Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu afsluiten  (gelezen 5647 keer)

tomt2

• Gast
Ubuntu afsluiten
« Gepost op: 2007/08/10, 10:42:44 »
Hallo,
Wanneer ik mijn computer uit wil zetten en dus op aflsuiten klikt, blijft mijn computer hangen. De balk bij het afsluitscherm met het ubuntulogo loopt leeg, maar blijft dan gewoon staan. Mijn computer blijft dan zo de hele tijd staan.
Oplossing?
mvg, Tom

Ubuntu afsluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 10:48:56 »
Kijk hier eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12133

Citaat van: hvb
Ik heb hetzelfde probleem gehad al kan ik mij niet herinneren dat de oranje balk bleef staan. Het is uiteraard een erg vervelend probleem, dat hopelijk in de volgende versie is opgelost.

De oplossing die ik kreeg was als volgt:

Toepassingen - hulpmiddelen - terminalvenster

typ in:  sudo gedit /etc/modules (enter+wachtwoord + enter)

dan krijg je in gedit de volgende tekst:

# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

fuse
lp

Hieronder voeg je de volgende regel toe:

apm power_off=1

Dit sla je op in gedit en dan herstart je de computer. Bij mij was hiermee het  probleem voorbij.

veel sterkte

Hans
Ben je daarmee geholpen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu afsluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 10:52:36 »
Bekend probleempje:

Dit is een normaal verschijnsel bij oude PC's. Bij mij thuis staan twee ouwetjes, die hebben dat ook. Dat verbaasde me niet, want toen er nog Windows XP op stond, sloot ook die niet helemaal af. Een BIOS van voor het jaar 2000, dan heb je dat. (Met Windows 98 sloten ze nog wel goed af).

Maar ook bij mijn nieuwe klaptop sluit Ubuntu niet helemaal af. Ik heb het in een foutrapport gezet en gemeld bij Canonical. Mijn nieuwe PC sluit overigens wel goed af.

Ach ja. Ik vind het niet echt een groot probleem: wanneer het laadbalkje is leeggelopen, dan zet ik die computers gewoon uit met de knop.

Groet, Pjotr.

Offline Math.

• Lid
Ubuntu afsluiten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 11:01:11 »
Het grappige is... de ene keer heb ik dit wel in Ubuntu, de andere keer een hele tijd weer niet... Zal wel ergens in de updates zitten. ;) Kheb dit overigens voorheen ook in verschillende Windows versies gehad, met name bij Windows 95/98 was het altijd op elke pc wel raak. Maar das al weer een tijdje geleden. :P

Idd, gewoon wat Pjotr zegt, de pc gewoon uitschakelen nadat Ubuntu alles heeft afgesloten. ;)

Ubuntu afsluiten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/10, 11:03:19 »
Dat betekend dus tijdverlies. Want ik wil eigenlijk gewoon weg kunnen lopen, maar nu moet ik wachten tot Ubuntu klaar is..... Ik vind het toch wel irri hoor.

Ubuntu afsluiten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/10, 11:06:36 »
Het is zeer zeker irritant, rest ons slechts om bij canonical aan te dringen voor een hogere prioriteit.

Monk.

Offline Math.

• Lid
Ubuntu afsluiten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/10, 11:12:22 »
Ach ja... meestal als ik de pc afsluit zit ik ook niet meer achter m'n bureau en ben dan zelf altijd gewend nadat de pc is afgesloten de stroom er ook vanaf te halen. Ik wacht dus toch altijd even totdat Ubuntu helemaal is afgesloten(wat gelukkig niet zo erg lang duurt).
Maar idd... als je gewend bent weg te lopen nadat je de pc de opdracht hebt opgegeven af te sluiten en je komt dan weer thuis en het blijkt dat je pc nog aan staat lijkt me ook irritant ja. :P

Ubuntu afsluiten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/10, 11:25:43 »
Laat ik wat duidelijker zijn.
Dit is zo'n basisfunctie dat de prioriteit gewoonweg hoog moet zijn.
Het is toch van de zotte dat een pc niet eens uitgaat als je m daar de opdracht voor geeft.
Vanuit dat oogpunt vindt ik het een flinke misser, of dat irritant gevonden wordt is weer een tweede of course ;)

Monk.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu afsluiten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/10, 11:28:41 »
Tja. Ik las laatst in een computertijdschrift, dat het te maken heeft met moederbordfabrikanten die slordig omspringen met ACPI en APM code in het BIOS. Houden zich niet aan standaarden en zo. Een rommeltje dus.

Linux moet daarom door allerlei hoepels gaan springen om dat te corrigeren. En dat is nog niet bij alle hoepels gelukt.

Ubuntu afsluiten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/10, 11:30:12 »
Blijft natuurlijk staan, dat de oudere pc's gewoonweg niet in staat zijn dat comando uit te voeren ivm een beperkte bios. Daar verander je m.i. weinig aan.

Ik vind het ook een basisfunctie. Niet dat het een wereldramp is als het niet werkt, maar toch.

@ Tom2:
is het opgelost?

tomt2

• Gast
Ubuntu afsluiten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/10, 11:56:56 »
Ik heb die regel erbij gezet en opgeslagen, maar computer blijft nog altijd staan op het einde van het afsluiten. :(

Ubuntu afsluiten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/10, 17:35:54 »
Hmmm, en de leeftijd van je pc? Zoals Pjotr al aangaf: als die ouder is dan een jaar of 7 dan geef ik je weinig hoop.

tomt2

• Gast
Ubuntu afsluiten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/10, 23:45:21 »
Hij is zeker niet ouder dan 7 jaar hoor

Ubuntu afsluiten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/11, 10:30:01 »
Lastig. Dan weet ik het zo snel ook niet.....

Ubuntu afsluiten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/20, 21:42:43 »
ik wou er hier geen nieuw topic over maken dus ik zal mijn probleempje hier maar gauw posten.

dus: elke keer ik nu in het menu op Afsluiten klik krijg ik een Ubuntu-Freeze.

dus dwz dat ik dus al geen keuze kan maken tussen afsluiten en afmelden enzo verder want dit schermpje komt er gewoon niet op.

de start knop kan ik ook niet meer gebruiken en die balk vanboven + awn kan ik niets meer mee doen.

behalve cairo clock en de muziek blijven lopen. zonder ik nog iets kan stop zetten ofzo.

weet iemand hier een oplossing voor?
Mvg Desert_Eagle

Calimerubuntu

• Gast
Ubuntu afsluiten
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/23, 17:51:23 »
Ik heb 2 pc's met ubuntu nu en bij de pc van 1999 sluit hij niet direct af en bij die van 2003-2004 wel

ff ter bevestiging

cali

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu afsluiten
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/23, 21:35:54 »
Bij de PC die niet afsluit, open /boot/grub/menu.lst en zoek de opstart regel van de kernel.
Zet daar achter (op die regel dus) acpi=force
Op mijn test-PC was dit de oplossing, alleen in Hardy werkt het (nog) niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.