nooit , maar dan ook nooit zomaar een proggie met map en al weg.

Ubuntu = Linux en Linux = geen Windows.
Linux heeft een structuur en jij mag dan wel 1 mapje zien maar je hebt kans dat delen van dit proggie in wel 20 of 30 mapjes kunnen voorkomen.

Indien je zomaar iets weggooid, kan je ook dit proggie nooit meer normaal uninstalleren.
En daarbij loop je kans dat je de DPKG in de war schopt omdat die bijhoud wat er geinstalleerd is.

Dus netjes werken op de manier waarop het hoort is een prè.

Als je kijkt op die website installeer je namelijk niet 1 programma maar een heel stel programma's waar HellaNZB/LottaNZB afhankelijk van is.

sudo apt-get install python-elementtree python-glade2 python-gtk2Het programma zelf installeer je idd met deze opdracht.
sudo apt-get install hellanzbOp nu iets te uninstalleren kan je dit doen met remove.

Dus word het dit:
sudo apt-get remove hellanzber is ook nog een purge opdracht die je eventueel zou kunnen gebruiken om echt alle stofjes die zouden kunnen achterblijven weg te halen.

Dus om problemen in de toekomst te voor komen, netjes werken aub ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

xesisoj

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/29, 12:00:02 »
@ Gandyman

Ik ben een leek dus ik had gewoon gezocht op LottaNZB en de mappen verwijderd met sudo nautilus.
Echter ik hield een snelkoppeling over van LottaNZB, ik klikte daarop en alles deed weer totaal normaal :S
Bedankt voor de uitleg over deinstallatie aangezien dat mij niet duidelijk was, het rare was dat ik Lotta NZB niet in pakketbeheer kon zien (HellaNZB en Python wel).

MVG

Offline kihid

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/29, 12:22:44 »
@ Gandyman

hij wou Lottanzb verwijderen omdat zijn mappen in de /home niet naar wens stonden, dus was DAT de simpelste oplossing omdat hij Lottanzb TOCH weer opnieuw wilde installeren om dan beter op te letten en dan de mappen wel naar wens te maken cq te selecteren.
Dus nogmaals het ging niet om het progje maar omdat alles in zijn /home/naam/downloads  stond en dat wilde hij niet.

Dus waarom de python files deleten?

Als hij het progje NIET meer wilde had ik wel wat anders geschreven, dit was voor dit euvel het snelste (misschien niet de schoonste) oplossing.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/29, 12:26:26 »
Meestal lijd ik dat af aan het aantal postjes en de vraag stelling of iemand ervaren is of niet.

Geeft nix we zijn allemaal eens begonnen en stonden allemaal in jouw schoenen.

En daarom ben ik gewoon ff streng en probeer je het op de juiste manier te leren, anders krijg je onherroepelijk problemen.

In pakketbeheer zie je alleen maar wat er beschikbaar is in de bronnen.
Die bronnen zijn van Ubuntu.
Al deze programma's zijn gecontroleerd en zouden feilloos moeten werken op je systeem.

Hier staan uiteraard niet alle programma's die je wereldwijd kan vinden want dit zou teveel zijn.

Dus je kan idd een pakket downloaden van het internet en dan installeren.

Op zich geen probleem, echter omdat dit pakket dan niet in de normal bronnen zit word het ook niet automatisch bijgehouden of geupdate.

je moet dus altijd ( indien mogelijk) bij die gasten de bron vermelding ( source link) proberen te achterhalen en deze in je source.list zetten.

Op die manier word dit proggie dan ook bijgehouden.

Bekijk eens op je gemak de opbouw van Ubuntu op de HD en bekijk dus eens de tree ( boom)  hoe dit opgebouwd is.

Wat je ook kan doen is eens in je Terminal dit typen:
locate LottaNZB

Je ziet nu een beetje waar dit proggie allemaal zit.
BTW dit kan je met ieder proggie doen en dan zal je zien dat het aardig verspreid is over alle mappen.

