Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: variant op dual boot  (gelezen 899 keer)

variant op dual boot
« Gepost op: 2008/03/04, 08:33:29 »
Gents,

Mijn moederboard is overleden dus wil ik graag een oplossing met jullie bespreken.
Ik heb een windows pc (XP) waar ik graag tijdelijk mijn Kubuntu harddisk in wil hangen uit mijn overleden andere pc.

Is er een manier om die windows pc toch dual boot te maken zonder dat ik naast windows opnieuw kubuntu moet installeren ?
Dus ik wil graag een extra linux HD in die XP-machine erbij hangen en dan via de windows harddisk een dual boot optie hebben.

Kan dit uberhaupt ?
Ik meen me te herinneren dat er ergens op dit forum zoiets ooit is besproken.

Greetingz, Monk.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
variant op dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/04, 10:26:18 »
In die materie ben ik niet helemaal thuis, maar toch een poging:

Hang beide HD's in de computer. Als je nu opstart, ga je normaal automatisch naar windows?
Vervolgens denk ik dat het een kwestie is van de Grub terug te zetten, die handleiding staat hier: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

Maar wacht toch maar even op bevestiging van anderen :)

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

variant op dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/04, 10:29:32 »
Dat moet volgens mij geen probleem zijn. Supergrub downloaden en op een cd branden. Vervolgens die kubuntu harde schijf in je pc hangen. Supergrub grub in de mbr van die harde schijf laten installeren, en laten verwijzen naar grub gegevens op die harde schijf. Vervolgens in je bios zo instellen dat deze van de kubuntu harde schijf boot. Vervolgens moet je dan nog zorgen dat je windows partitie aan menu.lst wordt toegevoegd. Dat kan je in principe handmatig doen. Je moet dan de uuid van die harde schijf vinden, dat kan met vol_id commando.  En vervolgens kan je met een tekst editor met root rechten menu.lst aanpassen, een nieuwe entry toevoegen. Dit zou volgens mij moeten werrken, maar er zijn hier vast mensen die het zeker weten, en het makkelijker kunnen. Volgens mij kan je met de live-cd ook grub in de mbr laten schrijven, maar hoe dat werkt weet ik niet.

Bovenstaande post is duidelijk. Je hoeft dus niet supergrub te gebruiken...

variant op dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/04, 10:38:53 »
Hmmm.. dacht nog even na.. je hebt natuurlijk als grub in de mbr van de kubuntu harde schijf staan.. dus als je alleen in je bios ervoor zorgt dat deze de kubuntu harde schijf opstart, dan is het alleen een kwestie van windows toevoegen aan /boot/grub/menu.lst

title Windows
root (hd1,0)
makeactive
chainloader +1

variant op dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/04, 10:49:10 »
Thanks lads.

Ik hoor net van een collega een vrij simpele optie.
De pc waar ik die extra HD inhang is een erg moderne en die hebben de mogelijkheid om voor het booten aan te geven vanaf welk stuk hardware je wilt booten. Als je vlak na het bios F8 indrukt krijg je dan een lijstje met harddisks en/of usb-sticks om vanaf te booten.
Dat ga ik vanavond meteen proberen (is immers het meest simpele).
Mocht dat niet werken dan ga ik aan de slag met jullie tips.

Dank,  Monk.

variant op dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/05, 20:11:51 »
Inmiddels toch weer vastgelopen.
Met F8 kan ik prachtig kiezen via welke sata schijf ik wil booten.

Die nvidia 8800GT wordt helaas niet goed herkend via dpkg-reconfigure.
Kortom: na booten blijft kubuntu in commandline, startx geeft een fatal error so far.

Ik ga nog even verder zoeken naar de jusite commando's.

Monk.