Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotobeheer  (gelezen 6024 keer)

Re: Fotobeheer
« Reactie #25 Gepost op: 2008/11/14, 21:09:43 »
Het probleem is dat digikam niet met NFS shares overweg kan. Is een bug. Heb het opgelost door volgende "workaround".

http://lists.kde.org/?l=kde-bugs-dist&m=117536777106366&w=2
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2008/11/15, 17:06:28 »
Kijk nog maar eens naar mijn vorige post. fspot was maar een voorbeeld om een idee te geven van wat mogelijkheden zijn. Jou bugrapport geeft nog eens extra illustratie.

Offline psylover

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2008/11/15, 18:33:21 »
Picasa hoeft niet onder wine. Er is ook een linux versie!
Die gebaseerd op Wine. :)

F-Spot biedt de optie om de metadata als tags, op te slaan in de afbeeldingen zelf. Ik heb echter geen ervaring of andere instanties van F-Spot die data dan meteen overnemen, maar dat is het proberen waard. Verder vind ik het sowieso een erg prettig programma om foto's mee te beheren.

Hmmmmmm, okee, als je dat niet wilt, dan zal ik het vooral niet doen als ik jou was... Maar toch nog even benadrukken: werkt echt wel tof! Hoop dat je een goede oplossing vindt!

Offline Dave

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2008/11/15, 19:48:12 »
Maar staat wine dan op je computer door de install, dat wil ik nl niet. heb niet zo'n goede ervaring met wine.

alleen wat eigen bestanden voor picasa zelf. met andere exe(cutable) files kun je dus niets aanvangen.

« Reactie #29 Gepost op: 2008/11/15, 22:45:58 »
De bug workaround werkt voor mij op dit moment goed. Ik blijf bij digikam, ze werken om de bug er uit te halen.

Bedankt voor het meedenken maar weer.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Allcazar

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2008/11/16, 09:57:32 »
Digikam maakt een database (ik dacht sqlite) aan in de hoofdmap waar de foto's staan.

Mijn foto's staan bv. op een Xubuntu-machine, en die benader ik via NFS met een Ubuntu-machine.
Recent heb ik problemen gehad (tja... update naar 8.10) waardoor ik mijn Ubuntu-machine volledig heb geherinstalleerd.
No big deal... na het herinstalleren van Digikam en het verwijzen naar de map op de NFS-server heb ik mijn collectie volledig terug, inclusief de tags die ik had aangemaakt. 

Ik vermoed dat het wel niet de bedoeling is dat bv. 2 gebruikers tegelijk in de Digikam database werken.   Ik zou dat eens moeten proberen...

Voor de rest... Picasa is fantastisch, maar als je een écht bruikbaar Linux-systeem wenst is voor mij Digikam de betere keuze. Wil je het iets eenvoudiger dan kies je voor F-spot.   Ik weet wel niet hoe deze laatste zijn dbases aanmaakt.

PS: na herlectuur van eerdere postings... Digikam maakt bij mij géén lokale copie van de bestanden op mijn server, dat heeft ie nog nooit gedaan. 

« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 10:00:03 door Allcazar »
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.