Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot xp-ubuntu upgraden naar vista?  (gelezen 1838 keer)

dual boot xp-ubuntu upgraden naar vista?
« Gepost op: 2008/02/06, 12:50:07 »
Hi,

Momenteel heb ik een dual boot XP en ubuntu. Voor mijn werk moet ik de xp upgraden naar vista. Ik vrees dat indien ik dat ga doen, mijn hele ubuntu ofwel wordt gedelete ofwel naar de vaantjes is.
Vraag: kan je in een dual boot de xp upgraden naar vista zonder aan de ubuntu te raken?
Werkt de dual boot ubuntu en vista goed, want ik hoor daar af en toe onrustwekkende verhalen over.

Grtz
G

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/06, 16:29:07 »
Dat ligt er helemaal aan hoe je vista installeert. Ik neem aan dat Vista ook gewoon kan installeren op een bepaalde partitie zonder de andere partities te beschadigen/verwijderen. Maar zeker ben ik daar niet van. Heeft ook te maken via welke versie je vista installeert, de meeste standaard pc komen met een eigen instalprogramma op de hardeschijf, daar heb je vaak weer andere keuzes.

Ik heb ook wat problemen gehoord maar ben zelf op laptops niets tegengekomen. Dus het is gewoon mogelijk. ;)

Maak wel altijd een backup als je met partities werkt!!!!

« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/11, 13:30:56 »
Zijn er mensen die de ervaring van upgraden van xp naar vista in dual boot met ubuntu al hebben doorstaan? Ik ben met name verplicht om mijn xp up te graden naar vista.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/11, 13:35:54 »
ge steekt de vista dvd in, ge start uw pc op, kiest uw instellingen, zegt dat vista op c: moet installeren (indien daar inderdaad uw oude xp op staat), in het volgend scherm waarschijnlijk zegt ge dat ge ook wilt formateren en ga verder met de installatie...
nadien is uw grub weg, dan doet ge dit om het terug te krijgen: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

normaal zou dat toch geen problemen moeten geven...

« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/11, 13:40:17 »
OK, dat ga ik eens proberen. Merci!!!

« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/11, 15:04:23 »
Alhoewel ...

Iemand vertelde me dat het beter is de partitie met windows te deleten (windows helemaal van je pc af) en op linux ubuntu virtualbox te installeren. Daarin zou je dan vista kunnen installeren. Ik weet niet hoe, dat zoek ik later wel uit, maar is dat een betere oplossing?

« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/11, 15:08:50 »
dat kunt ge ook natuurlijk...maar let daarmee op, vista is een ram-eter...dus als ge niet al teveel ram geheugen hebt, zou ik voor een dualboot gaan...

« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/18, 16:01:33 »
Hoi,

Uiteindelijk beslist om te gaan voor die virualbox. Installeer mijn Windows Vista en wacht daarvoor Meeeegggaaaalang en wat gebeurt er? Na 76 % (ong 3 uur later) zegt ie ineens "geen toegang tot de softwarebronnen, installatie kan niet doorgaan." Val daar nu van omver.

Iemand een gelijkaardige ervaring? Wat kan ik doen?

« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/18, 17:32:40 »
zegt de vista installatie dat?
is de dvd proper?
hebt ge genoeg ram gegeven aan de virtuele windows? voor vista home premium en hoger is 768mb geen luxe, en zorg daarbij dat ge nog genoeg overhebt voor ubuntu...

« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/19, 14:03:03 »
CD proper? Ja, een gloednieuwe cd right out of the box!

Ik heb zelf 1 GB ram en heb gelezen in de tutorial dat 512 genoeg was om Vista te installeren. Dus dacht ik: het is OK. Maar blijkbaar ging het ergens verkeerd. Waar? Ik weet het niet, maar probeer straks nogmaals.

@nunslaughter: kijk jij aub ook nog eens naar mijn topic over google earth? Ik heb je iets gereplyed ivm je vraag. merci!

« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/19, 15:48:53 »
heb ondertussen terug de topic gevonden en was ik deze vergeten :) ...moet mij misschien eens laten onderzoeken ;)...

welke tutorial hebt ge gevolgd dan?
ik heb wel al vaker gehoord dat vista weigerde te installeren op computers, meestal omdat de hardware dit niet aankon...dus dacht ik daaraan...512 is nu niet echt bijster veel voor vista...home basic zal hier wel op draaien, maar zodra ge home premium en hoger hebt, denk ik dat daar uw probleem ligt...

« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/21, 11:53:40 »
Het is gelukt. Heb dit gewoon helemaal opnieuw laten lopen en nu ging ie wel.
Bedankt voor de support!