Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows opnieuw installeren  (gelezen 2646 keer)

Offline jens88

• Lid
Windows opnieuw installeren
« Gepost op: 2008/03/01, 12:46:05 »
Hallo iedereen,

ik werk nu reeds 8 maanden met Ubuntu, maar ik heb stilletjes aan meer en meer windows nodig voor school (autocad, google sketchup). Daarom had ik gedacht aan een dualboot met Windows xp, ik heb recent mijn geheugen uitgebreid tot 1512 MB. Nu was mijn vraag hoe ik opnieuw windows installeer over de hele partitie? Ik heb ergens gehoord dat het beter werkt als je eerst windows XP installeert en daarna pas Ubuntu toevoegt. Iemand een idee?

ps: ik denk dat mijn computer mijn extra ram-geheugen wel herkent(geen foutmelding), maar hoe kan ik dit checken?

bedankt op voorhand, Jens

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/01, 12:50:15 »
- NTFS-partitie maken:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

- Windows daarop installeren

- Grub herstellen:
http://computertip.googlepages.com/grub

Controle op RAM-hoeveelheid: kijk in het BIOS.

Offline jens88

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/01, 13:07:11 »
Ok bedankt, ik zal me er deze middag mee bezighouden. Is het bovendien handig om meerdere partities te houden (en waarom?), of zou ik me beter houden aan 2 partities, namelijk windows en linux?

Offline jens88

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/01, 14:25:23 »
Ja dit heb ik reeds geprobeerd, maar ik kon autocad daar om een of andere reden niet installeren:s en dit is toch wel de doorslag voor mij om dualboot te gaan werken.

Offline jens88

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/01, 14:53:09 »
Citaat van: pjotr123
- NTFS-partitie maken:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

- Windows daarop installeren

- Grub herstellen:
http://computertip.googlepages.com/grub

Controle op RAM-hoeveelheid: kijk in het BIOS.
Bij die eerste link staat dat een DOS-label alles vernietigd.... zou dit niet beter zijn (ik heb een backup van alles wat ik nodig heb), zodat ik gemakkelijker eerst windows kan installeren en daarna linux?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/01, 14:57:50 »
Hoeft helemaal niet, hoor. Waarom zou je?

Die noodgreep kan trouwens altijd nog. Zou ik zeker niet meteen al doen, want dat kost je weer een hoop extra tijd.

Offline jens88

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/01, 15:09:37 »
Het is gewoon dat ik nog niet zo vertrouwd ben met deze partities.... en liever niets zou kapot maken ofzo..

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/01, 15:11:02 »
Citaat van: jens88
Het is gewoon dat ik nog niet zo vertrouwd ben met deze partities.... en liever niets zou kapot maken ofzo..
Als je alle partities vernietigt, dan maak je ook alles kapot, hoor.  :-)

Offline jens88

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/01, 17:43:42 »
Hm ik heb een raar probleem. Wanneer ik de installatie cd insteek, gaat alles normaal. Mijn laptop bereidt de installatie voor, en meldt mij daarna dat hij moet heropstarten. Wanneer hij opgestart is, doet hij niets... toch niets dat hij zou moeten doen. Ofwel vraagt hij mij om op een toets te drukken om de cd opnieuw te starten, ofwel start hij vanzelf linux terug op.
Nu heb ik geprobeerd om een doslabel te geven, dus dat alle partities verwijdert zijn (er stond niet zoveel op mijn linux partitie). Nu heb ik hetzelfde probleem, behalve dat hij linux niet meer opstart (Grub error 17). Mijn vader zegt dat hij normaal zou moeten opstarten vanaf de harde schijf, maar hij doet dit niet.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/01, 18:07:51 »
Citaat van: jens88
Nu heb ik geprobeerd om een doslabel te geven, dus dat alle partities verwijdert zijn (er stond niet zoveel op mijn linux partitie). Nu heb ik hetzelfde probleem, behalve dat hij linux niet meer opstart (Grub error 17). Mijn vader zegt dat hij normaal zou moeten opstarten vanaf de harde schijf, maar hij doet dit niet.
Tja, als je alles vernietigt op de harde schijf, dan wil je computer uiteraard niet meer opstarten vanaf de harde schijf, da's nogal wiedes. Grub zit nog steeds in de MBR van de harde schijf, maar zal bij installatie van Windows worden overschreven met NTLoader, de opstartlader van Windows.

Windows wil blijkbaar niet installeren? Ik wil niet vervelend doen, maar ik denk dat je met die vraag beter terecht kan op een Windowsforum.

Groet, Pjotr.

Offline WizzAd

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/01, 18:34:08 »
jens 88 .

Ik weet niet of je aan het volgende iets hebt , maar wat ik de laatste keer deed was de gehele schijf
formatteren , daarna met een OEM-versie XP opnieuw installeren (ik heb een voorgeïnstalleerde MCE-versie)
, dan moet ik met de back-updvd de harde schijf opruimen , waarna de MCE-versie weer wel bruikbaar is
onder Windows XP .
Ook is het , in mijn geval , noodzakelijk om alles weer opnieuw op te zoeken (Outlook , Messenger , etc.)
en te installeren .
Het geheel is nogal omslachtig en tijdrovend , dat wel .
Daarna zou je eventueel , met behulp van gparted , Ubuntu opnieuw kunnen installeren .
Vergeet daarbij vooral niet te doen wat Pjotr123 en anderen voorstellen , deze tips zijn handig
en zeer bruikbaar .

Hopelijk heb je er iets aan .

Met vriendelijke groet : Ad .

Offline jens88

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/01, 20:40:50 »
Ik wil nu opnieuw Ubuntu installeren, maar als ik de live cd insteek krijg ik hetvolgende:

No Bootable CD In ATAPI CD-ROM
GRUP Loading stage1.5

GRUB loading, please wait...
Error 15

hierna krijg ik niets meer, iemand een oplossing hiervoor?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/01, 23:27:49 »
Is de CD niet goed meer? Probeer eens een andere Ubuntu-CD?

Offline jens88

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/01, 23:55:54 »
Kheb al 2 nieuwe gebrand ondertussen, het haalt niets uit ...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/01, 23:59:38 »
Er is een manier om de partities die op deze wijze zijn vernietigd, te herstellen:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15513

Pak de versie 1.9 van Parted Magic (niet de hogere):
http://asia.cnet.com/downloads/pc/swinfo/0,39000587,39002286r-39372296s,00.htm