Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dubbele bootloader: Grub en Vista. Vista en XP in de grub zetten.  (gelezen 5000 keer)

Quatroking

• Gast
Dubbele bootloader: Grub en Vista. Vista en XP in de grub zetten.
« Reactie #25 Gepost op: 2008/03/09, 20:17:58 »
wacht effe, bedoel je dat je pc nu helemaal niet meer opstart? of bedoel je dat xp niet opstart vanuit GRUB?

JimZ

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2008/03/10, 01:07:58 »
Het ligt er aan hoe je Vista en XP hebt geïnstalleerd lijkt me.

Ook al installeer je XP op een andere partitie, de opstartbestanden (dus ook boot.ini) komen altijd op de eerste primaire partitie terecht en via boot.ini wordt dan verwezen naar de partitie waar de rest van XP staat.

Dus zou je in grub ook bij het opstart-item van XP moeten verwijzen naar de eerste primaire partitie vermoed ik. Maar hoe grub dan het verschil kan zien tussen Vista en XP.........?

Ik vrees dat MS geen rekening heeft gehouden met zo'n scenario (doen ze toch nooit :( ) en dat je niet om die Vista bootloader heen kunt.

Anders wordt het als je XP en Vista echt helemaal apart ieder op een eigen schijf hebt geïnstalleerd en tijdens het booten vanuit het BIOS je gewenste schijf kiest. Maar dat is vermoedelijk niet het geval want dan komt grub helemaal niet aan bod.

Gr,
Jim

Offline vincent3

• Lid
    • http://vincentvang.hyves.nl/
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/10, 15:49:05 »
wacht effe, bedoel je dat je pc nu helemaal niet meer opstart? of bedoel je dat xp niet opstart vanuit GRUB?
Nee alleen xp;)
En als het niet anders kan is een dubbele boatloader niet het ergste wat er kan gebeuren met je computer, dus dan hou ik het zo;)
bedankt voor alle reacties:D
mvg
vincent

wiedo

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/17, 19:06:49 »
bij mij is het nu helemaal mooi.

Ik ga stap voor stap uitleggen wat ik (verkeerd) gedaan heb.

-Eerst Windows xp installeren
-Dan Vista daarnaast geinstalleerd (2e partitie)
-Daarna weer windows xp over de partitie van vista (2e dus). De vista bootloader blijft gek genoeg bestaan en werken met twee xp installaties.
-Toen heb ik ubuntu over de 2e partitie geschreven.

De eerste keer booten ging goed.. Ubuntu start gewoon vanuit Grub. In Grub kan je de vista bootloader kiezen.  In de vista bootloader staan twee xp partities terwijl ik er maar 1 heb. Een van die twee opties werkte gewoon dus ik maakte me geen zorgen.

Na een dagje werken in linux wilde ik weer in windows booten en toen deden geen van de twee windows opties het meer. Hij geeft een of andere DLL error (meer details eventueel later)

Dus wat wil ik nu:
Windows starten vanuit grub en ik wil nooit meer een vista bootloader zien.

Ik vind het uberhaupt raar dat de vista bootloader blijft bestaan terwijl ik geen vista meer heb.

Ik ga binnenkort aan de slag met al jullie tips.. meer nieuws later.

wiedo

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/21, 00:19:57 »
Het is mij helaas niet gelukt om het helemaal heel huids te fixen.. Heb de windows partitie moeten formateren.