Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programmeren in Windows of Ubuntu  (gelezen 1110 keer)

Klaasvaak

• Gast
Programmeren in Windows of Ubuntu
« Gepost op: 2008/03/24, 16:48:47 »
Beste mensen,

Ik heb een vriend met wie ik volgend jaar een informatische studie wil gaan doen. Om vast te gaan oefenen met programmeren willen we wat tofs gaan maken. Enige nadeel: hij is pro-windows, ik ben pro-ubuntu (sinds kort, ik heb iig geen zin om terug te gaan naar windows). Ik vraag me af of het mogelijk is om met twee verschillende programma's, bijvoorbeeld KDevelop en Microsoft Visual Studio, dezelfde code te schrijven, maar het gewoon anders weg te schrijven voor de compatibaliteit met het os.
Is de taal binnen programma-schrijf-dingen hetzelfde of is het totaal verschillend?
Is er dan nog enige samenwerking mogelijk?

ik kijk uit naar antwoord.

groet

Offline DivinGGoD

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/24, 17:22:36 »
ik denk maar weet het niet zeker dat je wel tegen wat problemen aanloopt,
waarop wil je je voorlopige applicatie draaien?

want ubuntu moet bijvoorbeeld een ander commando krijgen om een scherm naar voren te laten komen dan windows als voorbeeld he!
als je dezelfde code's gebruikt om te programmeren e.d. zal het niet zoveel uitmaken welk programma je gebruikt volgens mij

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/24, 17:26:59 »
Als je een java-toepassinkje maakt, dan is dat besturingssysteem-onafhankelijk. Wel even de JDK installeren, zowel in Windows als in Linux. Zoek in Synaptic met de zoekterm sun-java6-jdk

Groet, Pjotr.

Offline Kev

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/24, 17:28:55 »
Het hangt allemaal eigenlijk af van welke programmeertaal jullie wensen te gebruiken, voor C# heb je gelukkig mono, maar alles draait nog niet perfect daarop, Java werkt crossplatform en word meestal gebruikt in programmeeropleidingen om de beginselen aan te leren, naar mijn weten, als je echt de beginselen wilt aanleren, start met Python of Ruby, deze zijn lekker crossplatform en persoonlijk vind ik Ruby de perfecte kandidaad om enkele grondbeginselen van het programmeren mee aan te leren.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/24, 17:28:58 »
Er bestaat iets onder Linux wat Winelib heet, dit is een vervanging voor de Win32 bibliotheken, en je kan je programma hiermee linken. Je kan MingW32 gebruiken om het programma te compileren, en Wine om het te draaien.

Of je laat je vriend gewoon eens Compiz Fusion zien ;).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Klaasvaak

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/24, 18:40:01 »
hij programmeert veel in C#, dus denk je dat ik dan met mono gemakkelijk mee kan komen?
Lijkt het in zo verre op elkaar dat hij mij ook tips zou kunnen geven? want ik ben op het moment nog behoorlijkt an-programmera-beet ofzo..

Offline Kev

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/24, 20:01:25 »
De twee zijn redelijk gelijkend buiten enkele functies die helemaal niet werken, maar dit is een beperking door het feit dat deze functies Windows dependant zijn.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/24, 22:14:53 »
Ik zou ook zeker eens kijken of jullie niet een web-applicatie kunnen bouwen. Er kleven toch nog steeds nadelen aan Java en met web applicaties programmeer je uiteraard voor elk platform. Als programmeertaal zou je dan PHP kunnen gebruiken. Evt. kun je ook met Ajax aan de slag, maar dan ben je al meer met web-site ontwikkeling bezig.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl