Ondanks het vele tikwerk, overikken van schermen is niet mijn sterkste punt, maar daar wordt ik nog niet kribbig van, waar ik wel een beetje frustie van wordt, is dat ik sommige antwoorden niet goed begrijp.
Maar nogmaals dat ligt meer aan mijn onkunde van ubuntu. en heeft niets te maken met het goed lezen, maar meer met het goed begrijpen van de antwoorden
optie 2 geprobeerd, maar dan krijg ik nog altijd geen grafische startscherm,
bij bij eindigt het in een commando prompt met de melding:
x-server-xorg postinst warning: overwriting possibly customized configuration file: backup in /etc /X11/xorg.conf.20008ffjf
gevolgde door de prompt
Bij het opstarten krijkg ik weer de prompt te zien.
met de melding dat kinit : no resume image, doing normal boot
Ik begrijp het hoor. Ik heb in het begin ook zitten vloeken. Da's niet erg zolang er maar geen pastoor in de buurt is

Je kan optie 1 nog eerst eens proberen maar dan voor autodetect = yes kiezen. Dan gaat hij zelf proberen de juiste driver te kiezen.
"x-server-xorg postinst warning: overwriting possibly customized configuration file: backup in /etc /X11/xorg.conf.20008ffjf" is goed. Dat betekend dat de oude configuratie bewaard is in "/etc /X11/xorg.conf.20008ffjf"
Bij het heropstarten moet je wel gewoon opstarten dus niet recovery mode. Bij recovery mode krijg je namelijk nooit automatisch een grafisch scherm.
Als het grafisch scherm nog altijd niet begint na het heropstarten, toch nog even optie 2 proberen (dus kiezen voor vesa)
En dan opnieuw gewoon opstarten (dus niet recovery mode).
PS: "kinit : no resume image, doing normal boot" betekend volgens mij gewoon dat hij niet uit slaapstand komt maar dus gewoon opstart (normal boot).
PPS: als je opnieuw gewoon opstart (dus niet in recovery mode) en je krijgt geen grafisch scherm maar wel gewoon uw promp en zonder foutmelding, dan kan het zijn dat het niet aan uw grafische kaart ligt. Dan moeten we het ergens anders zoeken...
Laat maar iets weten...