Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijdelijk uitschakelen interne harde schijf  (gelezen 3628 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Tijdelijk uitschakelen interne harde schijf
« Gepost op: 2008/02/28, 11:54:24 »
Is het mogelijk een interne harde schijf tijdelijk uit te schakelen, zodanig dat hij ook niet meer draait?

Ik heb namelijk drie schijven in de kast zitten. Twee van Hitachi en één van Samsung. De Samsung gebruik ik als backupschijf en voor mijn archiefbestanden. Deze schijf zorgt er echter voor dat de kast gaat resoneren omdat hij waarschijnlijk nét op een andere snelheid draait van de andere twee (identieke) schijven. Ik heb echt al vanalles geprobeerd maar niks helpt. Uitschakelen van de Samsung helpt wel, of alleen de Samsung laten draaien en de andere twee stil leggen. Het is dus echt de combinatie van die twee.

In XP kon ik een schijf tijdelijk uitschakelen, maar kan dat ook in Ubuntu? Is loskoppelen dan al voldoende zodat de schijf ook niet meer ronddraait?
JackTummers.nl

Offline Dave

  • Lid
Tijdelijk uitschakelen interne harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/28, 12:08:10 »
zelf haal ik altijd de spanning van de backup schijf maar ligt aan je kast (en plaats) of dat een optie is.

Tijdelijk uitschakelen interne harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/28, 12:53:09 »
Kijk eens bij dit topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/17585 misschien zit er voor jou ook iets bij.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Tijdelijk uitschakelen interne harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/28, 19:48:20 »
Wanneer de backupschijf op een aparte IDE poort zit, dan is er soms in de BIOS de mogelijkheid om een IDE poort uit te zetten .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Tijdelijk uitschakelen interne harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/29, 09:23:36 »
Bedankt allemaal voor de tips!

Een poort uitzetten in de bios is geen optie. Dan zou ik telkens de computer opnieuw moeten opstarten als ik een backup wil maken of het archief wil benaderen.

Hdparm.conf aanpassen had geen effect. Sowieso een vraag of ik in dat bestand ook kan aangeven wélke schijf ik stil wil leggen als hij niet benaderd wordt...

De stroom van een schijf afhalen... Als ik dat doe en start dan de pc op krijg ik een foutmelding van fscheck dat het bestandssysteem niet klopt. Kan dat liggen aan het feit dat ik één van de drie partities op die schijf gekoppeld heb onder mijn (user) bestandssysteem? Ik vind het wel vreemd dat het hele systeem dan blijkbaar niet meer wil opstarten...

Dan nog een vraag... stel dat ik besluit die resonerende schijf dan maar in een externe behuizing te plaatsen, moet ik vóórdat ik dat doe wijzigingen aanbrengen in mijn fstab bestand (en sowieso die voorheen genoemde koppeling verwijderen) of pikt Ubuntu dat gewoon op?
JackTummers.nl