Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Outlook en local IMAP?  (gelezen 1041 keer)

cckarman

• Gast
Outlook en local IMAP?
« Gepost op: 2008/02/21, 13:11:09 »
Ik gebruik mijn laptop als Dual boot (XP voor werk, Ubuntu GG voor thuis). Onder Linux gebruik ik Evolution, waamree ik prima toegang kan krijgen tot de exchange server van mijn werk (via OWA). Ik zou echter ook mijn mailarchief willen raadplegen. Dat lukt niet via de .pst files, dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.

Wat googlen geeft de oplossing dat je met een locale IMAP server zou kunnen werken. Vraag is nu: hoe doe ik dat. Want die server (of 2 servers die van 1 mail-archief gebruik maken) zou zowel onder Linux als onder Windows actief moeten zijn.

Iemand een suggestie hoe hiermee om te gaan?

adrie

• Gast
Outlook en local IMAP?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/21, 19:33:13 »
Hoi cckarman,

Ik maak zelf gebruik van courier-imap, je hebt ook courier-imap-ssl
Ik heb dus een linux server draaien welke met fetchmail post ophaald van mijn provider(s).
De mail wordt daarna via procmail in een maildir geplaatst. Courier zorgt er daarna voor dat je via imap je post kunt beheren. Uiteraard kun je zowel vanaf windows alswel linux deze mail daarna benaderen.

Is dit wat je bedoeld?

cckarman

• Gast
Outlook en local IMAP?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/21, 21:03:55 »
Hoi Adrie,

Ik denk dat ik dit inderdaad bedoel. Alleen, als ik jou goed begrijp, maak jij gebruik van een tweede computer die je als Linux-server inzet, en in feite als centrale mailserver fungeert. Dat is niet mijn bedoeling; in feite zoek ik een mailserver die op mijn eigen laptop draait, zowel onder Linux als XP. Ik heb ook maar 1 provider, namelijk die van mijn werk. Het gaat dus puur om het toegankelijk maken van mijn mail archieven in Linux en XP.

Ik begin langzaam te twijfelen of er wel een oplossing is hiervoor...

Chris

BertvdP

• Gast
Outlook en local IMAP?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/22, 13:40:04 »
Hoi Chris,
Ik denk niet dat je op die manier een bevredigende oplossing gaat vinden. Er zijn natuurlijk wel IMAP servers voor zowel Windows als Linux, maar de onderliggende opslag van bestanden gaat niet compatible zijn, daar heb je toch echt een onafhankelijke server voor nodig. Mailservers zijn over het algemeen erg gevoelig voor de lees- en schrijfrechten op alle bestanden en mappen die ze gebruiken, vanwege veiligheids- en privacykwesties.
Misschien een domme vraag, maar heeft de server op je werk geen ruimte voor die archieven?

cckarman

• Gast
Outlook en local IMAP?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/22, 14:15:59 »
Nee, helaas niet. Die server is nogal afgeschermd en bij een weekje verlof wordt de mail al geblokkeerd. Ik moet het dus wel lokaal opslaan. Ik zal me eens gaan verdiepen in de mogelijkheden om een van mijn web-accounts te gebruiken als basis voor een IMAP server. Helaas is ook daar de opslag capacitieit erg beperkt...

adrie

• Gast
Outlook en local IMAP?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/23, 17:10:25 »
Hoi ckarman,

Ik maak inderdaad gebruik van een 2e computer die o.a. als mailserver fungeert. Dit werkt echter heel prettig. Ik heb altijd en overal dezelfde mailbox beschikbaar.