Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verweesde Pakketten.  (gelezen 5092 keer)

Verweesde Pakketten.
« Gepost op: 2008/02/20, 02:36:33 »
Onder Toepassingen/Software verwijderen/toevoegen kan het programma worden geïnstalleerd: Verwijder Verweesde Pakketten. Soms wordt iets via de automatische updater aangeboden dat kennelijk nergens aansluiting bij kan vinden en dat er dus voor Piet Snot bijstaat. Deze pakketten kunnen via dit programma verwijderd worden. Een opschoonprogramma dus. Toch is er iets vreemds mee. Stond er oorspronkelijk één verweesd pakket op mijn schijf, toen ik dat verwijderd had, stonden er plots nog drie en daarna nog een stuk of wat. Pas toen die allemaal verwijderd waren, gaf het programma aan dat er geen verweeste pakketten meer waren, dus dat alle software op de schijf een functie had. Toen ik na alles verwijderd te hebben de Update Manager naar beschikbare software liet zoeken, was die er niet. De verwijderde pakketten werden dus ook niet gemist. Ze waren dus kennelijk terecht verwijderd.
Kan iemand mij vertellen hoe dit programma werkt en of je inderdaad steeds alle verweesde pakketten zonder meer verwijderen kan?

Offline JvH

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/20, 08:58:42 »
Je kunt in Synaptic ook een filter instellen om te zoeken naar verweesde pakketten. Heb je verder geen extra programma's voor nodig.

Offline lizardman

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/20, 10:55:22 »
Waarschijnlijk waren de pakketten die verweesd werden nadat je het eerste pakket had verwijderd afhankelijk van dat eerste pakket, en dus verweesd nadat juist dat pakket niet meer aanwezig was. en daarna nog een keer een stapje verder... Tot alle (terugwaardse) 'afhankelijkheden' waren opgelost.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Verweesde Pakketten.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/20, 11:53:53 »
JvH, hoe doe je dat?

Lizardman, je zegt dus dat alle verweesde pakketten zonder meer verwijderd kunnen worden?

Offline JvH

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/20, 12:23:49 »
Ik heb net nog even zitten googlen, en het was grotendeels waar wat ik zei. Kennelijk moet je nog wel het pakket deborphan installeren om dit goed te laten werken.
Maar goed, het voordeel is dan wel dat je dit netjes via de vertrouwde interface van Synaptic kunt afhandelen, ipv gebruik te maken van de terminal of een apart programma.

Dat filter stel je zo in:
- Zoals gezegd: eerst deborphan installeren
- Settings > Filters > New (ik neem aan Instellingen > Filters > Nieuw)
- Geef het filter een naam, bijv 'Verweesde pakketten'
- Schakel alle aankruisvakjes rechts uit, behalve Orphaned (Wees)
- Klik linksonder in het hoofdvenster van Synaptic op 'Speciale filters'
- Klik op het filter dat je zojuist hebt aangemaakt.
- Rechts zie je nu een lijst met alle verweesde pakketten. Die zou je allemaal moeten kunnen selecteren en verwijderen

Offline Kev

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/20, 13:46:53 »
aptitude die zorgt ervoor dat er nooit verweesde paketten achterblijven, hetgeen je dan wel moet bij harte nemen is dat je alle paketten dan met aptitude moet installeren, ik vind dat ze synaptic eigenlijk meer een grafische schil over aptitude hadden moeten maken dan over apt-get, of ben ik verkeerd in die redenering.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verweesde Pakketten.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/20, 14:22:06 »
Riskante ingreep jongens, beter niet doen. Kan je systeem goed verzieken, als je pech hebt.

Offline lizardman

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/20, 14:31:59 »
Citaat van: HermanDegenhart
JvH, hoe doe je dat?

Lizardman, je zegt dus dat alle verweesde pakketten zonder meer verwijderd kunnen worden?
Ik zou er niet zomaar aan beginnen.
Zoals pjotr123 al zei het kan ook fout lopen.
Als er een paar verweesde pakketten op je computer blijven staan is dat op zich geen ramp, ze eten geen brood, en nemen meestal niet veel ruimte in.
Ze zullen in ieder geval je computer *niet* vertragen of slomer maken zoals dat in windows het geval kan zijn.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Kev

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/20, 16:41:31 »
En als je echt verveeld zit met verweesde paketten, begin met een vers systeem en maak enkel gebruik van aptitude op de commandline.
Aptitude is een screenlike programma dat hetzelfde doet als apt-get maar beter, zeker met betrekking tot verweesde pakketten.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Verweesde Pakketten.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/20, 17:33:03 »
Ik gebruik altijd het programma gtkorphan.

Nog nooit problemen mee gehad.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline JvH

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/20, 20:01:31 »
@Iedereen die het verwijderen van verweesde pakketten afraadt:
Geldt dit ook voor het gebruik van het programma deborphan? Ik snap zelf niet helemaal hoe dit nu werkt. Ik ging ervan uit dat het wel niet zo'n probleem zou zijn, en ben zelf al enkele keren op jacht geweest naar verweesde pakketten. Was in Windows nl. ook al altijd van de RegCleaners, defraggers, schijropruimers e.d. :P Tot nu toe nog zonder ernstige gevolgen (in Ubuntu dus), maar goed, wie me kan uitleggen wat het risico hiervan is: ik ben één en al oor :)

Citaat van: "Kev"
En als je echt verveeld zit met verweesde pakketten, begin met een vers systeem en maak enkel gebruik van aptitude op de commandline.
Maar als je Ubuntu vers installeert, wordt bij het installeren van al je drivers en standaard te installeren software enz. ook niet apt-get gebruikt onder de motorkap? Met andere woorden: kun je Ubuntu überhaupt zo installeren dat van meet af aan aptitude wordt gebruikt ipv apt-get?

Verweesde Pakketten.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/20, 20:38:42 »
Heb zojuist ontdekt dat op mijn computer zowel deborphan als gtkorphan geïnstalleerd zijn. Klopt dat wel of moet er eentje uit. Als er eentje uit moet, welke dan? Onder Systeem/Beheer staat helemaal onderaan alleen het programma: Verwijder verweesde pakketten. Dit programma is geïnstalleerd via Installeren/verwijderen onder Toepassingen.

Offline Menno_

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/20, 23:14:53 »
Is: sudo apt-get autoremoveniet voldoende om je systeem schoon te houden? Ik gebruik dit zo af en toe als ik van alles aan het proberen ben geweest en regelmatig duikt er dan ook iets op dat wordt verwijderd. Installeren doe ik alleen maar via synaptic, dus synaptic en aptitude lijken me alles met elkaar te maken te hebben, toch?
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Verweesde Pakketten.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/21, 00:49:59 »
Beste Menno, heb je commando ingevoerd in Terminal. Het resultaat was als volgt.

herman@herman-Athec:~$ sudo apt-get autoremove
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
herman@herman-Athec:~$

Je ziet, ik heb de mooiste computer van West-Europa.
Dat commando lijkt me handig. Zal ik onthouden. Zeer bedankt. Ik laat beide programma's gewoon zitten.
Als je niets meer op te merken hebt, dan lijkt me dit probleem opgelost.
Waar haal je trouwens dit soort commando's vandaan?

Offline JvH

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/21, 09:00:25 »
Citaat van: "HermanDegenhart"
Heb zojuist ontdekt dat op mijn computer zowel deborphan als gtkorphan geïnstalleerd zijn. Klopt dat wel of moet er eentje uit.
Ik denk dat gtkOrphan het programma zal zijn dat je via Installeren/Verwijderen hebt geïnstalleerd. En misschien maakt dat programma weer gebruik van deborphan. Zou je even moeten opzoeken in Synaptic.

Maar goed als het inderdaad wat riskant is om die verweesde pakketten handmatig te verwijderen, zal ik me in het vervolg ook maar beperken tot apt-get --autoremove.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verweesde Pakketten.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/21, 12:22:43 »
Waarom zou je risico's willen lopen met die schoonmaakprogjes, als je bedenkt dat:

1. Linux nauwelijks vervuilt en veel minder ruimte in beslag neemt dan (bijvoorbeeld) Windows, dus wat maken die paar overbodige bestandjes uit?

2. Er elk half jaar een nieuwe Ubuntu-versie uitkomt, en je waarschijnlijk toch "mee zal willen" met de nieuwe versie. Een nieuwe versie doe je sowieso altijd al het beste via een schone herinstallatie, dus met formatteren en al. Pats boem, gelijk is de oude vervuiling weg.

Kortom: het is even wennen aan de luxe, maar Ubuntu heeft nauwelijks onderhoud nodig. Updates binnenhalen is genoeg!

Groet, Pjotr.

