Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Replicatie met externe harde schijf  (gelezen 1227 keer)

Replicatie met externe harde schijf
« Gepost op: 2008/02/16, 17:50:13 »
Ik gebruik een externe harde schijf, voornamelijk om backup te maken. De inhoud van m'n home folders kopieer ik in een tar bestand. M'n digitale foto's wil ik echter gewoon kopiƫren naar de externe schijf, zo kan ik die gemakkelijk meenemen en ook op andere pc's bekijken.

Kopiƫren op zich is geen probleem, maar ik zou liever een soort replicatiesysteem hebben zodat ik niet elke keer moet nakijken welke bestanden nog niet eerder gekopieerd werden. Liefst in twee richtingen.

Bestaat er hier een oplossing voor?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/16, 18:02:56 »
Kijk eens naar rsync en de grafische interface daarvan, grsync.
Dat doet volgens mij precies wat jij wil.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/16, 21:04:48 »
Bedankt Johan

Ziet er inderdaad goed uit. Ik ga het morgen eens uitproberen.

Marc

« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/16, 21:16:02 »
Of maak het nog mooier en gebruik snapshot.
Even zoeken op dit forum.

Monk.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/16, 21:38:20 »

« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/17, 13:33:30 »
Nog een vraagje: De schijf is fat32 geformatteerd. Is het beter ze eerst als NTFS te formatteren? Kan ik de toegang daarmee beveiligen? Ik heb ook altijd gedacht dat NTFS zowiezo een beter bestandssysteem is dan fat32.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/17, 13:40:38 »
Als het je bedoeling is je schijf ook met Windows PCs te kunnen benaderen, en als je zelf de bechikking hebt over een Windows systeem, dan kan je gerust naar ntfs gaan, hoewel je evengoed bij fat32 kan blijven als je geen zeer grote bestanden moet kunnen opslaan: bestandsgrootte op fat32 is beperkt tot < 4GB. Gebruik je alleen Linux, dan neem je uiteraard best ext 3.

Met fat noch ntfs kan je de toegang beveiligen, want die bestandssystemen ondersteunen geen Linux rechten. Met ext2/ext3 of een ander Linux systeem kan dat wel. Een gebruiker met root rechten kan naturlijk altijd de schijf binnen. Voor grotere beveiliging moet je encryptie gebruiken.