Het is daarom dus ook ondoenlijk om dit met de hand te doen want je vergeet vaak dingen.

xesisoj

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/30, 19:44:02 »
Citaat van: Gandyman
Meestal lijd ik dat af aan het aantal postjes en de vraag stelling of iemand ervaren is of niet.
Geeft nix we zijn allemaal eens begonnen en stonden allemaal in jouw schoenen.
En daarom ben ik gewoon ff streng en probeer je het op de juiste manier te leren, anders krijg je onherroepelijk problemen
In pakketbeheer zie je alleen maar wat er beschikbaar is in de bronnen.
Die bronnen zijn van Ubuntu.
Al deze programma's zijn gecontroleerd en zouden feilloos moeten werken op je systeem.
Hier staan uiteraard niet alle programma's die je wereldwijd kan vinden want dit zou teveel zijn.
Dus je kan idd een pakket downloaden van het internet en dan installeren.
Op zich geen probleem, echter omdat dit pakket dan niet in de normal bronnen zit word het ook niet automatisch bijgehouden of geupdate.
je moet dus altijd ( indien mogelijk) bij die gasten de bron vermelding ( source link) proberen te achterhalen en deze in je source.list zetten.
Op die manier word dit proggie dan ook bijgehouden.
Bekijk eens op je gemak de opbouw van Ubuntu op de HD en bekijk dus eens de tree ( boom)  hoe dit opgebouwd is.
Wat je ook kan doen is eens in je Terminal dit typen:
locate LottaNZB
Je ziet nu een beetje waar dit proggie allemaal zit.
BTW dit kan je met ieder proggie doen en dan zal je zien dat het aardig verspreid is over alle mappen.
Het is daarom dus ook ondoenlijk om dit met de hand te doen want je vergeet vaak dingen.
Ik had nog een klein vraagje, dat hella NZB en Python kon ik ook via pakket beheer verwijderen. Maar lottanzb niet, moet moet ik dat doen ook met apt-get remove lottanzb ?? Als ik dat doe dan krijg ik

andrej@andrej-laptop:~$ sudo apt-get remove lottanzb
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
E: Kon pakket lottanzb niet vinden

Het probleem is nl. dat hij toch niet lekker werkt, dus ik zou het liefst alles verwijderen en dan overnieuw installen (of hoeft dit niet en is dit een beetje te veel Windows mentaliteit?).

Thnx voor de info tot dusver, ik moet idd nog flink wennen aan de structuur in UB/Linux, met locate krijg ik idd veel verschillende mappen te zien.

xesisoj

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/30, 20:07:19 »
Zojuist hellanzb en python er nog eens opgezet, alleen als ik hella nu start via terminal krijg ik dit:
andrej@andrej-laptop:~$ hellanzb

hellanzb v0.13 (config = /etc/hellanzb.conf)
Exiting: FatalError'>: Cannot continue: hellanzb needs write access to directory:

en als ik Lottanzb start dan krijg ik dit:
andrej@andrej-laptop:~$ lottanzb
INFO     Starting LottaNZB 0.1.

(lottanzb:14982): libglade-WARNING **: could not find a parent that handles internal children for `vbox'
INFO     HellaNZB output: hellanzb v0.13 (config = /home/andrej/.lottanzb/hellanzb.conf, daemonized)
INFO     HellaNZB output: Exiting: FatalError'>: Cannot continue: hellanzb needs write access to directory:
INFO     HellaNZB output: /home/andrej/.hellanzb/nzb/daemon.working/
INFO     HellaNZB-daemon gestart.
WARNING  Kon geen statusupdate van de HellaNZB daemon krijgen, draait het nog steeds?
INFO     Verbinding met de HellaNZB daemon gemaakt.
WARNING  Kon geen statusupdate van de HellaNZB daemon krijgen, draait het nog steeds?
WARNING  Het lijkt erop dat HellaNZB niet draait. LottaNZB wordt beëindigd
Xlib: unexpected async reply (sequence 0x318)!

Echt jammer want ik vond het echt een mooie optie, een text based newsgrabber en dan een mooie GUI eroverheen, werkte echt zoals het moest, lekker rechttoe rechtaan. ik hoop dat het op te lossen is :)

Alvast bedankt

ps welke code moet ik gebruiken om alle terminal uitvoer in zon klein venster te krijgen op het forum (dat je kan scrollen)?

« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/01, 20:49:45 »
Iets ergens in zetten doe je met "quote" of met "code"
dus: [code ]hierdetekst[/code ]

Voor zover ik weet ( correct me if I am wrong) is Lottanzb is de gui voor hellanzb.

En deze start je met "./lotta.py"

Maar je moet dus altijd eerst Hellanzb opstarten en dan pas Lottanzb.

misschien wist je dit al, zoja dan voor alle andere mensen die dit lezen :P

Dus Hellanzb wil nu niet opstarten omdat hij geen schrijfrechten heeft als ik zo de melding zie.
Dus of hij staat op de verkeerde plek ?
Of hij is verkeerd geinstalleerd waardoor hij admin rechten nodig heeft.

Probeer eens
sudo hellanzbZal waarschijnlijk niet werken denk ik....
Want je zal de gebruikersgroep schrijf toegang moeten geven aan die map van hellanzb.
En ik vraag me af of dat normaal is..

EDIT:
Het schijnt te komen doordat hellanzb al een keer geinstalleerd is geweest.
Zit er ergens een foutje.

Hier kan je een script downloaden om hellanzb te installeren waarbij het script je de mogelijkheid geeft om je Ubuntu schoon te maken, kies daarvoor optie 5.
http://ubuntu-utah.ubuntuforums.org/showpost.php?p=3613567&postcount=215

En hier een How To voor de installatie en verdere info
http://ubuntu-utah.ubuntuforums.org/showthread.php?t=169749

Offline kihid

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/01, 22:53:43 »
Bij mij staat Lottanzb gewoon in het menu onder > Toepassingen > Internet > Lottanzb, daar klikken en Lottanzb start gewoon grafisch op, Hellenzb zal wel op de achtergrond meedraaien denk ik.
Want inderdaad is Lottanzb een GUI voor Hellanzb en alles kun je uiteraard gebruiken als "normale gebruiker"

Volg de How To die Gandyman aangeeft, alles wat je daarna nodig hebt staat in je /home/je naam/lottanzb en /home/je naam/. lottanzb (verborgen map).

xesisoj

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/03, 16:51:18 »
Dank jullie voor de reacties, ik ga zo op UB en dan probeer ik dat even :)
Ik had toen alles goed werkte aan het begin ook zo dat ik alleen LottaNZB starte en dat alles dan goed ging.
Nogmaals bedankt

aVirulence

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/05, 10:44:21 »
Hoi allemaal. Ten eerste is het niet nodig om HellaNZB te hebben draaien als je LottaNZB wil opstarten. Ten tweede heb je nog een oudere versie van LottaNZB in gedachten Gandyman. Op het moment zijn we bezig met het maken van pakketten voor Ubuntu en er is een pakket beschikbaar voor Hardy, dat mogelijk ook werkt op Gutsy. Aangezien LottaNZB-0.2 net uit is, is het verstandig om deze versie te proberen. Er zijn namelijk een behoorlijk aantal foutjes weggewerkt. Zie http://www.lottanzb.org voor meer informatie!

Sander

xesisoj

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/10, 19:43:49 »
Citaat van: aVirulence
Hoi allemaal. Ten eerste is het niet nodig om HellaNZB te hebben draaien als je LottaNZB wil opstarten. Ten tweede heb je nog een oudere versie van LottaNZB in gedachten Gandyman. Op het moment zijn we bezig met het maken van pakketten voor Ubuntu en er is een pakket beschikbaar voor Hardy, dat mogelijk ook werkt op Gutsy. Aangezien LottaNZB-0.2 net uit is, is het verstandig om deze versie te proberen. Er zijn namelijk een behoorlijk aantal foutjes weggewerkt. Zie http://www.lottanzb.org voor meer informatie!

Sander
Geweldig, mn laptop gaat volgende week voor reparatie, dan ga ik alles 'clean' installen, dus dan kan ook meteen de volledige Hardy erop :) dan moet het wel gaan werken allemaal (nu nog een goede binaries nieuwsgroep (GUI) poster vinden.
Tnx voor de info allemaal