Offline Tom

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/21, 12:34:16 »
Citaat van: pjotr123
Waarom zou je risico's willen lopen met die schoonmaakprogjes, als je bedenkt dat:

1. Linux nauwelijks vervuilt en veel minder ruimte in beslag neemt dan (bijvoorbeeld) Windows, dus wat maken die paar overbodige bestandjes uit?

2. Er elk half jaar een nieuwe Ubuntu-versie uitkomt, en je waarschijnlijk toch "mee zal willen" met de nieuwe versie. Een nieuwe versie doe je sowieso altijd al het beste via een schone herinstallatie, dus met formatteren en al. Pats boem, gelijk is de oude vervuiling weg.

Kortom: het is even wennen aan de luxe, maar Ubuntu heeft nauwelijks onderhoud nodig. Updates binnenhalen is genoeg!

Groet, Pjotr.
Het klopt wat Pjotr zegt ik had het in het begin ook met van alles te willen opruimen.
Ook nog gewoon uit mijn XP tijd maar het is werkelijk voor niks nodig.
Gewoon vingertjes vanaf blijfen  alleen updates binnenhalen , en het loopt als een speer.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Verweesde Pakketten.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/22, 04:03:25 »
Heren, vanmorgen vroeg kreeg ik via het paneel rechtsboven 20 updates aangeboden. Ik keek eerst onder verweesde pakketten, maar er was er geen. Na installatie van de pakketten en een herstart keek ik weer. Weer geen verweesde pakketten en volgens mij hoort dat ook zo.
Eerder deze week echter kreeg ik op dezelfde wijze negen updates aangeboden. Er waren toen ook geen verweesde pakketten op mijn schijf. Na installatie van de negen en een herstart keek ik weer. Er was een verweesd pakket. Ik verwijderde dat en keek weer. Toen stonden er nota bene drie verweesde pakketten. Die verwijderde ik ook en keek weer. Nu stonden er maar liefst vier. Pas nadat ik ook deze verwijderd had, waren er geen verweesde pakketten meer over. Toch vreemd. Je krijgt een aantal updates aangeboden waarvan er kennelijk een aantal overbodig zijn, want verweesd. Volgens mij moet er dan iets niet kloppen. Maar wat? Nu zijn jullie weer aan de beurt.

Offline panzervos

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/23, 15:31:37 »
Op mijn oude pc met een kleine HD gebruikt ik wel eens info uit deze post: Cleaning up a Ubuntu GNU/Linux system.

Wat ik mij afvraag: wanneer je telkens een Ubuntu-upgrade doet van 6.06-->6.10-->7.04-->7.10-->etc., dan moeten er toch pakketten overblijven die niet meer gebruikt worden, of zie ik dat niet goed?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Verweesde Pakketten.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/23, 15:45:59 »
Als je de upgrade doet via de update-manager (de enige goede manier, itt upgraden door je sources.list te vervangen) dan worden die pakketten als het goed is ook verwijderd. Als er nog wat achterblijft, dan zal dat via deborphan of iets dergelijks wel tevoorschijn komen.

Offline Dave

• Lid
Verweesde Pakketten.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/23, 18:33:33 »
Citaat van: Johanvd
Als je de upgrade doet via de update-manager (de enige goede manier, itt upgraden door je sources.list te vervangen) dan worden die pakketten als het goed is ook verwijderd. Als er nog wat achterblijft, dan zal dat via deborphan of iets dergelijks wel tevoorschijn komen.
ben hier ff de weg kwijt wat dan de betere manier is.
Lees hier steeds van gewoon ff je sourcelist wijzigen en upgraden maar.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Verweesde Pakketten.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/23, 20:25:30 »
Waarschuwing, alleen doen als je weet waar je mee bezig bent, dit kan je systeem grondig verpesten, zorg voor backups enz...

Via het commando "update-manager -d" kan je nu al upgraden naar Hardy.
Het is alleen niet aan te raden nu, omdat het nog een alfa is.
Als de definitieve versie uit is, dan zal je automatisch een bericht krijgen in de update manager, daar hoef je niks extra voor te doen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Verweesde Pakketten.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/23, 20:54:44 »
Citaat van: Johanvd
Het is alleen niet aan te raden nu, omdat het nog een alfa is.
Het is zelfs af te raden !
Installeer het (nog) niet op een werk-PC en doe het alleen, wanneer je het niet erg vindt om af om toe uren te zoeken naar iets dat niet te begrijpen valt :P
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.