Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten partitie probleem?  (gelezen 1098 keer)

Offline Remuzzz

• Lid
Rechten partitie probleem?
« Gepost op: 2008/02/10, 20:41:16 »
Hoi jongens,

In mijn windows partitie (media/sda3) kan ik ineens niet meer schrijven. Zodra ik bijvoorbeeld een nieuwe folder wil aanmaken krijg ik de volgende error:
Error "I/O error" creating new folder.

Maar het idiote is dat de folder wel aangemaakt wordt. Ditzelfde geldt voor het verwijderen van de folder: Error "I/O error" while deleting "/media/sda3...tled folder".
Maar vervolgens is de folder wel verwijderd.

Ik snap hier niets van. Volgens mij is dit gebeurd, sinds er iets mis ging bij het kopiëren van een map. Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Remy

PS: mijn computer opnieuw opstarten heb ik ook al geprobeerd :(
PPS: Aangezien het aanmaken en verwijderen wel werkt, kan het dan zijn dat het alleen een Nautilus probleem is? Overigens werkt alles wel prima in mijn Ubuntu partitie)

« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/10, 20:50:51 »
Laat uw schijf eens controleren in windows...

Offline Remuzzz

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/10, 22:17:53 »
Hmm balen, windows zegt dat hij de boot ini file niet kan vinden of iets dergelijks :( En dat ik de met de Windows CD moet booten. Jammer genoeg heb ik die hier niet. Nouja, iig bedankt voor de tip.

Wel balen dat een foutje in linux de partitie kan verzieken :(

Offline Remuzzz

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/11, 19:10:49 »
*voorzichtig kickje*

Ik ontdek nu dat de file die windows wil lezen, wel gewoon op de schijf staat. Vreemd genoeg kan windows er niet meer bij. Nautilus doet overigens ook niet helemaal normaal meer, want als ik alt-tab gebruik flikkert het schermpje enorm (alleen bij Nautilus, andere programma's niet).
Als ik Nautilus opnieuw wil installeren krijg ik de volgende error:
E: /var/cache/apt/archives/nautilus_1%3a2.20.0-0ubuntu7_i386.deb: subprocess rm cleanup returned error exit status 1Als ik vervolgens op details klik krijg ik ook de error dat hij bepaalde files niet kan deleten omdat er een read-only file system is.

(ik ben niet zo'n linux expert, dus hopelijk kan iemand me helpen?)

« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/11, 20:49:44 »
Heb je eerst Nautilus verwijder of een herinstallatie gedaan in Synaptic? Op het groene hokje rechts klikken en daar kan je kiezen uit de diverse mogelijkheden.
Dan kan je als je dat hebt gedaan in een terminal gksudo nautilus in typen dan ENTER-toets, dan heb je root rechten, krijg je dan ook de I/O fout?
En wat je nog kan installeren is Gnome commander, twee schermpjes waar je links en rechts een andere map hebt. Ook de I/O fout?
Gaat het over een schijf of een partitie op die schijf? Kan ik wel even in de boeken duiken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/11, 20:53:00 »
Als de windowsschijf niet NTFS is, kan je het volgende commando gebruiken om de schijf te testen. Dit commando heeft mij al verschillende keren gered als ik weer iets doms had gedaan en het file-sytem van een schijf had verkl###:
sudo fsck.vfat -r /dev/hdXNmet X en N te vervangen door het nodige om de juiste schijf aan te spreken.

Let wel op dat je zeker de juiste schijf aanspreekt wat dit is een krachtige tool en kan dus ook tegen je werken als je dit toepast op een niet FAT32 of FAT16 filesystem.

Voor de linux schijfen voldoet normaal het gewonen "sudo fsck -r /dev/hdYM"

Voor het herinstalleren van nautilus kan je ook dit proberen: "sudo apt-get -f install nautilus"

Offline Remuzzz

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/11, 21:52:58 »
Hmm vreemd, net na het rebooten van mijn systeem laadde Ubuntu niet meer. Hij gaf een zooi errors in de trend van het file system is read-only ofzo :S

Maar als het goed is, heeft ie het een en ander kunnen fixen, dus ik ga eens kijken. Wel vreemd dat dit gedonder zomaar ineens de kop op duikt, ik heb niets geinstalleerd ofzo :S

Edit:

Als ik sudo apt-get -f install nautilus" uitvoer krijg ik ook weer een error:
E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
Zou ik een soort van virus op mijn filesystem hebben?

Het gaat trouwens om een partitie van een schijf (een ntfs windows partitie).

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/11, 22:25:29 »
Je filesystem of je harde schijf zal wel beschadigd zijn. Wat zijn de precieze foutmeldingen die je ziet bij het opstarten?

Offline Remuzzz

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/11, 22:40:21 »
Hmm ik heb FCSK geprobeerd, maar geloof dat dat niet helemaal gewerkt heeft, want nu start mijn pc helemaal niet meer op (zit nu op die van mijn vriendin).

Dit is mijn error:
/dev/hda5: Superblovk last write time is in the future. FIXED.
/dev/hda5 contains a file system with errors, check forced.
fsck died with exit status 3

Is het mogelijk om de partitie te repareren? Of moet ik echt heel mijn pc opnieuw installeren :(