Dat Wubi idee is wat minder.. tenzij je ook de ISO van Ubuntu 7.04 er bij hebt, Men beweert dat het met nieuwere versies ook moet kunnen, maar dat is mij niet gelukt.
Ik heb hier Ubuntu naast Vista draaien. Geen enkel probleem.
Als die mogelijkheid in je PC zit, maak dan een setje recovery DVD's. Zo niet, moet je vertrouwen op de Recovery die in het systeem zit. Ik heb inmiddels zelf die set gewoon aangevraagd bij HP (de fabrikant van mijn laptop) en de hele recovery partitie verwijderd. Scheelt weer 8 Gb.
Verder, maak gewoon de Vista install af, start het ding een paar keer op, laat hem updaten en als ' ie dan klaar is, doe je de Ubuntu CD er in en kan je hem installeren. Ubuntu leidt je volledig aan het handje door de installatie. Lees steeds goed het scherm. Op het moment dat je bij schijfindeling komt, kies je natuurlijk niet voor hele schijf gebruiken, maar voor het alternatief. Dan zal Ubuntu aanbieden de Vista schijf te verkleinen. Accepteer dat voorstel. En een kleine 30 min later heb je een werkend Ubuntu systeem, naast je Vista.
Het klinkt vrij simpel en dat is het ook. Natuurlijk kan het mis gaan, maar als je goed leest, nadenkt en dan doet, gaat het over het algemeen goed.
succes!