Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox: veiligheidstip plus bruikbaarheidstip  (gelezen 1085 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firefox: veiligheidstip plus bruikbaarheidstip
« Gepost op: 2008/03/14, 19:31:34 »
Om veiligheidsredenen is het sowieso al heel verstandig om in Firefox de add-on NoScript te installeren. Zodoende kun je scripts alleen toestaan op webstekken die je vertrouwt.

Maar er is nog een bijkomend gebruiksvoordeel: Firefox kan op hol slaan qua systeemkrachtverbruik, door het javascript dat gebruikt wordt bij nieuws-tickers (zoals bijvoorbeeld op www.kranten.com). Dat is een fout die nog steeds niet is gerepareerd, ook niet in de beta van Firefox 3.

De "stoplap" is hier natuurlijk duidelijk: installeer NoScript en sta geen javascript toe op webstekken met nieuws-tickers....  

Add-ons installeer je zo:
werkbalk Firefox - Extra - Add-ons - Extensies verkrijgen - gebruik zoekterm (in dit geval: NoScript).

Let op: wees zuinig met het installeren van add-ons: als je er veel van installeert, dan wordt Firefox merkbaar trager.

Groet, Pjotr.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/14, 19:45:30 »
Als extra zou ik ook adblock installeren, dan zie je dat je niet 1 maar meerdere websites's bezoekt, in plaats van 1.
Deze andere site's worden geblokkeerd, deze kun je vrijgeven, als eenmalig, of voor altijd vrijgeven.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/14, 19:48:54 »
Citaat van: jan11000
Als extra zou ik ook adblock installeren, dan zie je dat je niet 1 maar meerdere websites's bezoekt, in plaats van 1.
Deze andere site's worden geblokkeerd, deze kun je vrijgeven, als eenmalig, of voor altijd vrijgeven.
Helemaal mee eens, Adblock is een redder der mensheid!  :-)

Maar Adblock beschermt niet tegen kwaadaardige of schadelijke scripts. NoScript wel. Enfin, installeer ze gewoon allebei, dat heb ik ook!

« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/14, 20:21:48 »
Bedankt voor de tips!

Offline kamelot

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/14, 22:54:39 »
Ik zelf gebruik ook altijd flashblock blokkeerd ook een hoop dingen die ik toch nooit wil zien en youtube ken je gewoon nog afspelen blijf firefox ook denk ik wel lekker snel van
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline joop905

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/14, 22:55:28 »
@pjotr123 Bedankt voor de tips!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/14, 23:16:14 »
In de documentatie staan meer veiligheidstips: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligbrowsen/