Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: User settings - logo toevoegen  (gelezen 972 keer)

User settings - logo toevoegen
« Gepost op: 2008/03/22, 22:01:02 »
L.S.

Een aantal weken terug ben ik begonnen met Ubuntu. Ik heb daarbij mijn profiel vanuit Windows (XP) over laten nemen in Ubuntu. Hij heeft toen ook mooi het icoontje, verbonden aan mijn naam (gebruiker dus) in de opstart-lijst van Windows, overgenomen. Nu wil ik vrouw en kinderen ook handmatig overbrengen naar de Ubuntu-omgeving. Wat me echter niet lukt is een icoontje te verbinden aan een nieuwe user, laat staan het vertrouwde icoontje uit Windows over te zetten. Heeft iemand een idee hoe dat op te lossen? Met name mijn kinderen zijn nogal gehecht aan hun 'logootje, al was het maar dat de jongste ook nog niet kan lezen.

Is het trouwens ook altijd nodig een password in te voeren? Voor mijn kinderen zou het handig zijn door slechts op hun logo te klikken naar hun spelletjes te kunnen gaan.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/23, 14:46:50 »
Het eerste is heel makkelijk:
Ga naar systeem>voorkeuren>over mij
In dat scherm staat links boven een vakje voor uw foto of icoontje. Druk op dat vakje en kies de afbeelding die je wil. Deze afbeelding zal ubuntu gebruiken bij de login.

Het tweede is een beetje tricky. Ubuntu laat normaal niet toe dat iemand geen paswoord heeft. Dit doet ubuntu omdat de beveiliging van uw computer grotendeels steunt op dat paswoord. Normaal zou je in de configuratiebestanden van ubuntu dan moeten instellen dat een paswoord niet echt nodig is en dan kan je als paswoord gewoon enter drukken.

Echter met een beetje googelen ben ik op een methode uit gekomen die volgens mij wel redelijk veilig is.

De methode bestaat er in dat elke gebruiker wel nog zijn paswoord heeft maar dat bij het grafisch inloggen het paswoord niet moet ingegeven worden(een beetje zoals een gebruiker automatisch laten inloggen).

Ik heb de methode bij mij uitgeprobeerd en werkt perfect.

Dit is wat je moet doen:

Start de terminal.

Tik in: gksudo gedit /etc/pam.d/gdm

Voeg de volgende regels in juist voor @include common-auth:
   #single click login stuff
   #start
   auth sufficient pam_listfile.so item=user sense=allow file=/etc/X11/gdm/oneclickusers onerr=fail
   #end

Bewaren en afsluiten.

Tik dan in in de terminal: sudo mkdir /etc/X11/gdm/

En tik dan in in de terminal: gksudo gedit /etc/X11/gdm/oneclickusers

Nu start opnieuw de tekst-editor maar dan met een leeg bestand (dat nog niet bestaat). Tik daar in regel voor regel de gebruikers die zonder paswoord mogen inloggen.

Opslaan en sluiten.

Dat was het... succes ;)

PS: de website waar ik dit vandaan heb: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=293529

« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/24, 15:05:15 »
Hartelijke Dadio, het werkt. De eerste vraag was natuurlijk wel pijnlijk eenvoudig, maar is daarnaast toch niet intuïtief weggezet in Ubuntu.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/24, 18:54:56 »
Citaat van: plotinus
Hartelijke Dadio, het werkt. De eerste vraag was natuurlijk wel pijnlijk eenvoudig, maar is daarnaast toch niet intuïtief weggezet in Ubuntu.

gegroet,
mrt
Intuïtief hangt toch eigenlijk af wat je gewoon bent of wat je zelf meer vanzelfsprekend vind.

Eigenlijk vind ik het logisch dat die foto (van 'over mij') overal gebruikt wordt waar uw foto moet komen.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/25, 07:16:28 »
Nu het er toch over gaat:
ik kan "systeem - voorkeuren - over mij" wel openen, maar dan krijg ik een melding:
Er is een fout opgetreden bij het ophalen van de adresboekinformatie.
Evolution Data Server kan niet omgaan met het protocol.
En dan kan ik op OK klikken en daarmee sluit ik ook het "over mij" venster.

Wat doe ik verkeerd?

Bedankt voor het meedenken.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/25, 08:45:03 »
Zeg Dadio,
die users zonder paswoord, hebben die dan ook sudo-rechten ?  Niet toch, hoop ik.  Niet dat het probleem zich hier stelt, de jongste is al zeven en kan best een wachtwoord typen, maar het idee dat inloggen zonder paswoord kan, staat me wel/niet aan, afhankelijk van zo'n aantal voorwaarden, waaronder deze uit mijn vraag. (duidelijk genoeg ? :(  ;) )
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/25, 20:57:50 »
Citaat van: Prosper
Zeg Dadio,
die users zonder paswoord, hebben die dan ook sudo-rechten ?  Niet toch, hoop ik.  Niet dat het probleem zich hier stelt, de jongste is al zeven en kan best een wachtwoord typen, maar het idee dat inloggen zonder paswoord kan, staat me wel/niet aan, afhankelijk van zo'n aantal voorwaarden, waaronder deze uit mijn vraag. (duidelijk genoeg ? :(  ;) )
De user logt gewoon in volgens het profiel van die user. Het inloggen is juist het zelfde alsof je zelf het paswoord zou intikken. Dit wil zeggen, dat je niet inlogd zonder paswoord maar dat de gdm voor u het paswoord intikt. Dit is toch ook zo bij het automatisch inloggen. Het inloggen op die manier gaat enkel grafisch. Als je vb CTRL+ALT+F2 drukt dan moet je een paswoord intikken om in te loggen.

Eigenlijk is er één afwijking. Nu ik dit gebruik, is mijn key-ring niet vrij. Dus om in te loggen op een draadloos netwerk met WEP of WPA key vb moet ik toch nog het paswoord van mijn key-ring ingeven. Dat moest ik anders natuurlijk niet.

Hiervoor ben ik nog een goede workaround aan het zoeken.

Ook weet ik nog niet hoe het systeem reageerd bij het inloggen op afstand. Maar dat staat standaard toch af.