Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: menu.lst wordt verkeerd bijgewerkt na update  (gelezen 789 keer)

Offline Port_Null

• Lid
    • http://www.brandstichting.com/
menu.lst wordt verkeerd bijgewerkt na update
« Gepost op: 2008/02/13, 16:05:38 »
Zojuist enkele updates geïnstalleerd, waaronder (geloof ik) een kernel-update. In elk geval is het zo fors dat ik mijn systeem moet herstarten.

Geen big deal zou je zeggen, maar het is me nu al twee keer eerder overkomen dat ik na zo'n 'system restart required' plotseling een grub error kreeg. En ik kan me voorstellen dat het nogal schrikken is als na een schijnbaar onschuldige update je systeem stomweg niet meer opstart.

Ik heb even gekeken hoe de root-verwijzingen in mijn menu.lst nu staan en inderdaad: die zijn door de update weer verkeerd aangepast. Ze horen hd0,7 te zijn, en staan nu op hd0,6. Weet iemand waarom dit steeds gebeurt? Want het betekent dat ik na een 'kritische' update steeds handmatig mijn menu.lst moet aanpassen en dat is op z'n zachtst gezegd niet heel erg gebruiksvriendelijk, zeker niet voor beginnende users.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/13, 16:13:28 »
Post je menu.lst eens in code tags op het forum.
Normaal staan ergens volgende lijntjes.

## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=(hd0,4)

Als je deze veranderd in de juist dan past hij het volgende keer ook juist toe.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/13, 16:40:54 »
Ik heb het volgende in de menu.lst staan:

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=/dev/hda1 ro
Maar iedere keer staat die UUID narigheid erin. Hoe kan ik dat veranderen zodat er alleen root=dev/hda1komt te staan op de kernel afdeling van menu.lst..??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Port_Null

• Lid
    • http://www.brandstichting.com/
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/13, 16:48:18 »
Citaat van: siegi
Post je menu.lst eens in code tags op het forum.
Normaal staan ergens volgende lijntjes.

## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=(hd0,4)

Als je deze veranderd in de juist dan past hij het volgende keer ook juist toe.
Bij mij staat er

## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=(hd0,6)

Dit zal de oplossing dan wel zijn. :)
Ik pas 'm aan naar groot=hd0,7 - ik neem aan dat ik deze regel dan ook moet uncommenten?

EDIT: ownee, er staat vrij duidelijk "## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs" :)

Thanks!

« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/13, 17:36:30 »
Port_Null, dat gezeur had ik ook na een update werd hd1,5 in hd0,5 verandert en dit voor alle regels in Gutsy maar niet voor  Feisty. Erg gebruiksvriendelijk is dit inderdaad niet voor een beginner.(en zelfs voor een gevorderde niet, was ook even schrikken voor mij)  Hopelijk is dit in Hardy opgelost.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.